تربیت مربیان قرآنی راهی برای خنثی‌سازی هجمه‌های دشمن

حجت‌الاسلام قربانیان گفت: اگر می‌خواهیم هجمه‌های رسانه‌ای دشمن خنثی شود باید به سمتی برویم که انسان‌های متعهد و متخصص قرآنی تربیت کنیم. قطعاً هجمه‌های فرهنگی دشمن در ضعیف کردن رویکرد مردم به مسائل قرآنی اثر داشته است؛ اما ما ناامید نیستیم.

خبرگزاری شبستان؛ گروه دین و اندیشه: سختی را به جان خریدم و با گذشتن از مادیات، به‌صورت جهادی همراه با زن و سه فرزند قدم در مسیر پرمشقت تربیت مربی در استان‌ها و روستاهای محروم گذاشتم تا قرآن راه نجاتی باشد برای توشه آخرتم. با اینکه کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بودم؛ در نهاد رهبری دانشگاه‌ها فعالیت داشتم و استاد حوزه علمیه هستم؛ اما مسیر تربیت مربیان قرآنی در مناطق محروم کشور را با جان‌ودل ادامه می‌دهم.

اینها را حجت‌الاسلام حمیدرضا قربانیان، معاون طرح توسعه خانه‌های قرآنی روستایی مؤسسه دارالقران اهل بیت (ع) می‌گوید؛ در شرایطی که متأسفانه فعالیت‌های قرآنی اغلب در مرکز استان صورت می‌گیرد و از روستاها غفلت می‌شود، او به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در روستاها پرداخته است. او که سال‌ها مبلغ بین‌المللی بوده و به بیش از 30 کشور سفر کرده، از سال 70 تاکنون در مناطق مختلف کشور به‌خصوص روستاها به تربیت مربیان قرآنی می‌پردازد. یکی از فعالیت‌های فرهنگی حجت‌الاسلام قربانیان تأسیس پایگاه قرآنی است که از ذیل آن تاکنون 70-80 حافظ جزء 30، 10 حافظ 28 جزء قرآن و 3 حافظ کل قرآن تربیت شده‌اند و تعدادی از این حافظان قرآن مربی شده‌اند. او در ادامهی گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان از اهداف و انگیزه خود می‌گوید.

تربیت مربیان قرآنی، منشأ خیر

حجت‌الاسلام قربانیان که در مناطق محروم و دورافتاده‌ای همچون شهرستان سمیرم، مناطق دورافتاده خور و بیابانک، عسلویه و...به تربیت مربی قرآن و تأسیس پایگاه قرآنی پرداخته، گفت: یکی از اهداف ما تربیت مربیان قرآنی است؛ هر کدام از این مربیان یک مجموعه قرآنی متحرک هستند که در هرجایی می‌توانند منشأ خیر باشند.

وی تأکید کرد: افراد به‌خصوص کودکان و نوجوانان در مناطق کم‌تر برخوردار اغلب به‌خاطر نبود مربی و پایگاه‌های قرآنی ناامید شده‌اند؛ درحالی‌که این مناطق دارای استعدادهای فراوانی هستند. اگر قرار است ما کاری انجام دهیم که مثمرثمر باشد باید نیروی انسانی مستعد تربیت کنیم.

وی از تأسیس بیش از 30 پایگاه قرآنی در مناطق محروم غرب استان اصفهان خبر داد و گفت: تنها در این پایگاه قرآنی 1800 قرآن‌آموز شرکت می‌کنند و تاکنون  100 مربی تربیت شده است.

معاون طرح توسعه خانه‌های قرآنی دررابطه‌با سن مربیان و تعداد قرآن‌آموزان گفت: مربیان از 18 سال تا 50 سال هستند و تعداد قرآن‌آموزان متغییر است. تعداد قرآن‌آموزان به تناسب تعداد جمعیت روستا متفاوت است اما در هر پایگاه کمتر از 20-30 نفر حضور ندارد.

وی افزود: طی هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با سازمان دارالقرآن بنا بر این است که از مربیان قرآنی در مناطق مختلف از جمله روستاها آزمونی اخذ شده و سپس مدرکی به آنها داده شود.

طرح شاخه طوبی برای حفظ و تدبر در قرآن

حجت‌الاسلام قربانیان به طرح شاخه طوبی در پایگاه قرآنی مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: در این طرح افراد در گروه‌های سنی مختلف در ابتدا بخشی از قرآن از جمله سوره حجرات، لقمان و جزء سی را همراه با ترجمه حفظ می‌کنند و سپس از جزء اول شروع به حفظ قرآن می‌نمایند. افرادی که سواد ندارند نیز با روخوانی سوره انعام شروع می‌کنند و اگر توان حفظ دارند، به حفظ این سوره می‌پردازند.

وی درباره ساعات و روزهای برگزاری کلاس‌های قرآنی تصریح کرد: کلاس‌های قرآنی در تابستان دو روز در هفته و دو ساعت برگزار می‌شود؛ در پاییز و زمستان و بهار به جهت تداخل با سال تحصیلی، کلاس‌ها دو ساعت در یک روز انجام می‌شود. به‌طورکلی، کلاس‌ها در دو- سه ترم، 18 جلسه دو ساعته  برگزار می‌شود.

تربیت مربی قرآنی به‌صورت رایگان

حجت‌الاسلام قربانیان گفت: بابت تمام فعالیت‌های قرآنی که در مناطق محروم انجام می‌شود، برای هر ترم مبلغ ناچیز 30 هزار تومان( در صورت توان) دریافت می شود. البته این مبلغ برای ضمانت حضور در کلاس ها گرفته می‌شود و در صورت شرکت در تمام کلاس‌ها، در اتمام دوره مبلغ اخذ شده برگردانده شده یا برای قرآن‌آموزان جایزه تهیه می‌شود.

دنبال‌کردن طرح پویش «زندگی با آیه‌ها» در روستاها

حجت‌الاسلام قربانیان با بیان دنبال‌کردن طرح زندگی با آیه‌ها در روستاها و مناطق مختلف کشور گفت: این طرح ملی، طرح بسیار خوب و اثرگذاری است؛ البته ماه رمضان سال گذشته ما مشابه این طرح را تحت عنوان طرح الرحمن به اجرا درآورده و 30 فراز کاربردی قرآن را در پایگاه های قرآنی دنبال کردیم.

وی دررابطه‌با نحوه اجرای طرح الرحمن افزود: در این طرح 30 فراز اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در قرآن انتخاب و در طول جزء خوانی یک آیه را حفظ می کردیم؛ ذیل آن آیه یک روایت و داستان عبرت آموز از بزرگان مطرح می شد. همچنین روحانیان در مساجد موظف بودند که آن یک آیه را همراه با ترجمه و تفسیر توضیح دهند.

معاون طرح توسعه خانه‌های قرآنی ادامه داد: هر کسی که متناسب با آیه یا موضوع آیه، تجربه یا خاطره‌ای داشت در پایان جزء خوانی تعریف می‌کرد و سپس افراد با یکدیگر بحث و تبادل نظر می‌کردند.

حجت‌الاسلام قربانیان تصریح کرد: طرح الرحمن در محدوده‌ای که ما اجرا کردیم بسیار اثرگذار بود؛ قطعاً پویش زندگی با آیه‌ها نیز به دنبال ایجاد یک گفتمان عمومی در سطح جامعه با محوریت قرآن کریم باعث انس مردم با قرآن خواهد شد.

خنثی‌سازی نقشه دشمنان با گسترش پویش «زندگی با آیه‌ها» در مدارس

به گفته حجت‌الاسلام قربانیان، امروزه ما در جنگ رسانه‌ای و اقتصادی قرار داریم و در این شرایط، کار در مباحث فرهنگی سخت است. چنانچه پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: مَن لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ؛ برای هر کس که معاشی نباشد، معادی نیز نیست. از طرف دیگر، خداوند در آیه 6 سوره علق می‌فرماید: «إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی؛ راستی که انسان سرکش و مغرور می‌شود؛ چون که خود را در غنا و دارایی ببیند.» نکته اینجاست که متأسفانه هجمه‌های رسانه‌ای روی سر مردم به خصوص نوجوان و جوان بسیار زیاد است. در چنین شرایطی، گسترش پویش زندگی با آیه‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها در خنثی سازی نقشه‌های دشمن می‌تواند اثرگذار باشد؛ به شرط آنکه ما اساتید متخصص و با انگیزه برای این کار تربیت کنیم.

حجت‌الاسلام قربانیان کلید حل معضلات قرآنی در کشور را تربیت نیروهای متخصص و متعهد دانست و افزود: اگر می‌خواهیم هجمه‌های رسانه‌ای دشمن خنثی شود باید به این سمت‌وسو برویم که انسان‌های متعهد و متخصص تربیت کنیم. قطعاً هجمه‌های فرهنگی دشمن در ضعیف کردن رویکرد مردم به مسائل قرآنی اثر داشته است؛ اما ما ناامید نیستیم.

وی در پایان تأکید کرد: اگر مسئولین دست از جناح‌بازی و کارهای سلیقه‌ای بردارند، نگاه واقع‌بینانه‌ای به مباحث قرآنی و فرهنگی داشته باشند و مشکلات اقتصادی را حل نمایند، خیلی از مشکلات کشور خودبه‌خود حل خواهد شد.

کد خبر 1763426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha