شهر توریستی سی سخت، یادآور اسطوره ها و حماسه های ایرانی

خبرگزاری شبستان:شهر توریستی سی سخت، یادآور اسطوره ها و حماسه های ایرانی است، این شهر زیبا و جذاب در دامنه دنای سرافراز قرار دارد.

خبرگزاری شبستان// کهگیلویه و بویر احمد

شهر توریستی سی سخت، یادآور اسطوره ها و حماسه های ایرانی است. این شهر زیبا و جذاب در دامنه دنای سرافراز قرار دارد، طبیعت دلنشین و وجود آثار باستانی، شهر سی سخت را از مهم ترین نقاط گردشگری کشور کرده است.این سرزمین وصف ناشدنی، عظمت خالق باری تعالی را جلوه گر و به عینه به اثبات رسانده و زیبایی جمال خداوند را نشان می دهند.


این شهر، آینه جمال الهی بر این کره خاکی است.باغات انگور، سیب و گردو، رویش گیاهان خودروی خوراکی و گیاهی، زیست انواع حیوانات و پرندگان، خزندگان و دوزیستان و آبزیان و تابلویی زیبا از آفرینش را خلق نموده اند.چشمه ساران خروشان و جوشان، مردم صبور و قهرمان و مهربان و همه و همه لذت خوش به هر بیننده و گردشگری می دهد که هرگز از ذهن و روح و روانش نمی رود، همه این زیبایی های وصف ناشدنی، باعث شده که از سراسر کشور و از سایر نقاط جهان هر ساله و در تمام طول سال این شهر پذیرای علاقه مندان به طبیعت باشد.


شهر سی سخت همچون تابلویی زیبا، در دل درختان بلوط و باغان سیب و انگور در دامنه کوه دنا جلوه گری می کند. فاصله شهر توریستی سی سخت تا مرکز استان 35 کیلومتر است، این شهر توریستی و دل ربا به لحاظ داشتن جاذبه های دیدنی و چشم اندازهای حیرت انگیز از موقعیت گردشگری خاصی در استان و کشور بهره مند است. بر بالای شهر، دنای سرافراز همیشه پر از برف است و دامنه های بکر آن، زیستگاه جانوران و رویشگاه درختان خودروی خوراکی و دارویی است.ارتفاعات دنا، کوهنوردان را به خود جذب می کند و طبیعت قهار اما پر از مهر آن طبیعت دوستان و گردشگران را به سوی خود فرا می خواند.


شهر توریستی سی سخت با هشت هزار نفر جمعیت کنونی از قدمت تاریخی برخوردار است به طوری که بر اساس مطالعات باستان شناسی تپه قلات، تل اسپیر و قلعه کهنه هویتی بیش از چهار سال تمدن و سکونت را در کارنامه خود دارد.

 

مناظر دیدنی و جاذبه های مختلف گردشگری شهر سی سخت عبارتند از:

رشته کوه های دنا: رشته کوه دنا به عنوان رفیع ترین قلل زاگرس به طول تقریبی90 کیلومتر مربع دومین منطقه کوه خیز ایران از لحاظ کوه های با ارتفاع بلندی بالای 4000 متر پس از منطقه تخت سلیمان و علم کوه در کشور می باشد و قله قاش مستان ( بیژن 3) با ارتفاع 4435 متر بلندترین قله رشته کوه زاگرس است و حوض دال با ارتفاع 4365 متر پرصعودترین قله دنا می باشد. رشته کوه دنا از شمال تا جنوب شرق کشیده شده است و براساس ارتفاع گیری، 47 قله بالاتر از 4000 متر تاکنون در این رشته کوه شناسایی شده است، پس از قله قاش مستان، قله مورگل(4425 متر)، قزل قلعه(4378 متر)، حوض دال مرکزی( 4365 متر)، سه قپ آسمانی یا بیژن 2( 4350 متر)، کل قدویس( 4341 متر) و ماش یا بیژن 1( 4340 متر) به ترتیب بلندترین قله های دنا هستند. دنا دارای ارزش های کم نظیری است و به جرأت می توان گفت یکی از معدود نقاط با ارزش جهان است. تنوع پدیده های بارز زمین شناسی و زیستی، دنا را به موزه ای عظیم و زنده از گیاهان و جانوران و تمام پدیده های زمین شناسی تبدیل کرده است.


مسیرهای صعود:

دنا بهشت کوهنوردان است و کوهنوردان می توانند از هر دو جناح جنوبی و شمالی به قله های این بهشت بی مانند صعود کنند. چون جناح جنوبی را در بیشتر قسمت ها دیواره های عبور ناپذیر در برگرفته، جناح شمالی برای صعود مناسب تر است. با این حال مسیر صعود به حوض دال مرکزی و قاش مستان در جبهه مرکزی دنا از جناح جنوبی نیز ممکن است. برای رسیدن به حوض دال باید از مسیر سی سخت تا گردنه بیژن از مجرای دره سیچانی بگذریم و به جان پناه پی دنی که به فاصله 3 ساعت زیر قله دنا قرار دارد برسیم. مسیر دیگری نیز از شهر سی سخت شروع می شود و در قسمت شمال غربی سی سخت به دره بزکش و از آنجا به جان پناه میرسد. هر دو مسیر به فاصله یک روز رفت و برگشت از مبدا صعود ، قله را در دسترس قرار می دهند.


گردنه ها و تنگ ها: معروفترین گردنه ها در جبهه شمال غربی، گردنه میمند با ارتفاع 2560 متر و در جبهه جنوبی، گردنه بیژن بزرگ با 3200 متر ارتفاع وجود دارند که هر دو این مسیرها دارای جاده ماشین رو هستند و گردنه بیژن مرتفع ترین گردنه ماشین رو در کشور می باشد.

کوه گل: در دامنه قلل شرقی دنا، در تنگ زیبای کوه گل و مشرف بر چشمه، تعداد 2 دریاچه (برم) وجود دارد. بزرگترین دریاچه، "برم سبز نام" دارد که آب آن از چشمه های کف دریاچه تأمین می شود و دریاچه کوچکتر" برم مورسلطانی" نام دارد. بهترین فصل بازدید گردشگران عزیز فصول بهار و تابستان بوده و زیبا ترین موقع آن در اردیبهشت ماه است.


چشمه میشی: یکی از چشمه های پرآب و مشهور استان است که در فاصله 5 کیلومتری از شهرسی سخت مرکز شهرستان دنا و در امتداد جاده سی سخت به گردنه بیژن و پادنا و با دبی تقریبی 5/2 متر مکعب در ثانیه علاوه بر تأمین آب مصرفی کشاورزی و آب شرب شهر سی سخت، چشمه ای است دائمی و یکی از بهترین تفرجگاه های نمونه استان که سالانه گردشگران فراوانی را از استان و خارج از استان به سوی خود جلب نموده و از موقعیت ارتباطی خوبی از لحاظ قرار گرفتن در حاشیه جاده دسترسی قرار دارد و آثار خشکسالی در میزان دبی آن محدود و تنها عیب آن قرار گرفتن مسیر در محل عبور بهمن های زمستانی است که به همین دلیل امکان درختکاری در محدوده چشمه وجود ندارد.


غار نول: این غار در کوه گل واقع در 5/12 کیلومتری شهر توریستی سی سخت مشرف به قلل نول واقع گردیده است. غار نول با طول 80 متر دارای چند تالار پلکانی و انشعاب های مختلف و از لحاظ بررسی های زمین شناسی حائز اهمیت می باشد. ارتفاع دهانه غار 3 متر است که در برخی نقاط درون غار تا 20 متر تغییر میکند. سقف و بدنه غار از سنگ های آهکی اسماری و قندیلهای زیبایی پوشیده شده و قطرات آب از این قندیلها و سقف غار، چکه میکند. در عمق غار چند چشمه وجود دارد که آب زلال و خنکی از آنها جاری است. دخالت های انسانی پیرامون چشمه سارها و قنات های اطراف این غار بیانگر استفاده از غار در دوره های گذشته و اخیر است. به نظر میرسد این غار در گذشته به عنوان پناهگاه موقتی مورد استفاده قرار گرفته است. وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش گیاهی بی نظیر در این محل از خصوصیات منحصربه فرد منطقه است.

 


غار یخی:

غار یخی که در خط الرأس مرکزی رشته کوه دنا واقع گردیده یکی از جاذبه های گردشگری در زمینه کوهنوردی است. این غار در ارتفاع 3850 متری از سطح دریا بین دو قله معروف بیژن و قاش مستان از سری قلل دنا قرار دارد. درون غار ستونی از یخ به ارتفاع 10 متر و قطر 4 متر دیده میشود. پایین تر از آبشار، گنبدی یخی که از ریزش آب سقف بوجود آمده قرار دارد. در انتهای غار دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ شناور مشاهده میشود که بسیار جالب است. بازدید از این غار به دلیل انبوه یخچال در این منطقه در اواخر فصل بهار و اوایل تابستان انجام می شود که احتیاج به وسایل فنی دارد و بدون طناب، ورود به این غار غیرممکن است. بهترین و زیباترین مسیر رسیدن به غار از مسیر سی سخت می باشد. غار یخی یکی از زیباترین غارهای ایران است که در مرداد سال 1346 کشف شده است. این غار سالانه پذیرای علاقمندان فراوانی از غارنوردان و کوه نوردان داخلی می باشد، ویژگی بارز این غار وجود قندیل های یخی در تمام فصول سال خصوصاً فصل تابستان در دیواره های آن می باشد.


آبشار دره ناری:

در 6 کیلومتری جنوب منطقه امن حفاظت شده دنا با موقعیت طبیعی ویژه و ارتفاع تقریبی 40 الی 70 متر و آب نسبتاً فراوان خصوصاً در فصل بهار منظره بسیار جالبی را به وجود می آورد.

آبشار توف شاه:

در فاصله 10 کیلومتری ارتفاعات جنوبی منطقه امن حفاظت شده دنا با فاصله 5/2 کیلومتری از آبشار دره نادری با موقعیت بارز و منحصر به فرد در ارتفاعات صعب العبور و با ارتفاعی حدود 100 متر در موقعیت جنوب غربی قله مورگل دنا واقع گردیده است.

دشتک سی سخت:

در حدود 8 کیلومتری غرب شهر سی سخت در دامنه کوه دنا دشتی سرسبز که نمایی از چهار قله اصلی دنا به نام های قزل قلعه، برج آسمانی، مورگل و قاش مستان را برفراز خود دارد می باشد. این منطقه جاذبه ای زیبا و مکانی بسیار مناسب جهت تفریح گردشگران عزیز بوده و بهترین فصل بازدید از آن فصول بهار و تابستان می باشد.

 


شایان ذکر است، شهر توریستی سی سخت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران قرار دارد، این شهر مرکز شهرستان دنا است.

 

پایان پیام/

کد خبر 354216

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha