این معلمان مسجد را مدرسه زندگی کرده‌اند

مربیان مهارتی و تربیتی که با فعالیت در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد معلمی می‌کنند و علم، مهارت و اعتقاد را به بچه‌های مسجد آموزش می‌دهند، هم باید تکریم شوند هرچند از آنان کمتر یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، معلم و یا استاد کسانی هستند که علم، مهارت و تقوا می آموزند فارغ از اینکه استخدام نظام آموزشی کشور باشند ولی وظیفه مهم را بر دوش می کشند.

بسیاری از مهارت ها و باورهای اخلاقی و اجتماعی که جوانان و نوجوانان در نهادهای عمومی مثل کانون های فرهنگی و هنری می آموزند حاصل تلاش مربیان این مراکز است که بسیار ماندگار می شود و زمینه پیشرفت را فراهم می سازد.

مربیان مسجدی که معلمی می‌کنند

مربیانی که معلم نیستند اما وظیفه خطیر علم و مهارت‌آموزی را بر عهده دارند و این عملکرد آنان زمینه رشد فکری و اخلاقی را فراهم کرده و یا مهارتی را می آموزند که سال ها به جامعه بشری خدمت می کند.

کانون های مساجد با برنامه های متنوع فرهنگی، اجتماعی، هنری، قرآنی، ورزشی و علمی که دارند زمینه ساز رشد مخاطبان خود با تلاش مربیان متخصص در هر رشته می شوند ولی کمتر از آنان یاد شده و در جامعه به آن پرداخته می شود.

مربیان مسجدی که معلمی می‌کنند

جوانانی که بدون نگاه مالی و تنها برای پیشرفت جامعه پا در میدان قرار می دهند و در تیم مربیان کانون های مساجد قرار می گیرند و خدمات ماندگار که همان کمک به رشد استعدادها، پرورش فکری و اعتقادی و مهارت افزایی است از خود به یادگار می گذارند.

شایسته است تا از تلاش های این افراد همزمان با تکریم مقام معلمان و اساتید یادی کنیم و تجلیل شوند و گرچه آماری از این افراد نداریم اما قطعا تعدادی بیش از یکصدهزار نفر در کشور دارند.

ایفای مسجد محوری با ارائه خدمات آموزشی

یکی از منتخبین و برگزیدگان رویداد رشدآوند در این خصوص گفت: دوره های آموزشی درسی و غیردرسی، مهارت آموزی و استعداد پروری در مساجد منجر به ایفا نقش مسجد محوری در هر محله می شود.

اسما آقابابائیان با اشاره به اینکه آموزش و کمک به پیشرفت افراد محله یکی از کارکردهای مساجد محسوب می شود، تصریح کرد: در قالب طرح رشدآوند این موضوع مهم تبیین و تشریح می شود.

وی ادامه داد: مربیان مهمترین ارکان این مولفه به حساب می آیند و نباید مغفول بماند و نقش این قشر دیده شود.

مربیان مسجدی که معلمی می‌کنند

ماندگاری فعالیت‌های آموزشی در ذهن مخاطبان

بعضی از روزها و اتفاقات زندگی در ذهن ماندگار و نمک محافل عمومی می شوند و افراد از آن بسیار یاد می کنند که مهارت های فراگرفته و افتخارات ناشی از همین علم آموزی در شمار خاطرات ماندگار بوده و افراد به آن اشاره می کنند.

این خاطره پردازی از یک مکان خاص مثل کانون های مساجد موضوع دیگری است که جایگاه یک نهاد را تقویت کرده و زمینه جذب و تبلیغ خواهد بود.

نوجوانانی که مهارت هایی را در این مراکز فرا می گیرند در بزرگسالی و جوانی از آن یاد می کنند و همین موضوع تاکیدی بر اهمیت فعالیت مربیان آنان در یک نهاد خاص مثل کانون های فرهنگی و هنری است.

علیرضا میرباقری نوجوانی که گذر سال های نوجوانی خود را مرور می کرد گفت: بسیاری از مهارت های اجتماعی، علمی و فرهنگی را در مساجد با تلاش مربیان متخصص فراگرفته است.

این جوان افتخارات خود را مرهون مربیان و معلمان خود در مساجد می داند و از آنان یاد می کند.

مربیان مسجدی که معلمی می‌کنند

لزوم توجه به فعالیت مربیان مساجد

نقش مربیان در کانون های مساجد که آمار بالایی دارند از موضوعاتی است که باید در این نهادها مورد توجه قرار گیرد و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری نیز در زنجیره شبکه سازی به معرفی و هم افزایی آنان بپردازد.

آموزش، خدمات حمایتی و معرفی نقش آنان در جامعه موضوعی است که زمینه ساز حضور و مشارکت افراد متخصص در این مراکز خواهد شد و دستاوردهای مسجد محوری را توسعه می دهد.

دامنه علم آموزی و نقش آفرینی معلمی و استادی به قدری است که فراتر از مدرسه و دانشگاه می رود و در مسجد می تواند به عنوان یک نهاد محوری در یک محله کارآمد واقع شود.

این مهارت آموزی مختص گروه خاصی نیست و همه اهالی محله قادرند از آن استفاده کنند اما برای نوجوانان و جوانان نقش بیشتری دارد.

مربیان مسجدی که معلمی می‌کنند

کد خبر 1761472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha