گسترش اعتراضات دانشگاهی؛ فریاد «زنده باد فلسطین» در دانشگاه‌های مکزیک و سوئیس

موج اعتراضات دانشگاهی از ایالات متحده آمریکا عبور کرده است و علاوه بر دانشگاه‌های کانادا، انگلیس، فرانسه به دانشگاه‌های مکزیک و سوئیس نیز رسید، به طوری که فریات «زنده باد فلسطین آزاد» در دانشگاه‌های جهان طنین انداز شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تظاهرات خود در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به غزه و حمایت از مردم فلسطین علیه اشغالگران را ادامه می دهند.

 موج اعتراضات دانشجویان در حمایت از فلسطین اشغالی و محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از دو هفته پیش در ایالات متحده آمریکا و کشورهای مختلف اروپایی افزایش یافته است.

گسترش اعتراضات دانشگاهی؛ فریاد «زنده باد فلسطین» در دانشگاه‌های مکزیک و سوئیس

 ده‌ها دانشجو و فعال حامی فلسطین در مکزیکو سیتی پایتخت فدرال مکزیک در همبستگی با دانشجویان معترض در ایالات متحده آمریکا، مقابل دانشگاه ملی مکزیک، بزرگ‌ترین دانشگاه این کشور، چادر برپا کردند.

دانشجویان پرچم‌های فلسطین را بر بالای چادرهای برپاشده خود نصب کردند و شعارهایی همچون «زنده باد فلسطین آزاد» و « من نهر حتی بحر، فلسطین پیروز خواهد شد» سر دادند.

 معترضان خواسته‌های متعدد از جمله قطع روابط دیپلماتیک و تجاری دولت مکزیک با اسرائیل را مطرح کردند.

اعتراضات در دانشگاه لوزان سوئیس

اعتراضات به سوئیس رسید، جایی که ده ها دانشجوی طرفدار فلسطین سالنی را در لابی ساختمان وابسته به دانشگاه لوزان را تصرف کردند، معترضان خواستار تحریم دانشگاهی موسسات اسرائیلی و آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه شدند.

 سازمان دهندگان این اعتراضات در سوئیس در بیانیه ای اعلام کردند: این اقدام نمونه ای از الگو براری از دانشگاه های کانادا، ایالات متحده و فرانسه است.

 شرکت کنندگان در بیانیه تاکید کردند : جنبش ما خودجوش است و رهبر و رئیسی ندارد. افرادی که ساختمان دانشگاه را کنترل می کنند از شریک بودن و دست داشتن در نسل کشی استعماری رژیم آپارتاید اسرائیل خودداری می کنند.

این دانشجویان معترض از همه خواستند تا به آنها بپیوندند، همچنین از اعضای سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها نیز خواستند تا به آنها بپیوندند.

 خیزش معتبرترین دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه معتبر سیانس پو( موسسه مطالعات سیاسی پاریس) اعلام کرد: پس از اینکه دانشجویان معترض حامی فلسطین کنترل ساختمان‌های جدید در محوطه این دانشگاه را به دست گرفتند، شعبه اصلی اش در پاریس را برای یک روز تعطیل می کند.

  اداره منابع انسانی موسسه ساینس پو پاریس در پیامی که عصر روز پنجشنبه کارمندانش دریافت کرد، اعلام کرد: ساختمان‌های واقع در مرکز پاریس در روز جمعه سوم می ۲۰۲۴(۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل خواهند بود

 در سناریویی مشابه تظاهراتی که تعدادی از دانشگاه‌های بزرگ ایالات متحده را به لرزه درآورد، دانشجویان دانشگاه ساینس پو حامی فلسطین، تحرکات متعددی را در اعتراض به حملات اسرائیل به غزه و بحران انسانی در نوار غزه برگزار کردند.

«کمیته فلسطین»در ساینس پو  از رئیس دانشگاه خواست تا آشکارا اقدامات اسرائیل را محکوم کند و به هرگونه همکاری با هر یک از نهادها و موششات  متهم به دست داشتن در سرکوب سیستماتیک مردم فلسطین پایان دهد.

گسترش اعتراضات دانشگاهی؛ فریاد «زنده باد فلسطین» در دانشگاه‌های مکزیک و سوئیس

 تنش در دانشگاه کلمبیا ادامه دارد

 در ایالات متحده، تنش بین رئیس دانشگاه کلمبیا و دانشجویان معترض به حملات رژیم صهیونیستی به غزه به جایی رسید که ده ها نفر از نیورهای پلیس نیویورک برای برداشتن چادرهای اعتراضی وارد محوطه دانشگاه شدند و تظاهرکنندگان را دستگیر کردند، این دانسجویان  کنترل یکی از ساختمان‌های دانشگاه را به دست گرفته بودند.

 این دومین بار در دو هفته گذشته بود که رئیس دانشگاه از پلیس خواست تا اعتراضات را کنترل کند.  دولت از ورود دانشجویان به کلاس‌های درس جلوگیری کرد و آنها را به اخراج از دانشگاه تهدید کرد. پلیس هم اکنون به صورت شبانه روزی در محوطه دانشگاه مستقر است.

در دانشگاه کالیفرنیا - برکلی، دانشجویان همچنان به سازماندهی تظاهرات خود ادامه می دهند بدون اینکه هیچ یک از آنها دستگیر شوند یا در تحصیل اختلال ایجاد شود.

پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود:این اقدامات هرگز باعث نمی شود که در سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه تجدید نظر کند.

بایدن در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید، گفت:اعتراضات دانشگاهی حق بیان و حاکمیت قانون را به خطر می‌اندازد.

 رئیس جمهور ایالات متحده مدعی شد: معترضان در حال تخریب اموال و تهدید مردم هستند. این یک تظاهرات مسالمت آمیز نیست بلکه «نقض قانون» است.

روزنامه آمریکایی «پولیتیکو» گفت: ادامه اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا می تواند «بار بزرگی» علیه نبرد انتخاباتی بایدن باشد.

کد خبر 1761616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha