این کانون مسجدی روستای کردر رضوی را آباد کرده است

کانون فرهنگی هنری «امام‌المنتظر(عج)» با فعالیت‌های متنوع و ملی همچون برگزاری جشنواره آسمان هشتم توانسته فرهنگ و هنر روستایی را رونق بخشیده و مفهوم روستاآباد را محقق کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، اگرچه نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری «روستاآباد» به عنوان بزرگترین رویداد روستایی کشور که با حضور بیش از ۱۲۰۰ تولید کننده برتر روستایی و عشایری در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) سه شنبه، ۱۸ مهرماه به کار خود پایان داد اما آغاز یک رویداد سراسری برای شناساندن بازار روستاییان و عشایر کشور به عموم مردم و رونق تولید و نمایش قدرت اقتصادی روستاییان و عشایر است.

کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر، در نمایشگاه «روستاآباد» حضور گسترده و فعال داشته اند. جالب است بدانید ۱۳هزار و ۷۰۰ کانون فرهنگی و هنری در مساجد مناطق روستایی کشور فعالیت می کنند و جالب تر آنکه در کنار فعالیت های جهادی در بخش فرهنگی و هنری، در عرصه های مختلف اقتصادی حضوری اثرگذار در سطح محلی، منطقه ای و ملی انجام داده اند.

تجلی عینی همدلی، مشارکت و اقدام جهادی را در می توان در کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی و فعالیت های فرهنگی و هنری پرشماری که با همراهی مردم خونگرم روستای کردر رضوی مشاهده کرد.

این کانون مسجدی روستای کردر رضوی را آباد کرده است

خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، گفتگویی صمیمی با « ابراهیم زاکری» مدیر کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی که غرفه ای در نمایشگاه روستاآباد دارد، انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 ابراهیم زاکری از استان هرمزگان، شهرستان میناب بخش بندزرک روستای کردر رضوی و مدیر کانون فرهنگی هنری امام المنتظر (عج) روستای کردر رضوی است و درباره فعالیت های این کانون روستایی می گوید: فعالیت های بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر در کانون امام المنتظر (عج) انجام می دهیم که به صورت خلاصه بازگو می کنم.

وی با اشاره به کارهای شاخص انجام شده در روستای کردر رضوی گفت: برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم، جشنواره ملی جشنواره آسمان هشتم ویژه روستاهای کشور، راه اندازی کاروان های شادی در ایام ولایت، اعزام سالانه بیش از ۳۰۰ زائر به پیاده روی اربعین از برنامه های کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی است.

این کانون مسجدی روستای کردر رضوی را آباد کرده است

مدیر کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردر رضوی ادامه می دهد: برگزاری جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم را از سال ۱۳۸۶ در روستای کردررضوی و با امکانات کم آغاز کرده ایم. با توجه به اینکه حسینه و پایگاه بسیج به نام امام رضا (ع) است و ارادت قلبی بالای اهالی روستای کردر رضوی زمینه ای فراهم کرد تا «آسمان هشتم» را برای نام جشنواره انتخاب کنیم. این علاقه قلبی و اشتیاق به امام رضا(ع) تا جایی پیش رفت که نام روستا را به کردر رضوی تغییر دادیم.

جشنواره آسمان هشتم در سال ۹۰ به اوج خود می رسد به طوری که ۲۵۰۰ نفر از نوجوانان و جوانان استان هرمزگان در این جشنواره شرکت می کنند و در ۲۶ رشته از مسابقات فرهنگی، هنری و ورزشی به رقابت باهم می پردازند. علاقه قلبی و اشتیاق به امام رضا (ع) از سویی و استقبال از این جشنواره زمینه ای فراهم می کند و در این سال، روستای کردررضوی نام اصلی خود را پیدا می کند.

زاکری به همدلی، همراهی و مشارکت مردم روستای کردررضوی اشاره می کند و از مهمان نوازی و همکاری تک تک اهالی روستا در برگزاری و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری تعریف می کند. به گفته وی، این همراهی و مشارکت تاجایی پیش می رود که یک ظرفیت ارزشمند برای برگزاری جشنواره ملی فراهم می کند و در سال های ۹۱ تا ۹۳ یعنی سه سال متوالی روستای کردررضوی می شود میزبان جشنواره آسمان هشتم در بخش سرود رضوی ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی سراسر کشور می شود.

زمانی که این فعال فرهنگی از مشارکت و پای کار بودن مردم روستای کردر رضوی در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری سخن می گوید، چشمانش از شوق می درخشد. این درخشش نگاه خود تاییدی است بر مشارکت دلی مردم روستا در برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری در روستا.

این کانون مسجدی روستای کردر رضوی را آباد کرده است

زاکری از مشارکت جهادی مردم روستای کردررضوی می گوید و نمونه هایی از این حضور و مشارکت را برایمان بازگو می کند: در جشنواره های آسمان هشتم که به میزبانی روستای کردررضوی برگزار می شود، مردم روستا به استقبال شرکت کنندگان در جشنواره می آیند و آنها را تا محل اقامتشان مشایعت می کنند. اقامتگاه هایی که در واقع خانه های خود اهالی روستا است، خانه هایی که از قبل مرتب و آماده شده اند برای پذیرایی از این میهمانان. حسینیه امام رضا (ع) و محوطه پیرامونی آن نیز به برگزاری جشنواره و مسابقات اختصاص می یابد. اهالی روستا دستی در پخت و پز هم دارند و با غذاهای محلی از میهمانان جشنواره رضوی پذیرایی می کنند.

این فعال مسجدی چنان با اشتیاق تمام از فعالیت های فرهنگی و هنری اعضای کانون امام المنتظر (عج) که گویا همه اهالی روستای کردر رضوی عضو آن هستند، سخن می گوید که حالت خوب می شود از اینکه می بینی هنوز هم هست در گوشه و کنار کشور که عاشقانه، دلی و جهادی برای هنر و فرهنگ این آب و خاک و اعتلای فرزندان ایران اسلامی تلاش می کنند، بدون کوچکترین چشم داشتی. و حال دلت خوب تر می شود وقتی همدلی، صفا، سادگی و صمیمیت را در میان اهالی روستای ۲۴۰۰ نفری در منطقه ای محروم را می شنوی که اینگونه برای تربیت اسلامی ایرانی فرزندان خود و میهن اسلامی مان دغدغه مند هستند و تلاش می کنند.

زاکری در ادامه با اشاره به کسب رتبه برتر کشوری کانون فرهنگی هنری امام المنتظر (عج) در پاسداشت دهه کرامت در سال ۱۳۹۸ می گوید: کانون فرهنگی هنری امام المنتظر (عج)  به عنوان یک کانون روستایی در میان ۲۵هزار کانون فرهنگی هنری فعال در کشور رتبه برتر را از آن خود می کند که ثمره تلاش همه اهالی روستا بود.

در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نیز جشنواره ملی آسمان هشتم به میزبانی کانون فرهنگی هنری امام المنتظر (عج) روستای کردررضوی برگزار می شود که با استقبال کم نظیر فعالان فرهنگی روستایی مواجه می شود. این کانون درنظر دارد امسال نیز جشنواره ملی آسمان هشتم را از ۲۶ تا ۲۹ بهمن ماه در روستای کردررضوی برگزار کند و فراخوان آن نیز آبان ماه منتشر خواهد شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری امام المنتظر (عج) در ادامه از شناسایی ۲۰۰ کاروان شادی در سطح استان هرمزگان می گوید که برای آنها و با همکاری ستاد غدیریه استان قم کارگاه های آموزشی برگزار کرده اند. اطعام غدیریه و توزیع ۳هزار پرس غذای گرم در روستای کردررضوی، اعزام نوجوانان و جوانان روستا به پیاده روی اربعین، برگزاری ۱۷ دوره جشنواره فرهنگی هنری و ورزشی آسمان هشتم، ۵دوره میزبانی جشنواره ملی آسمان هشتم ویژه روستاهای کشور و صدها برنامه فرهنگی و هنری روستایی از دیگر فعالیت های کانون فرهنگی هنری امام المنتظر (عج) است.

این کانون مسجدی روستای کردر رضوی را آباد کرده است

زاکری در ادامه گفتگو درباره انگیزه های حضور فعال مردم روستای کردررضوی در برنامه های فرهنگی، هنری و دینی و ورزشی اینطور سخن می گوید: مردم روستای کردررضوی هم مانند سایر مناطق کشور، علاقه مند به ائمه اطهار (ع) هستند و با توجه به علاقه بسیار زیاد به ائمه اطهار (ع) به ویژه ارادت قبلی به امام رضا (ع) عامل مهمی بوده که مردم روستا، پای کار بیایند و به صورت خودجوش در بخش های فرهنگی، هنری و مذهبی فعالیت کنند تا فرزندانشان با سبک زندگی اسلامی پرورش یابند و فرزندانشان در مسیر قرآن و ولایت گام بردارند. روستای کردررضوی که به نوعی از روستاهای مرزی کشور محسوب می شود، از آسیب های فرهنگی کشورهای همسایه مصون نیست و این امر باعث شده است تا خانواده ها در تربیت فرزندانشان دغدغه مندتر باشند و انگیزه مهمی دیگری است که باعث شده تا مردم روستا جدی تر در فعالیت های فرهنگی و هنری و ورزشی ورود کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری امام المنتظر(عج) روستای کردررضوی در پایان گفتگو اشاره کوتاهی به شرایط جغرافیایی و طبیعی و جمعیتی روستا می کند و می گوید: روستای کردررضوی ۲۴۰۰ نفر در قالب ۵۵۰ خانوار جمعیت دارد. این روستا در ۱۲ کیلومتری شهر میناب واقع شده است، صنایع دستی، محصولات کشاورزی نظیر انبه، لیمو، پرتغال و صیفی جات از جمله محصولات آن است.

این کانون مسجدی روستای کردر رضوی را آباد کرده است

به گفته این فعال فرهنگی، زمین منطقه بسیار مساعد و مرغوب است برای صیفی جات و توسعه باغداری اما خشکسالی و کمبود آب باعث شده تا کمیت مردم روستا لنگ شود و گاه به سختی روزگار بگذرانند اما همه نامهربانی طبیعت و کوک ناساز معیشت هیچ یک نتوانسته انگیزه مردم روستای کردررضوی را ذره ای کمرنگ کند، چه بسا پرتلاش تر، با جدیت بیشتر و باانگیزه تر در عرصه فرهنگ و هنر روستایی حرکت می کنند و می کوشند برای فرهنگ، دین و اندیشه فرزندان کشور گامی مثبت و ارزشمند بردارند.

این کانون مسجدی روستای کردر رضوی را آباد کرده است

بی انصافی است اگر این همه تلاش خالصانه، خودجوش و انگیزه های سرشار مردم روستای کردررضوی در عرصه فرهنگ و هنر و خاصه هنر رضوی از نگاه تیزبین مسئولان و دست اندرکاران، پنهان بماند. حیف است، این انگیزه های سرشار، خالص، زلال و ناب که به عشق اهل بیت (ع) ریشه زده، در میان ارادت و تلاش جهادی رشد کرده و شکوفه زده، در میان کم مهری غیرتعمدی به ثمر ننشیند.

کد خبر 1727982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha