به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العهد، شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزبالله لبنان، امروز شنبه( ۶ تیر ۱۴۰۵) در بیانیهای درباره «توافق چارچوب» میان دولت لبنان و رژیم صهیونیستی، از عملکرد دولت لبنان بهشدت انتقاد کرد و گفت: دولت امانتداری و مسئولیت خود در قبال ملت و دفاع از حاکمیت لبنان را نادیده گرفت؛ در حالی که آتشبس پیشنهادی در چارچوب مذاکرات ایران و آمریکا را نپذیرفت و همین مسئله زمینهساز ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی شد.
وی با اشاره به مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی اظهار داشت: از ابتدا هشدار داده بودیم که مذاکره مستقیم، امتیازی رایگان به دشمن است؛ زیرا این نشستها چیزی جز پذیرش خواستههای آمریکا و رژیم صهیونیستی نیست.
دبیرکل حزبالله افزود: دولت لبنان در حالی وارد مذاکرات شد که با بخش بزرگی از ملت لبنان اختلاف داشت و برخلاف قانون اساسی و قوانین این کشور که رژیم صهیونیستی را دشمن میدانند، عمل کرد.
شیخ نعیم قاسم تصریح کرد: دولت همچنین بدون در اختیار داشتن هیچ اهرم قدرتی وارد مذاکره شد، زیرا بهصورت داوطلبانه از ظرفیت مقاومت و پشتیبانی مردمی چشمپوشی کرد و در بحبوحه جنگ، مقاومت را غیرقانونی خواند.
وی با اشاره به تفاهم ایران و آمریکا گفت: این تفاهم، توقف جنگ علیه لبنان را بهعنوان بند نخست خود قرار داده بود و هنگامی که رژیم صهیونیستی از اجرای آن سر باز زد، ایران نیز اجرای توافق را متوقف و فشارهای خود را ادامه داد تا آمریکا، تلآویو را به پذیرش آتشبس وادار کند.
دبیرکل حزبالله تأکید کرد: تفاهم یادشده، حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت لبنان را تضمین میکند و خروج کامل نیروهای اشغالگر طی ۶۰ روز را پیشبینی کرده است؛ موضوعی که به گفته او، برگ برندهای برای لبنان به شمار میرود.
وی «توافق چارچوب» را بهشدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: این توافق، اهرمهای قدرت لبنان و دستاوردهای مقاومت را به رایگان در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده و حاکمیت کشور را تضعیف کرده است.
شیخ نعیم قاسم با اشاره به مفاد این توافق افزود: بر اساس آن، رژیم صهیونیستی درباره استقرار ارتش لبنان و روند خلع سلاح مقاومت نقش نظارتی پیدا میکند؛ اقدامی که میتواند به تداوم اشغال و حتی الحاق بخشهایی از خاک لبنان به رژیم صهیونیستی منجر شود.
وی همچنین هشدار داد که پیوند زدن خروج نیروهای اشغالگر به خلع سلاح مقاومت در سراسر لبنان، اقدامی بسیار خطرناک و عبور از خطوط قرمز است و حق مشروع مردم لبنان برای دفاع از سرزمین خود را نقض میکند.
دبیرکل حزبالله با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی باید بدون هیچ قید و شرطی از خاک لبنان خارج شود، تصریح کرد: هرگونه توافق باید صرفاً بر اجرای توافق ۲۷ نوامبر ۲۰۲۴ و پایان اشغال جنوب لبنان متمرکز باشد و نباید به مسائل داخلی این کشور، از جمله موضوع سلاح مقاومت، گره بخورد.
وی در پایان «توافق چارچوب» را «ذلت، ننگ و چشمپوشی از حاکمیت لبنان» توصیف کرد و خواستار کنار گذاشتن آن و اجرای کامل تفاهم ایران و آمریکا شد.
شیخ نعیم قاسم همچنین خطاب به دولت لبنان گفت: حزبالله آماده همکاری برای آزادسازی سرزمینهای اشغالی، بازگرداندن اسرا، بازسازی کشور و تدوین راهبرد امنیت ملی است و مقاومت نیز تا پایان اشغالگری، به حضور خود در میدان ادامه خواهد داد.
نظر شما