منشور مشترک ادیان راه حل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز

موبد «پدرام سروش‌پور» با اشاره به مبانی مشترک میان ادیان الهی از جمله دوری از نزاع و تاکید بر صلح و دوستی گفت: منشور مشترک ادیان راه حل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز است.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مساله غزه، صبح امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در محل تالار علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد. 

 در این نشست آیت الله «علی اکبر رشاد» رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ اصحاب ادیان از جمله حاخام «یونس حمامی لاله‌زار» رهبر دینی کلیمیان ایران؛ کشیش «گریگوریس نرسسیانس» مشاور مذهبی شورای خلیفه گری ارامنه؛ «وانیا سرگیز» اسقف خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک؛ «یوبالیت آلدو»  کشیش کلیسای شرق آشوری و موبد «پدرام سروش‌پور» عضو انجمن زرتشتیان تهران حضور داشتند.

«گریگوریس نرسسیان» در این هم‌اندیشی ضمن اشاره به چند محور سرزمینی و تاریخی گفت: نخستین مساله آن است که اگر از منظر استراتژیک تاریخ را مطالعه کنیم می‌بینیم که بین النهرین شمالی و جنوبی، ارمنستان و آشور و همچنین سرزمین سوریه، عراق یا کلا شامات، سرزمین کنعان و بعد از آن مصر و شمال آفریقا مانند چهارراهی است که شرق و غرب دنیا را بهم وصل می‌کند، از دیرباز شمال آفریقا، بین النهرین، بیت المقدس محل تلاقی فرهنگ های مختلف بوده اند، وقتی اسکندر مقدونی تصرفاتی در سرزمین فلسطین انجام داد شهری به نام قیصریه بنا کردند بعدها می‌بینیم که آنجا مکان مقدس برای اقوام و ادیان مختلف شد. 

مشاور مذهبی و روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران ادامه داد: وقتی استبداد و استکبار جهانی شکل گرفت اهتمام خود را بر ایجاد تفرقه میان ادیان و اقوامی که در آن مناطق زندگی می‌کردند گذاشت چراکه آن سرزمین ها محل تلاقی فرهنگها بوده و منطقه استراتژیک است بنابراین مستکبرین برای رسیدن به منافع خودشان از یکسو و جلوگیری از به خطر افتادن این منافع همواره تلاش کردند تا با ایجاد تفرقه، اقوام ساکن آن مناطق را به جان هم بیندازند.

وی افزود: سرزمین فلسطین و شام مناطقی بودند که میزبان اقوام و ادیان مختلف بودند، کسانی که دمشق و حلب را دیده بودند می‌گفتند اگر به یک میدان در یکی از این شهرها بروید در یک سو مسجد مسلمین را می بینید و در سوی دیگر کلیساهای مختلف را خواهید دید، وقتی این مردم از عبادتگاه های خود بیرون می آمدند جز دوستی بین شان نبود، این چیزی بود که دشمن‌ نمی‌خواست و نمی خواهد لذا جریانی چون داعش درا ایجاد می‌کند و سرزمین سوریه و عراق را به خاک و خون می‌کشد، همچنین در فلسطین همین امر را باعث می‌شود و جالب است که دست خطِ مشترکی را پشت سر همه این قتل عام ها پیدا می‌کنیم.

مشاور مذهبی شورای خلیفه گری ارامنه گفت:اگر نگاهی به کتب مقدس داشته باشیم این دست خط را می‌بینیم که دستور قتل عام کودکان بنی اسرائیل را صادر می‌کند، پشت انور پاشا که نسل کشی ارامنه را ترتیب دادند جه کسی ایستاده است؟ چه کسی دستور قتل عام عاشوریان را همزمان با ارامنه صادر کرد؟ چه کسی دستور قتل عام مردم لبنان و سوریه را توسط امپراطوری عثمانی صادر کرد. 

گریگوریس نرسسیان تصریح کرد: جنگ ما با شیطان است که قسم خورده انسان را از بین ببرد، شیطان از طریق نفاق وارد می‌شود و سعی می‌کند اقوام و ادیان مختلف را از هم جدا کند، به مسیحیان می‌گوید شما برترید، به مسلمان و یهودیان می گویند شما برترید اما اگر همه ما تفکر کنیم خواهید دید که همه شبیه یکدیگر آفریده شده ایم و اگر هرکدام از ما حقوقِ حقه هرکدام از پیروان ادیان را زیر پا بگذاریم یعنی دقیقا صفت ملکه الهی را زیر پا گذاشتیم که همانا عدالت است، خداوند عدالت است و عدالت آن است که هرکسی حقوق حقه خود را داشته باشد. 

مشاور مذهبی شورای خلیفه گری ارامنه گفت: امروز شاهد ادامه نسل کشی ها هستیم، اگر نسل‌کشی‌هایی را که در قرن بیستم اتفاق افتاده محکوم کنیم دیگر کسی مثل هیتلر نمی‌گوید که قتل عام ارامنه را همه فراموش کردند و دستور به قتل عام یهودیها بدهد، حکومت غاصب اسرائیل برای نفوذ به منطقه با برخی حکومت‌ها دست به یکی کرده است و برای آنکه استکبار جهانی به اهداف خود نائل شود سلاح های پیشرفته به منطقه قفقاز می‌فرستد تا مردمی که در آن ناحیه کوهستانی زندگی می‌کنند ترک وطن کنند. 

وی ادامه داد: ارامنه به عنوان ملت ستمدیده، همدرد ملت های ستمدیده جهان خصوصا فلسطین هستند، ارامنه ای که مجبور به ترک وطن شدند، ارامنه ای که از سرزمین های اشغالی آناتولی شرقی بیرون رانده شدند خود را همدرد ستمدیده فلسطین می دانند، از وقتی چشم باز کردم در روزنامه های ارمنی زبان مطالب فراوانی در مورد حقوق مردم فلسطین چاپ میشد و ارامنه امروز با مردم فلسطین ابراز همدردی می‌کنند و ندای خود را به ندای مردم عادل دنیا پیوند می‌دهند تا حقوق حقه مردم فلسطین به آنها برسد. 

در بخش دیگری از این هم‌اندیشی حاخام «یونس حمامی لاله زار» به سخنرانی پرداخت. 

رهبر دینی جامعه کلیمیان ایران در ابتدای سخنرانی خود با بیان اینکه در همه ادیان بعد از توحید و یگانگی خداوند، مساله کرامت مطرح می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این اندیشه هیچ فردی نباید خود را نسبت به دیگری برتر بداند، همه انسانها از یک آدم شکل گرفتند، بنابراین کسی که باعث نجات انسانی شود گویا همه جهان را نجات داده است و برعکس آن نیز صدق می کند یعنی اگر کسی فردی را بکشد گویا همه انسان ها را کشته است. 

وی افزود: متاسفانه در دنیای امروز ما با سواستفاده هایی که از ابزار تبلیغاتی می شود حتی اگر چیز با ارزشی از جمله دین وجود دارد، استعمارگران باز هم دیدگاه خود را  گسترش می دهند، اکنون هفت ماه است که درگیری گسترده در غزه وجود دارد در حالی که اخلاقِ و مرام و همه قوانین دینی و بین المللی، هدف گرفتن بیمارستان ها و مدارس و مراکر غیرنظامی را بر نمی تابند و تایید نمی کنند اما گویا در این جنگ هدف کشتن افراد است.

حاخام حمامی لاله زار گفت: در سفر تثنیه تورات آیه ۱۹ و ۲۰ حتی در مورد محیط زیست صحبت شده و این مساله که اگر در جنگ بودی درخت میوه و درخت خوراکی را قطع نکن، این رویکرد در دین ما مطرح شد است، حالا چه رسد که این مساله در مورد جان یک انسان باشد که ارزشی والا دارد.

وی افزود: یهودیت با سابقه تاریخی بیش از ۳۳۰۰ سال، با مردمان و ادیان مختلف در تعامل بود و کشور ایران نمونه بارزی از این موضوع است، یهودیان قبل و بعد از اسلام در ایران حضور داشتند و خصوصا با آمدن اسلام با توجه به مشابهاتی که بین هر دو دین از جنبه های مختلف و حتی فقهی وجود داشت، به همدلی و همزیستی با یکدیگر رسیدند. 

حاخام حمامی لاله زار ادامه داد: صهیونیسم طی ۱۰۰ سال اخیر با استفاده از جریانی که بیشتر ابعاد سیاسی دارد قدرت یافته و می خواهد خود را در دنیا به عنوان نماینده یهودیان معرفی کند، در حالی که اولین مخالفت با صهیونیست از سوی یهودیان بود. 

منشور مشترک ادیان راه حل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز

وی تصریح کرد: متاسفانه طی هفت ماه اخیر درگیری هایی که بیش از ۷۰ سال جریان داشت شکل جدیدی به خود گرفته است، اسرائیل شکست سنگینی در غزه خورد، اما با حمایت هایی که آنها از سوی کشور آمریکا و کشورهای اروپایی دارند این جنگ ادامه یافت و قلب هر انسان آزاده ای را به درد می‌آورد، متاسفانه دولت ها هیچ اقدامی در مقابله با این جریان نداشتند، مگر اینکه تحت تاثیر و فشار افکار عمومی دنیا اتفاقی بیفتد و آتش‌بس انجام شود.

حاخام حمامی لاله زار گفت: این وظیفه تک تک ادیان است که روشنگری واضح تری داشته باشند، حتی در آمریکا که نهضت دانشگاهی در آن آغاز شده است، امروزافکار عمومی باید از سوی ادیان آگاه شوند و شاید تحت این فشار افکار عمومی شاهد همزیستی مسالمت آمیز بین همه ادیان باشیم. 


در ادامه موبد «پدرام سروش پور» طی سخنانی اظهار کرد: در فرهنگ ما ایرانیان انسان بالاترین جایگاه را داشته است، فرهنگ ما ایرانیان به قدمت و درازنای فرهنگ بشری است و افتخار می‌کنیم از نخستین ملت‌های یکتا پرست هستیم، در فرهنگ ایرانی کشتن از اهریمن است، ضحاک در اوستا نماد شیطان است که برای بقای خود به کشتن جوانان این سرزمین پرداخته است. 

عضو انجمن زردشتیان تهران ادامه داد: به اعتقاد من این ویژگی خدا و تمام پیامبران الهی است و ما به عنوان روحانیون دینی وظیفه داریم به همه دنیا اعلام کنیم که زبان پیامبران زبان هم اندیشی و همزیستی بوده است و هیچ دینی برای کشتن نیامده است. 

وی گفت: بی شک درک و شناخت ما از ادیان الهی کم است و این هم اندیشی به ما کمک می‌کند که بنیان‌های ادیان را بشناسیم، وظیفه روحانیون در تا یخ بشریت کنترل تمام جدال‌های سیاسی بوده است، یعنی وظیفه ای خطیر، اما در این بین نکته ای وجود دارد بر این مبنا که توان روحانیون به واسطه راستی و درستی آنها است بنابراین هیچ ریا و فریبی در گفتار و رفتار آنها نباشد. 

موبد سروش‌پور ادامه داد: امروز وجدان بشری در حال بیدار شدن است، ما روحانیون باید به درستی نیازهای جامعه امروزین را درک کنیم؛ در زردشت اندیشه پاک را به اسم بهمن می شناسیم، بنابراین اگر بخواهیم پیوند را میان وجدان و اندیشه و اخلاق شکل دهیم باید به همه این موارد احترام بگذاریم، من اعتقاد دارم نقش روحانیون امروز سخت تر است؛ تکیه‌گاه پیامبر اندیشه بود، باید به همه اندیشه‌ها احترام بگذاریم؛ امروز بیش از هر زمانی به پشتوانه مردمی احتیاج داریم و این اتفاق نمی افتد مگر آنکه در نواندیشی دینی، نگاه ویژه به نقش اخلاق در حفاظت از آزادی اندیشه  داشته باشیم.

منشور مشترک ادیان راه حل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز

وی تصریح کرد: فرهنگ ایرانی ظرفیت چند هزارساله دارد و تمام افکار و اندیشه های دنیا را در خود پذیرفته است، امروز نیز این ظرفیت به شرطی شکل می‌گیرد که بتوانیم به منشور مشترک ادیانی دست یابیم؛ من اگر تاکید میکنم که کشتن انسان ها بدترین چیز است، اعتقاد دارم این صفت مشترک همه ادیان است؛ اگر بخواهیم به منشور مشترک برسیم باید بدانیم همه ادیان گل هایی از گلزار خداوند هستند، به دنبال این نباشیم که جهانی بسازیم از یک تیم! اگر چنین بود خداوند این همه پیامبر نمی فرستاد. نظم نوین جهانی نیاز به یک اساس اخلاقی دارد و ادیان الهی اگر حول محورهای مشترک خود باشد به درستی می‌توانند نقش هدایت کنترل نظام های سیاسی را بر عهده بگیرند.

منشور مشترک ادیان راه حل صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز

در ادامه «وانیا سرگیز» با بیان اینکه ما ایرانیان همواره در کنار یکدیگر بودیم و مسلمان و مسیحی و یهودی برایمان تفاوت نداشته است، گفت: علت این مساله آن است که نگاه انسانی داریم، این انسانیت باعث شده که نه فقط برای فلسطین که برای کشورهای دیگری که تحت ظلم هستند کنار هم باشیم. 

اسقف خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک افزود: در غزه بسیاری از کودکان و افراد مختلف کشته شدند، آنان اگر شناختی از دین داشتند هرگز حمله نمی کردند، اگر دین داشتند کشور آمریکا که خود را مسیحی می‌داند هرگز دست به کشتار نمی زد، بهترین کلیساها و بیمارستان‌های ما مسیحیان را زدند. ما طی چندین ماه جلسات مکرری در مورد محکومیت این جنایات داشتیم. 

وی در ادامه به عنوان یک روحانی خطاب به کشورهای اروپایی گفت: دست از سر فلسطین بردارید چون این سرزمین برای فلسطینیان است و جایگاه همه ادیان است، شما نباید برای آنها تصمیم بگیرید که چه زمانی غذا بفرستید و چه زمانی بمباران کنید. 

در ادامه کشیش یوبالیت آلدو گفت: چهار هزار سال از حضور آشوریان می‌گذرد، آنها همواره در ایران زندگی مسالمت آمیز داشتن، البته درست که دعا کردن ما به زبان متفاوتی است اما همه یک چیز را می گوییم، ما آشوری ها همواره پا به پای ملت ایران بودیم و این قرآن سوزی نابخردانه و بی ملاحظگی را محکوم می کنیم. ما همه انسان هستیم و می‌توانیم تفکر متفاوت داشته باشیم و به یکدیگر احترام بگذاریم. 

در بخش پایانی این هم اندیشی، آیت الله رشاد در سخنانی کوتاه گفت: همه ادیان با یکدیگر یکصدا هستیم، همه ادیان ساکن ایران پای کار ایران هستند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: ما حتی چند روز قبل از این عملیات مهلت دادیم، بسیاری واسطه شدند که ما جواب حمله آنها با کنسول‌گری ندهیم اما قاطعانه پاسخ شان را دادیم و هوشمندی سرداران ما آنچنان بود که دشمن را متحیر گذاشت، همه نقاطی که باید میزدیم را زدیم و دشمن جرات نکرد پاسخ دهد. آمریکا با یک پیام ما کنار کشید، پیامی بر این مبنا که اگر قرار باشد با ما درگیر شوید همه پایگاه های شما را می زنیم لذا ورود نکردند؛ بنابراین امروز همه دنیا اذعان دارد که ایران در مسیر تبدیل شدن به قدرت منطقه زیر سایه رهبری زاهد است که زندگی و ساده زیستی اش برای همه ما درس آموز است.

کد خبر 1762164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha