دانشگاه سانفرانسیسکو به معترضان حامی غزه پیوست

دانشجویان دانشگاه سانفرانسیسکو به اعتراضات دانشگاه‌های دیگر آمریکا برای حمایت از غزه پیوستند و خواستار لغو قراردادهای تجاری با شرکت‌های تولیدکننده تسلیحات به اسرائیل شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، دانشگاه سانفرانسیسکو در همبستگی با فلسطینی‌ها در نوار غزه به اعتراضات در دانشگاه‌های دیگر ایالات متحده آمریکا پیوست.

دانشجویان نزدیک  به ۲۰ چادر را در محوطه دانشگاه برپا کردند تا «کمپ همبستگی غزه» را راه اندازی کنند، این اقدام حرکتی مشابه آنچه در دانشگاه کلمبیا اتفاق افتاده، است. جرقه این اعتراضات از دانشگاه کلمبیا آغاز شد.

دانشجویان معترض به موازت توزیع اعلامیه‌هایی که از رئیس دانشگاه خواستند تا از فراخوان نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرات پرهیز کند، شعارهای «آزادی برای فلسطین» را سردادند.

 دانشجویان همچنین از رئیس دانشگاه خواستند از مجازات دانشجویان با تحریم تحصیلی خودداری کنند و به حق آنها برای تظاهرات در محوطه دانشگاه احترام بگذارند.

یکی دیگر از خواسته های دانشجویان این است که این دانشگاه قراردادهای تجاری خود با شرکت های تولید کننده تجهیزات نظامی برای اسرائیل مانند شرکت لاکهید مارتین و اچ پی را لغو کند.

 این تحولات در دانشگاه سانفرانسیسکو همزمان با تظاهرات مشابه در بیش از ۷۰ دانشگاه در سراسر ایالات متحده انجام شد، نیروهای پلیس صدها دانشجوی تظاهرکننده را دستگیر کردند.

در ۱۸ آوریل، دانشجویانی که مخالف جنگ اسرائیل علیه غزه بودند، در محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک تحصن کردند و از دولت خواستند که همکاری این دانشگاه را با دانشگاه‌های اسرائیل متوقف کند و سرمایه‌گذاری‌های خود را در شرکت‌هایی که از اشغال فلسطین حمایت می‌کنند، پس بگیرد.

با ورود نیروهای پلیس و دستگیری ده ها دانشجو، وضعیت خشم دانشجویان گسترش یافت و تظاهرات به ده ها دانشگاه در ایالات متحده از جمله دانشگاه‌های مهم و معتبر همچون هاروارد، جورج واشنگتن، نیویورک، ییل، موسسه فناوری ماساچوست و کارولینای شمالی گسترش یافت.

 پس از آن، این اعتراضات بی سابقه در ایالات متحده به دانشگاه‌های کشورهای دیگر مانند فرانسه، بریتانیا و آلمان نیز گسترش یافت که همگی تظاهرات‌هایی در حمایت از همتایان خود در دانشگاه‌های آمریکا برپا کردند و خواستار توقف جنگ غزه و تحریم شرکت‌های شدند که به اسرائیل تسلیحات می دهند.

کد خبر 1761222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha