کارگروه دختران عشایری کشور تشکیل می‌شود

بهروزآذر دختران عشایر را «نگهبانان فرهنگ اصیل ایرانی» خواند و از تشکیل کارگروه دختران عشایری کشور خبر داد و گفت: پس از تشکیل کارگروه دختران جوان در سطح ملی، این کارگروه ویژه عشایر نیز راه‌اندازی خواهد شد تا مسیر ارتباط، دریافت نظرات و شناسایی مشکلات و خواسته‌های دختران عشایری تسهیل شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد،  زهرا بهروز آذر،  معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده،  امروز (سه شنبه، ۶ آبان ماه) در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: دختران عشایری نماد اصیل‌ترین باورها و ارزش‌های خانوادگی ایرانی هستند و همه دختران ایران باید از این فرهنگ غنی الهام بگیرند.

وی افزود: اکنون بیش از ۱۰۵ هزار دانش‌آموز عشایری در کشور تحصیل می کنند و دولت چهاردهم متعهد است زمینه رشد و شکوفایی دانش‌آموزان عشایری را در همه عرصه‌ها فراهم کند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده خطاب به دختران عشایری با بیان اینکه وظیفه ما شنیدن صدای شما و کمک به رشد ایران عزیز است، اظهار کرد: «تک تک شما برای ما عزیز هستید» و تلاش می‌کنیم تا به آنچه حق شماست برسید. بر باوریم که ایران متعلق به همه ایرانیان است و با وجود شما معنا می‌یابد.  

وی افزود: در دولت چهاردهم قسم خورده‌ایم شرایط رشد و فرصت برابر برای همه دانش‌آموزان عشایری ایجاد شود؛ رییس‌جمهور نیز باور دارد که هر تحول بزرگ در کشور از سه مسیر خانواده، مدرسه و دانشگاه آغاز می‌شود که در این جمع ارزش‌های خانوادگی و ملی در کنار آموزش، جایگاه ویژه‌ای دارد.

بهروز آذر دختران عشایری را «نگهبانان فرهنگ اصیل ایرانی» دانست و تاکید کرد: در چادرهای عشایری شما، خالص‌ترین باورهای ایرانی نهفته است؛ از زبان و خوراک‌های بومی تا پوشش و سبک زندگی شما، نشان‌دهنده ایرانی بودن واقعی شماست.

وی افزود: باید این میراث گرانبها را نسل‌به‌نسل به دیگر دختران منتقل کنید؛ زیرا این دیگران نیستند که باید مانند شما شوند، بلکه همه دختران ایران باید شبیه شما باشند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه شما زودتر از همه ما خدا را درک می‌کنید؛ تصریح کرد: با کوچ‌های زیبا و آشتی با طبیعت، حلقه گمشده زندگی امروز را پیدا کرده‌اید. قدر خود را بدانید و برای داشتن حال بهتر والدین‌تان تلاش کنید.

بهروز آذر گفت: این گردهمایی فرصتی آموزشی با رویکرد توسعه فردی است؛ شما بزرگ‌ترین مجموعه دوستی کشور را امروز در این برنامه شکل داده‌اید و برایتان برنامه‌ای دقیق و با کیفیت تدارک دیده شده است.

وی خطاب به دانش آموزان عشایر با بیان اینکه خواهانیم مسائل ویژه خود و خانواده‌تان را در زمینه‌های بهداشت، سلامت، آب و انرژی بنویسید و به ما برسانید، افزود: مشکلات رسیده را بررسی خواهیم کرد و برای ایده‌های برتر جوایز نفیسی در نظر گرفته‌ایم.

معاون رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: دولت چهاردهم اهتمام ویژه‌ای به افزایش سطح کیفی مدارس شبانه‌روزی و احیای مجموعه دانش‌سرای عشایری دارد.

بهرورز آذرفر تاکید کرد: توسعه مهارت و کارآفرینی در میان دانش‌آموزان عشایری از اولویت‌های جدی ماست و باور داریم عشایر سرمایه‌های غیرملموس ایران هستند.

وی در پایان از تشکیل کارگروه دختران عشایری کشور خبر داد و افزود: پس از تشکیل کارگروه دختران جوان در سطح ملی، این کارگروه ویژه عشایر نیز راه‌اندازی خواهد شد تا مسیر ارتباط، دریافت نظرات و شناسایی مشکلات و خواسته‌های دختران عشایری تسهیل شود.

عدالت آموزشی محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور

رضوان حکیم‌زاده،  معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم گفت: بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ طرح محرومیت زدایی آموزشی در کمتر از یک سال گذشته با همراهی مردم و خیران مدرسه‌ساز اجرا شده است. اما هدف فقط ساخت مدرسه نیست، بلکه تغییر رویکرد آموزشی است تا دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی، کار گروهی و تفکر خلاق را بیاموزند.

وی افزود: رییس‌جمهور دکتر پزشکیان عدالت آموزشی را محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور قرار داده است و امروز شاهد آغاز نهضت محرومیت‌زدایی از مدارس و تقویت آموزش مهارت‌محور به‌ویژه در مناطق عشایری و روستایی هستیم.

وی بیان کرد: مدال افتخار خدمت به دانش‌آموزان عشایری را با هیچ چیز عوض نمی‌کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: برگزاری جشنواره اردوی عشایری دانش آموزان دختر سراسر کشور همزمان با میلاد بانوی بزرگ اسلام، حضرت زینب (س) افتخاری بزرگ است، بانویی که نماد مهربانی، آگاهی و الگوی زن مستقل و مقاوم برای تمام جهانیان است.

حکیم زاده به سیاست‌های آموزشی دولت چهاردهم اشاره و بیان کرد: رییس‌جمهور دکتر پزشکیان از نخستین روز دولت، عدالت آموزشی را به‌ عنوان اولویت اصلی کشور اعلام کرده است و برخلاف شعارهای مرسوم، وی به جای وعده‌های اقتصادی صرف، تعهد دادند کودکان ایرانی در مدارس دولتی بهترین آموزش‌ها را ببینند و پای این قول ایستادند.

وی افزود: برنامه توانمندسازی معلمان و بازنگری روش‌های آموزشی از تابستان امسال آغاز شده و در ادامه در همه استان‌ها اجرا می‌شود تا زمینه تحول واقعی در مدارس فراهم شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افتخار نظام آموزشی ایران، میراث دکتر «محمد بهمن‌بیگی»، بنیان‌گذار آموزش عشایری است، گفت: همچنان رهرو راه آن مرد بزرگ هستیم که چادر سفید دانایی را در میان سیاه‌چادرهای عشایر برافراشت. امروز نیز باید مسیر او را با نگاهی نو ادامه دهیم.

حکیم زاده درباره آخرین وضعیت تحصیلی دختران عشایری در کشور ادامه داد: اکنون بیش از ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز دختر عشایری در حال تحصیل هستند و از این شمار ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در هنرستان‌ها آموزش می‌بینند. در سال گذشته شمار هنرستان‌های دخترانه عشایری از ۴۴ به ۴۹ واحد افزایش یافته است.

به گفته وی، رویکرد آموزش و پرورش عشایر حرکت به سمت رشته‌های فنی و مهارتی متناسب با بوم منطقه است تا زمینه اشتغال و کار مولد برای فرزندان عشایر فراهم شود.

وی در پایان تاکید کرد: توسعه خوابگاه‌ها و مدارس شبانه‌روزی برای دختران عشایری در دستور کار جدی وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و با حمایت‌های دولت چهاردهم، این مسیر با قدرت ادامه خواهد یافت.

آموزش‌ و پرورش باید محور گفتمان ملی شود

مصطفی اسدی، مدیر کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: اگر این نهاد فرهنگی در صدر قرار گیرد، قطعاً کشور ما رشد و توسعه واقعی را تجربه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش ریشه تمدن و فرهنگ کشور است، بیان کرد: تا زمانی که این نهاد در زیر خاک دیده‌ نشده باقی بماند، جامعه پیشرفت نخواهد کرد و باید آموزش‌وپرورش را دوباره به صدر گفتمان فرهنگی کشور بازگرداند.

وی افزود: مشهدرضا امروز در خدمت بهترین بندگان خداست؛ خدمت به زائران به‌ ویژه عشایر، برای ما مشهدی‌ها افتخار و مدال سینه است.

مدیر کل آموزش‌ و پرورش خراسان رضوی در ادامه سخنان خود عشایر را خالص‌ترین، ناب‌ترین و مولدترین بندگان خدا دانست و اظهار کرد: زندگی با طبیعت، نعمت و برکت است و بخش زیادی از آنچه در حیات خود داریم محصول دسترنج عشایر است.

به گفته وی، شما عزیزان هستید که پایه‌های تمدن ایرانی و انسجام ملی را ساخته‌اید، زیرا ترک، بلوچ و فارس همه اقوام این سرزمین پیکر واحد ایران را تشکیل می‌دهند و هیچ کشوری چنین تنوع رنگارنگی ندارد.

اسدی تأکید کرد: این تفاوت‌ها رمز انسجام ملی ماست و ما به این همدلی افتخار می‌کنیم.

وی همچنین با نگاهی فرهنگی افزود: آموزش‌وپرورش باید از نگاه صرف آموزشی خارج و به جایگاه فرهنگی خود بازگردد؛ در گذشته نام این وزارتخانه «فرهنگ» بود، چون رسالت آن پرورش و باروری باورها، آداب و رسوم ملت بود. امروز هم همان هدف باید دنبال شود و آموزش‌ و پرورش باید محور گفتمان جامعه باشد.

به گفته وی، اگر این نهاد فرهنگی در صدر قرار گیرد، قطعاً کشور ما رشد و توسعه واقعی را تجربه خواهد کرد.

کد خبر 1846035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha