خیزشِ هنری در سیستان و بلوچستان/ جشنواره گرافیک رضوی، آوردگاهِ نخبگان شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به مشارکتِ چشمگیر ۳۳۰ اثر از ۲۸ استان کشور در دهمین جشنواره ، بر ضرورتِ بازگشتِ این رویداد به ریلِ حرفه‌ای‌گری و تخصص‌محوری تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، جشنواره ملی گرافیک رضوی اکنون بیش‌از هر زمان دیگری بر «اصالت مدیریتی» و «کیفیت هنری» تمرکز کرده است. سیستان و بلوچستان با میزبانی این رویداد، در پی آنست که بار دیگر ثابت کند هنر گرافیک، رساترین ابزار برای انتقال مفاهیم دینی و تقویت وحدت ملی است؛ هدفی که در دوره دهم با نگاهی دقیق‌تر به سازوکارهای حرفه‌ای، دنبال می‌شود.
دهمین جشنواره ملی گرافیک رضوی که به میزبانی سیستان و بلوچستان و در چارچوب بیست‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در حال برگزاری است، با تأکید بر تخصص‌گرایی و بهره‌گیری از توان نخبگان هنری کشور، تلاش دارد تا پس از یک دوره وقفه و چالش مدیریتی، بار دیگر به ریلِ حرفه‌ای‌گری بازگردد.


هنر گرافیک در والاترین جلوه‌ی خود، رسانه‌ای برای انتقالِ مفاهیم متعالی و هویت‌بخش است. جشنواره ملی گرافیک رضوی، بیش از آنکه یک مسابقه‌ هنری باشد، بستری برای تلاقی باورهای قلبی هنرمندان با مهارت‌های تخصصی آن‌هاست. هدف غایی این رویداد، ایجاد یک جریان پایدار فکری و هنری است که بتواند ساحت‌های سبک زندگی رضوی و «وحدت ملی» را به تصویر بکشد.
این جشنواره با تمرکز بر مؤلفه‌هایی همچون «گفت‌وگوی ادیان»، «توسل و کرامت انسانی» و «تبیین سیره علمی و عملی امام رضا (ع)»، در پی تولید آثار فاخر و تقویت پیوند میان هنرمندان سراسر کشور است.


بررسی سیر تاریخی این رویداد در سیستان و بلوچستان، حکایت از تجربه‌ای ۱۰ ساله دارد. این جشنواره که از سال ۱۳۹۴ با عنوان «فیروزه» آغاز به کار کرد، در بازه زمانی ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به دوران طلایی خود رسید؛ دورانی که با تعامل نهادمند با دانشگاه‌ها و انجمن‌های تخصصی، سطحِ کیفی آثار به طرز چشمگیری ارتقا یافت.


با این حال، در مقاطعی، سپردن سکان هدایت جشنواره به گروه‌های غیرتخصص و تجربه‌ «آزمون و خطاهای مدیریتی»، باعث شد تا این حرکت شتابان با وقفه مواجه شود. دهمین دوره این جشنواره، اکنون به عنوان «فصل بازگشت» شناخته می‌شود؛ دورانی که در آن مدیریت فرهنگی استان با آسیب‌شناسی گذشته، بار دیگر به سمت «تخصص‌محوری» و «کیفیت‌گرایی» گام برداشته است.


جشنواره ملی گرافیک رضوی امسال در سیستان و بلوچستان با رویکردی تحول‌گرایانه در حال برگزاریست. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ضمن تبیین جایگاه این جشنواره به عنوان نمادی از وحدت و وفاق ملی، از تمدید مهلت ارسال آثار تا ۳۰ تیرماه ۱۴۰۵ خبر داد.


دهمین جشنواره ملی گرافیک رضوی در سیستان و بلوچستان؛ احیای تخصص‌گرایی در آوردگاهِ ارادت

دهمین جشنواره ملی گرافیک رضوی که به میزبانی سیستان و بلوچستان و در چارچوب بیست‌ودومین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در حال برگزاریست، با تأکید بر تخصص‌گرایی و بهره‌گیری از توان نخبگان هنری کشور، تلاش دارد تا ضمن ترسیم مفاهیم والای رضوی، جریانی پویا در گرافیک معاصر ایران ایجاد کند.


سیستان و بلوچستان این روزها میزبان رویدادیست که در سال‌های اخیر فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است. جشنواره ملی گرافیک رضوی که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ در هفت دوره متوالی، جایگاه خود را به عنوان یکی از بازوهای اصلی هنر دینی تثبیت کرده بود، اکنون پس از پشت سر گذاشتن روزهای متلاطم مدیریتی، در دهمین دوره خود با هدف بازگشت به استانداردهای کیفی و حرفه‌ای فعالیت خود را پی می‌گیرد.

 

تخصص‌گرایی؛ نقطه عزیمت جشنواره دهم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، با تأکید بر ضرورت اصلاحِ رویه‌های مدیریتی در رویدادهای هنری، اظهارکرد: تجربه برگزاری جشنواره در سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به ما آموخت که جشنواره گرافیک رضوی برای بقا و اثرگذاری، نیاز به اعتماد به نهادهای تخصصی و دانشگاهی دارد.


عبدالسلام بلوچ زاده ادامه داد: هرگونه مدیریت مبتنی بر آزمون و خطا، تنها فرصت‌های ارزشمند هنری را به حاشیه می‌برد و ما در این دوره، با تکیه بر هم‌افزایی با مراکز تخصصی، تلاش کردیم ریل جشنواره را به مسیرِ حرفه‌ای بازگردانیم.


وی با اشاره به محورهای موضوعی این دوره شامل «وحدت و وفاق ملی»، «توسل و کرامت انسانی» و «سبک زندگی رضوی»، افزود: یکی از درخشان‌ترین ابعاد این جشنواره، وحدت‌آفرینی هنری است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: آثارِ ارسالی از سوی هنرمندانِ اهل سنت در کنار هنرمندان شیعه، گویای ارادتی عمیق است که مرزهای مذهبی را درنوردیده و در قالب گرافیک، تجلی یافته است. این جشنواره ثابت کرد که سیره رضوی، نقطه اشتراک تمام دل‌های مشتاق است.


وی با اشاره به آمار مشارکت در این دوره گفت: توزیع جغرافیایی ۳۳۰ اثر ارسالی از ۲۸ استان کشور نشان‌دهنده اعتماد دوباره جامعه هنری به این رویداد است. این حجم از مشارکت، ما را بر آن داشت تا مهلت ارسال آثار را برای فراهم کردن فرصت بیشتر جهتِ خلق آثار فاخر تا ۳۰ تیرماه ۱۴۰۵ تمدید کنیم.


بلوچ زاده بیان کرد: این جشنواره در ۲ رشته «پوستر» و «کتیبه و پرچم» برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر به درگاه اینترنتی shamstoos.ir/geraphic-festival-](https://www.shamstoos.ir/geraphic-festival-) مراجعه کنند.


وی تاکید کرد: بر اساس فراخوان، هر طراح مجاز به ارسال حداکثر هشت اثر در هر بخش است. همچنین در پایان، به نفرات اول تا سوم جوایز نقدی (به ترتیب ۳۰۰، ۲۵۰ و ۱۵۰ میلیون ریال به همراه تندیس جشنواره) اهدا خواهد شد.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر این، بخش «منتخب مردمی» با جایزه ۵۰ میلیون ریالی در نظر گرفته شده و گواهی شرکت به تمامی آثار راه‌یافته به نمایشگاه اعطا و گزیده آثار نیز در کتاب جشنواره منتشر خواهد شد.

کد خبر 1890813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha