این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

مسجد یاس نبی(ص) یکی از مساجد پویا و به‌روز است که در سایه همنامی با حضرت فاطمه زهرا(س) و به همت امام جماعت فعال خود هم تبدیل به پایگاه کادرسازی برای آینده نظام و هم محفل ترویج سبک زندگی فاطمی و اسلامی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد در صدر اسلام به عنوان قلب تپنده امت و جامعه اسلامی؛ مرکز عبادت و مقر حاکمیت و اجتماعات دینی، سیاسی، اقتصادی و رفع مشکلات، قضاوت و دیگر امور اجتماعی بوده و همه کارکردهای واقعی خود را به کامل‌ترین شکل دارا بوده است.

امروز هم هستند، مساجدی که کانون تحولات اسلامی قرار گرفته اند و نقطه تبلور و اوج شکوفایی آموزه های الهی و فرامین پیامبر(ص) هستند، یکی از این مساجد تاثیرگذار، مسجد «یاس نبی(ص)» در بزرگراه همت غرب است که در سال ۱۳۸۸ شمسی بنا شده است. این مسجد با برنامه های متنوع پاتوق نوجوانان و جوانان شده و جمعیت بسیاری را به مسجد جذب کرده است. امام جماعت این مسجد حجت‌الاسلام «علی محمد رضایی» است که بیش از شش سال سابقه امامت جماعت را دارد و توانسته مسجد را پایگاه تربیت نوجوانان و کادرسازی کند.

حجت الاسلام«علی محمدرضایی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردهای مسجد یاس نبی(ص) (واقع در انتهای اتوبان همت غرب تهران)، اظهار کرد: مساجد پایگاه معنوی و چراغ درخشان برای تبیین آموزه های اسلام و انقلاب هستند و باید تلاش نمکرد که خانه های خدا محور اجتماع همه اقشار و خانواده ها باشند. به همین جهت ما در مسجد یاس نبی(ص) با رویکرد تربیتی، مسجد را پایگاه و کانون اصلی تربیت کودکان و نوجوانان قرار دادیم و علاوه بر اقامه سه نوبت نماز جماعت، برنامه های متنوع فرهنگی، قرآنی و هنری، برنامه های علمی و اردویی برای مخاطبانمان تدارک دیده ایم.

امام جماعت مسجد یاس نبی(ص) با اشاره به اجرای طرح «تسبیح فیروزه ای»، افزود: این طرح با هدف ترویج اهمیت و فرهنگ حضور در نمازهای جماعت و آشنایی کودکان با محیط مسجد و نیز حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم اجرا می شود. اجرای این طرح از نظر روانشناسی و تربیتی هم موجب افزایش اعتمادبنفس، عزت نفس و قدرت بیان در کودکان و ایجاد انگیزه، تقویت حافظه و آمادگی حضور در محیط های اجتماعی و مذهبی می شود.

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

به گفته حجت الاسلام محمدرضایی کودکان و نوجوانان ۳ تا ۱۵ سال با حضور در مسجد و نماز جماعت از امام مسجد، برگه ای را دریافت و با پرشدن همه مهره های تسبیح جایزه دریافت می کنند در ضمن حفظ سوره های جزء ۳۰ نیز امتیاز جداگانه دارد.

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

وی «محله آسمانی» را از دیگر طرح های مسجد معرفی کرد و گفت: در قالب این طرح هم با دعوت از کودکان و نوجوانان برای شرکت در مسابقات فرهنگی مسجد و اجرای برنامه فرهنگی در محله از قبیل «قرآن بخوان، جایزه بگیر» و اجرای سرود و نیز تشکیل شورای فرهنگی نوجوانان توانستیم، بسیاری از کودکان و نوجوانان را جذب مسجد کنیم. همچنین، با اجرای برنامه های قرآنی در مسجد در طول ۱۵ سال، ۲۰۰ نفر حافظ کل قرآن و بیش از دو هزار نفر حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم شده اند.

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

راه اندازی اتاق مشاوره، برگزاری دوره های روانشناسی با هدف تقویت بنیان و نظام خانواده و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و نیز روشنگری خانواده ها یکی دیگر از رویکردهای مسجد است، که به همت کانون فرهنگی هنری «کوثر نبی(ص)» دنبال می شود. حجت الاسلام محمدرضایی در این باره گفت: تلاش ما در این مسجد بر آن است که نیازهای همه اهالی محله را مانند یک سازمان قوی پاسخگو باشیم، از همین رو در مسجد همیشه به روی اهالی شهرک باز است و خدمات مختلف روانشناسی با حضور دکتر نوری، از روانشناسان زبده و مجرب ارائه و در مسجد با حضور کارشناسان جلسات تحلیل سیاسی و روشنگری نیز برپا می شود.

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

 مسئله عفاف و حجاب از مهمترین و محوری ترین مسایل دینی و اعتقادی جامعه محسوب می شود و ضرورت دارد که از تریبون مسجد و منبر به شکل محتوایی و با بیانی جذاب، اهمیت این موضوع در جامعه بیان شود، این موضوع در فعالیت های مسجد یاس نبی(ص) نیز مورد توجه بوده است، به گفته حجت الاسلام محمدرضایی این خانه خداد ضمن برگزاری جلسات تبیین‌گری و بصیرت افزایی با حضور کارشناسان این حوزه، در جهت بیان سیره و شخصیت حضرت فاطمه(س) و معرفی زن نمونه و تراز برای بانوان هم فعالیت می کند، همچنین، با برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی پیرامون حضرت فاطمه زهرا(س) برای نوجوانان در فرهنگ سازی و ترویج این موضوع گام های اثرگذاری برداشته شده است.

 حجت الاسلام محمدرضایی که تیراندازی و سلاح شناسی نیز تدریس می کند، از برگزاری دوره های استفاده از سلاح های سبک و نیمه سنگین برای افسران جوان در دانشگاه علوم انتظامی خبر داد و گفت: با توجه به اهتمام مسجد به فعالیت های ورزشی در رشته های مختلف رباتیک و کاراته برای نوجوانان و جوانان دوره آموزشی برگزار کردیم و ۱۶ نفر از دختران نوجوان مسجد در رشته های کیوکشین و کاراته در مسابقات استان تهران مدال طلا و نقره کسب کردند.

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

وی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را یکی دیگر از رویکردهای مسجد یاس نبی(ص) معرفی و تصریح کرد: در همین راستا، اجرای طرح «سفیر شهید» در مسجد اجرا و هر هفته یک نوجوان زندگینامه شهیدی را برای نمازگزاران مسجد قرائت می کند و از امام جماعت مسجد لوح تقدیر و هدیه دریافت می کند. علاوه بر این، مسجد با اجرای طرح «سه شنبه های مهدوی» سعی دارد که در جهت ترویج فرهنگ انتظار و مهدویت گام های اثربخشی بردارد.

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

این گزارش می افزاید: مسجد یاس نبی(ص) در حوزه گره گشایی از مشکلات مردم در مناطق محروم هم فعالیت های گسترده ای داشته است، امام جماعت مسجد یاس نبی(ص) با مشارکت خیرین و بچه های مسجد در تهیه نوشت افزار برای دانش آموزان بی بضاعت در مناطق حاشیه ای و نیز استان هایی همانند سیستان و بلوچستان نیز فعالیت دارد  و در قالب طرح همدلی بسته های معیشتی  میان محرومان توزیع می کند. از طرفی به همت بچه های مسجد در بحران هایی همانند سیل و زلزله به آسیب دیدگان کمک رسانی صورت می گیرد.

بنابر آنچه مرور شد، مسجد یاس نبی(ص) در سایه همنامی با حضرت زهرای مرضیه(س) و در پرتوی برکات حاصل از این همنامی منشأ اتفاقات مبارکی شده که هر یک نیازمند ماه ها طرح و برنامه و هزینه بودجه بسیار است. تجربه موفق این خانه خدا نشان می دهد مسجد ظرفیت هایی دارد که در صورت بالفعل شدن می توان با آن گام های بلند را یک باره برداشت.

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

این مسجد با مدد حضرت زهرا(س) ۲۰۰ حافظ کل قرآن تربیت کرده‌است

کد خبر 1739184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha