حجتالاسلام محمود قربانی، معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به تشریح اقدامات فرهنگی و تبیینی این ایام در استان پرداخت.
وی با تأکید بر ساختار مردمی برنامههای محرم، اظهار کرد: سازوکار اصلی حرکتهای فرهنگی بر پایه حیات مردمی است و هیئتهای مذهبی زیر نظر سازمان، نقش محوری در این عرصه ایفا میکنند.
معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با اشاره به تسهیلگری در برگزاری مراسم، افزود: با توجه به استقبال گسترده مردم و محدودیت فضای برخی مساجد، هماهنگی لازم با اداره کل آموزشوپرورش استان صورت گرفته تا از ظرفیت مدارس برای برگزاری برنامههای عزاداری استفاده شود.
حجتالاسلام قربانی همچنین به اقدامات صورتگرفته در حوزه تأمین ارزاق و کاهش هزینههای نذورات اشاره کرد و گفت: در این راستا با جهاد کشاورزی استان هماهنگی شده تا با مدیریت بههنگام بازار، هزینههای تهیه مواد اولیه برای پخت و پز و نذورات هیئتها کاهش یابد و بانیان بتوانند با آسایش بیشتری به عزاداری بپردازند.
وی با بیان اینکه برنامههای ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی از صبح تا شب در سطح شهرستانها و مرکز استان تدارک دیده شده است، خاطرنشان کرد: یکی از محورهای اصلی برنامههای امسال، اقامه «نماز عاشورا» در روز عاشورا است که با شکوه هرچه تمامتر برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شعار محوری امسال یعنی «جان فدای امام حسین(ع)»، به ویژگی ممتاز محرم امسال اشاره کرد و گفت: تفاوت آشکار محرم امسال با سال گذشته، همزمانی آن با مراسم تشییع پیکر مطهر رهبر شهید است که بلافاصله پس از روز عاشورا رقم خواهد خورد.
حجت الاسلام قربانی تصریح کرد: امسال ما دو عاشورا و دو اربعین پیشرو داریم؛ یکی متعلق به امام حسین(ع) و دیگری مربوط به رهبر شهید است. تمام هیئتهای مذهبی پای کار هستند و تلاش داریم که این دستهرویها و تجمعات پس از عاشورا نیز تداوم یابد تا مراسم تشییع این امام شهید نیز به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
نظر شما