فضایی ثابت در مساجد برای تمرین تئاتر تعیین شود

این نویسنده، مجری و کارگردان سینما، تلویزیون و رادیو با بیان اینکه از ظرفیت مسجد می‌توان برای اجرای تئاتر بهره برد، گفت: باید یک مکان ثابت در مسجد برای تمرین تئاتر تعریف کنیم.

«مسعود فروتن»، نویسنده، مجری و کارگردان سینما، تلویزیون و رادیو در گفتگو با فرهنگی خبرگزاری شبستان و در پاسخ به این سوال که آیا می توان ظرفیت مساجد را برای رونق تئاتر به کار گرفت، اظهار کرد: می شود از ظرفیت مسجد برای اجرای تئاتر بهره برداری کرد؛ همیشه که مردم در مسجد در حال نمازخواندن نیستند، بنابراین می شود از  نوجوانان و جوانان علاقمند خواست با توجه به مکان هایی که در آنجا تئاتر تمرین می کنند، این کار را در گوشه ای از مسجد انجام بدهند، حتی در حیاط مسجد هم می شود فضایی را تدارک دید، مهم این است که یک مکان ثابت را در مسجد برای تمرین تئاتر تعریف کنیم.

این هنرمند پیشکسوت افزود: بنابراین بسنده کردن به برگزاری جلسات مختلف درباره تئاتر و صرفا صحبت کردن نمی تواند راهگشا باشد،  همه جای این کره خاکی می شود تئاتر اجرا کرد حتی در حیاط مسجد، در یک مکان فرهنگی یا مکان تجاری،آنچه که اهمیت دارد این است که یتوانیم بچه ها را با هنر بپرورانیم تا آنها به بیراهه نروند.

این نویسنده، مجری و کارگردان سینما، تلویزیون و رادیو در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره تئاتر شبستان چگونه می تواند به توسعه هنر تئاتر در مناطق محروم کمک کند؟ گفت: نمی دانم جشنواره تئاتر تاثیر بیشتری دارد یا ساختن یک سالن برای اجرای تئاتر؛ خوب است برای بچه هایی که در نقاط محروم یا حتی در همین تهران هستند هم فضایی برای تئاتر فراهم شود.

مسعود فروتن با اشاره به اینکه هنر تئاتر مادر همه هنرهاست، ابراز کرد: تئاتر  به عنوان هنر برتر شناخته می شود و در واقع هنری است که بسیاری از افراد جذب آن می شوند. مثلا شما  اگر عصرها سری به خیابان نوفل لوشاتو بزنید حضور پرشور جوانان تئاتری را می بینید که نشان دهنده علاقه آنها به این هنر است. در برخی روزها به هر سالن تئاتری که در شهر تهران است مراجعه می کنید حتی بلیت ندارند و همه صندلی ها پر شده است که این از علاقه مردم به تئاتر حکایت می کند.

وی با بیان اینکه هنر تئاتر کم هزینه ترین هنر در بین هنرهاست، گفت: متولیان فرهنگ و هنر در هر مدرسه یا موسسه ای می توانند سالن مختص تئاتر بنا کنند تا در آنجا تئاترهایی که کوتاه هستند و نیاز به دکور ندارند از سوی جوانان اجرا شود؛ همین برپایی سالن باعث گرد هم آمدن جوانان علاقمند به هنر و باعث می شود تا استعدادهای جوانان هدر نرود و برای آینده خود و جامعه افراد مفیدی باشند.

این نویسنده، مجری و کارگردان سینما، تلویزیون و رادیو  بر ضرورت ساخت سالن تئاتر تاکید کرد و  گفت: اگر در هر جایی یک سالن تئاتر راه بیندازند و برای آن تبلیغات کنند و مردم را به دیدن تئاتر دعوت کنند بسیار اثر گذار است و مردم هم از آن استقبال می کنند؛  اگر اهالی این محل بدانند که در اینجا هم تئاتر اجرا می شود  قطعا استقبال می کنند؛ ببینید این منطقه به این بزرگی آیا مکانی برای اجرای تئاتر دارد؟ خیر و تنها چند سالن سینما در قلهک  وجود دارد. باید سالن بسازند و مکانی برای هنرنمایی اهالی تئاتر تاسیس کنند.

مسعود فروتن در پاسخ به این سئوال که آموزش چقدر می تواند در تربیت نیروی حرفه ای تئاتر اثر گذار باشد؟ خاطرنشان کرد: آموزش در تربیت  نوجوانان و جوانان تئاتری اثرگذار است؛ همچنین بکارگیری مدرسان خوب تئاتر برای آموزش به کشف و شناسایی استعدادهای تئاتری کمک می کند و از طرفی در کلاس های آموزشی خود بچه ها از یکدیگر یاد می گیرند.

پایان پیام/

کد خبر 1762014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha