اراده جدی ایران و پاکستان برای توسعه همکاری‌های رسانه‌ای

رؤسای خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران و باشگاه خبرنگاران شهر کویته بر عزم و اراده دو کشور برای توسعه روابط دوجانبه به ویژه همکاری‌ و تعاملات رسانه‌ای تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید ابوالحسن میری، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در باشگاه خبرنگاران شهر کویته (QUETTA Press Club) حضور یافت و با عبدالخالق رند، رئیس باشگاه و هیأت مدیره آن دیدار کرد.

بنارس خان، دبیرکل باشگاه به همراه با تعدادی از خبرنگاران ارشد و مسئولان برخی از خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های خبری از جمله رضاء الرحمان، رئیس سابق باشگاه خبرنگاران و مدیر فعلی شبکه خبری اکسپرس، افضل مغول، سردبیر روزنامه آزادی و  Balochistan Expres، نوراله بوگتی، مدیر شبکه خبری Abb tak Newsحضور داشتند.

سید ابوالحسن میری با تشریح فعالیت‌های مختلف و متنوع فرهنگی در خانه فرهنگ ایران، آمادگی این نمایندگی را برای امضای تفاهم نامه همکاری با باشگاه خبرنگاران کویته با هدف انجام فعالیت‌های دوجانبه اعلام داشت و بر شروع هرچه سریعتر برنامه‌های مشترک و اجرایی شدن پیشنهادات مطرح شده در جلسات قبلی، تأکید کرد.

برگزاری دوره آموزشی برای خبرنگاران ایالت بلوچستان در ایران، اعزام گروهی از خبرنگاران ارشد، سردبیران روزنامه‌ها و مجلات و مدیران شبکه‌های خبری ایالت به ایران با هدف بازدید از نهادهای مطبوعاتی و رسانه‌های ایران و نیز انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری بین رسانه‌ای ایالت بلوچستان پاکستان و ایران، اعزام تعدادی از فعالان پرطرفدار شبکه‌های مجازی از ایالت بلوچستان به ایران با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری و ارائه تصویر واقعی از ایران در ایالت بلوچستان، برگزاری کلاس‌های زبان فارسی برای خبرنگاران ایالت بلوچستان و ... برخی از پیشنهادات مطروحه در نشست‌های قبلی است.

تصویری که رسانه‌های غربی از ایران ارائه می‌دهند، واقعی نیست

وی ابراز کرد: ایران و پاکستان دو کشور به معنای واقعی دوست و برادرند که در همه مشکلات در کنار یکدیگر ایستاده‌اند. مرز بیش از ۹۳۰ کیلومتری زمینی و دریایی، بهترین مزیت برای توسعه روابط دو کشور و فرصت طلایی برای رفع بحران‌ها و تأمین نیازهایی یکدیگر است. ایران قادر است بحران انرژی در پاکستان را برطرف کند و پاکستان نیز می‌تواند حجم صادرات کالا به ایران را افزایش دهد.

میری با بیان اینکه ایالت بلوچستان به دلیل دارا بودن مرز طولانی، مهمترین نقش را در تعمیق روابط دو کشور ایفا می‌کند گفت: مسئولیت رسانه‌های این ایالت برای ارتقای دوستی و مودت بیش از دیگر ایالت‌های پاکستان است که نه تنها سوء تفاهم‌ها در سطح دولتی بلکه با نشر خبرهای درست و معرفی چهره‌های مثبت از یکدیگر می‌توانند مردم دو کشور را نیز به یکدیگر نزدیک تر کنند و اجازه ندهند که رسانه‌های غربی با تبلیغات نادرست خود، حقیقت را از مردم دو کشور پنهان کنند و تصویری غیر واقعی و مخدوش از ایران ارائه دهند.

وی آمادگی خانه فرهنگ ایران در کویته را برای آغاز گفت‌وگوهای فرهنگی بین کویته و زاهدان، برگزاری هفته‌های فرهنگی استان سیستان و بلوچستان در کویته و ایالت بلوچستان پاکستان در استان سیستان و بلوچستان و ایجاد خواهرخواندگی بین شهرهای این ایالت و استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد و گفت: در صورت همکاری و مشارکت حکومت بلوچستان، همه‌ این برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته پیشنهاد داد که پیش نویس تفاهم نامه همکاری بین خانه فرهنگ و باشگاه خبرنگاران شهر کویته تدوین شود و هرچه زودتر به امضاء برسد تا پیشنهادهای مذکور اجرایی شود.

اراده جدی ایران و پاکستان برای توسعه همکاری‌های رسانه‌ای

عبدالخالق رند، رئیس باشگاه خبرنگاران کویته با استقبال پیشنهادات وابسته فرهنگی کشورمان گفت: پاکستان و ایران نه تنها فرهنگ بسیار نزدیکی به یکدیگر دارد بلکه برخی از این فرهنگ‌ها مشترک است. وظیفه رسانه‌ها در برجسته سازی این فرهنگ‌های مشترک خیلی مهم است.

وی از تبادل هیأت‌های رسانه‌ای و مطبوعاتی بین دو کشور استقبال کرد و از آمادگی این باشگاه برای میزبانی از فعالین رسانه‌ای ایرانی در ایالت بلوچستان خبر داد.

رئیس باشگاه خبرنگاران کویته همچنین، بر ضرورت ایجاد دفاتر خبرگزاری رسمی ایرانی در شهر کویته و یک خبرگزاری بلوچستان در زاهدان تأکید کرد.

عبدالخالق رند سفر رئیس جمهور کشورمان به کشور پاکستان را زمینه ساز دور جدید روابط دو کشور دانست و گفت: رسانه‌های  ایالت بلوچستان با توجه به اهمیت این ایالت در روابط دو کشور دوست و برادر، نقش پر رنگ‌تری را در تحکیم این روابط ایفاء خواهند کرد.

نورخان محمد حسنی، از فعالین رسانه‌ای و فرهنگی بلوچستان هم در سخنان خود، پیشنهاد کرد: باشگاه خبرنگاران شهر کویته با خانه مطبوعات استان سیستان و بلوچستان پیوند خواهرخواندگی منعقد کنند.

کد خبر 1761302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha