شهید مطهری با فلسفه‌ورزی و تبیین، جوانان را جذب مسجد کرد

حجت‌الاسلام ذوعلم با اشاره به نگاه تربیتی شهید مطهری نسبت به مسجد، گفت: شهید مطهری، از ظرفیت مساجد برای تبیین مبانی فلسفی و نظری اسلام بویژه برای جوانان بهره‌برداری کرد که بسیار تاثیرگذار بود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، ۱۲ اردیبهشت ماه مصادف با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری است که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز معلم نامگذاری شده است، به همین مناسبت در گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین «علی ذوعلم»، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نگاه معلم شهید به مسجد و بهره گیری ایشان از این ظرفیت در موضوع تعلیم و تربییت را بررسی کرده‌ایم.

 حجت الاسلام و المسلمین «علی ذوعلم»، در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به بهره گیری شهید مطهری از ظرفیت مساجد برای بحث تعلیم و تربیت، اظهار کرد: ظرفیت مساجد، ظرفیت بی بدیل برای گسترش موضوع تعلیم و تربیت است، چراکه مسجد، پایگاه دینی و نهاد تاسیس شده در اسلام برای اقامه نماز، بسط، تعمیق اخلاق و فرهنگ متناسب با اخلاق ایمانی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد: شهید مطهری نسبت به مسجد، نگاه تربیتی داشت و با توجه به کارایی خانه های خدا از این ظرفیت برای تبیین مبانی فلسفی و نظری اسلام بویژه برای جوانان بهره برداری می نمود، این نگاه و نقش تربیتی در سخنرانی ها، مقالات و آثار شهید مطهری نیز برجسته است. اگرچه امروز مبانی، دیدگاه‌ها و جهت گیری فکری ایشان به عنوان یک اسلام شناس حکیم و انقلابی در متون تربیتی آموزش  پرورش مطرح شده است، اما متناسب با نیازها و چالش های جامعه نیست.

وی تصریح کرد: نگرش عمیق معرفتی و تربیتی شهید مطهری و بهره گیری ایشان از ظرفیت مساجد باید در همه لایه های تربیتی و ارتقای توانمندی معلمان به عنوان چشم انداز کوتاه مدت و بلندمدت جریان یابد، تا در رشد و پیشرفت جامعه تاثیرگذار باشد.

معاون سابق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مسجد از پایگاه های تبلیغی و فرهنگی شهید مطهری بود، گفت: ایشان در مساجد جاوید، الجواد(ع) و جلیلی، منابر و سخنرانی و حلقه های معرفتی برای مخاطبان عام و خاص، نخبگان و اساتید برگزار می کرد و با محدودیت هایی که رژیم طاغوت برایشان ایجاد کرده بود، اما در مساجد، مجامع علمی و دانشگاه ها در عرصه تعلیم و تربیت نقش خودشان را به خوبی ایفا نمودند، به عنوان مثال در مدت کوتاهی که در مسجد الجواد(ع) حضور یافت، تحول عظیمی در این مسجد ایجاد و این مسجد را به یکی از پایگاه های اصیل انقلابی مبدل کرد.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به نگاه فکری و فرهنگی شهید مطهری، ابراز کرد: نگاه و بهره گیری ایشان از ظرفیت مساجد فراتر از افراد حاضر در مسجد و فرامنطقه ای و محلی بود، امروز هم اگرچه برخی از مساجد از چنین صاحب‌نظرانی محروم هستند، اما در عین حال مساجدی هستند که به دلیل اهتمام به طرح مباحث دینی و تربیتی موفق عمل کرده اند و می توانند الگو برای دیگر مساجد باشند.

وی با تاکید بر اینکه امروز در نظام‌واره جامع مهندسی کشور، مساجد مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: علی رغم تاکیدات امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب مبنی بر اینکه مسجد به عنوان سنگر تربیتی و فکری باید مورد توجه قرار گیرد، اما نسبت به جایگاه مسجد بی توجهی و غفلت صورت گرفته و نقش مساجد فراموش شده است که ضرورت دارد، مسئولان و متولیان مساجد، نقش این پایگاه اثرگذار را جدی بگیرند و تلاش برای احیای مساجد به منظور ارائه آموزش های مورد نیاز جامعه و حفظ ارزش ها براساس مبانی اسلام صورت گیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی همچنین بر لزوم اهتمام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازیابی نقش مساجد، با برپایی کرسی های آزاداندیشی تاکید و بیان کرد: نهاد حوزه و دانشگاه در تعمیق فکر،آزاد اندیشی، گفتگو و مباحثه میان نخبگان جامعه در محیط های علمی و مساجد نقش مهمی دارند، به عنوان مثال مساجد می توانند با برپایی نشست های پرسش و پاسخ و مناظره ای و نیز تحقق جهاد تبیین، اهتمام ویژه ای داشته باشند، چراکه در توسعه فرهنگ مناظره، تعمیق و ارتقای فکری جامعه دو نهاد تفکرساز یعنی دانشگاه و حوزه های علمیه نقش مهمی دارند که پیوند با مسجد می تواند در تحقق این موضوع اثرگذار باشد.

کد خبر 1761273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha