مشارکت مردمی، محور جشن‌های دهه کرامت

نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت در سالن جلسات آستان حضرت فاطمه معصومه(س) و نیز مسجد مقدس جمکران به منظور هرچه باشکوهتر برگزار شدن جشن‌های این دهه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت امروز (دهم، اردیبهشت ماه) در سالن جلسات آستان حضرت فاطمه معصومه(س) و نیز مسجد مقدس جمکران با حضور دستگاههای عضو این ستاد برگزار شد.

دهه کرامت فرصت ترویج عشق به اهل بیت(ع) است

آیت الله محسن اراکی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای ستاد ملی دهه کرامت، گفت: پیش از امام رضا(ع) مذهب تشیع در انزوا قرار داشت.

وی با اشاره به اینکه در آثار شعرا و هنرمندان می‌توان به این موضوع یقین پیدا کرد، گفت: این موارد موضوعاتی است که هنوز به درستی در تاریخ تحقیق نشده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تبیین این نکات موجب می‌شود مردم قدر وضعیت امروز تشیع را بدانند، گفت: عجیب‌ترین پدیده اجتماعی عشق مردم به اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه نقش اولاد امام کاظم(ع) در انتشار این عشق و جوشش بی‌نظیر بوده است، خاطرنشان کرد: اقداماتی که دهه کرامت انجام می‌شود نیز به معنای ترویج و تقویت این عشق و جوشش است.

مشارکت مردمی، محور جشن‌های دهه کرامت

آیت الله اراکی با بیان اینکه این عشق و شور باید به جریان اجتماعی تبدیل شود، تصریح کرد: در دوران صفویه برخی مداحان با حضور در بازارها به نوحه خوانی می‌پرداختند که یک اقدام بسیار موثر در تربیت مردم بود.

وی با اشاره به اینکه ارزش دهه کرامت باید حفظ شده و به یک اقدام روتین تبدیل نشود، یادآور شد: مراسم دهه کرامت باید زنده، با روح و پویا باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اولاد امام کاظم(ع) در کشور کانون‌های جریان فرهنگی هستند، گفت: اولاد امام کاظم(ع) محبت اهل بیت(ع) و اسلام را در نقاط مختلف به صورت یک جریان اجتماعی ترویج دادند.

وی با اشاره به اینکه مسئله حب اهل بیت(ع) در تمام جریانات اسلامی وجود دارد، بیان کرد: هیچ جریان اجتماعی به قدرت و گستردگی جریان محبت اهل بیت(ع) وجود ندارد.

آیت الله اراکی با بیان اینکه تمام کار اهل بیت(ع) معجزه و فرابشری است، اظهار کرد: باید این معجزات را تبدیل به داستان و فیلم کرده و به مردم معرفی کرد.

دهه کرامت فرصتی برای افزایش معرفت مردم به اهل بیت(ع) است

بنابراین گزارش، آیت الله سید محمد سعیدی هم امروز در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه(س) در حال برگزاری است، گفت: برنامه‌های دهه کرامت امسال با رشد کمی و کیفی بیش‌تری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای دهه کرامت باید افزایش عشق و مودت در میان خانواده‌ها باشد، گفت: در دهه کرامت اقدامات مبلغین، نیروهای انتظامی و رسانه‌ها بسیار اثرگذار است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دهه کرامت امسال ویژه است، عنوان کرد: امروز جریان فداکاری و شهادت‌طلبی حماس و مردم فلسطین در دنیا صدا کرده است.

مشارکت مردمی، محور جشن‌های دهه کرامت

وی با اشاره به اینکه بازتاب این اتفاقات یک اقدام الهی است، خاطرنشان کرد: امروز در دانشگاه‌های خاص آمریکا شاهد اتفاقاتی هستیم که سابقه نداشته است و این به برکت اخلاص در امور است.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه دشمن از راه‌های مختلف تلاش می‌کند به این نظام آسیب وارد کند، تصریح کرد: ما نیز باید از فرصت‌هایی مانند دهه کرامت استفاده کنیم تا این آسیب‌ها کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه دشمن برای برهم ریختن انسجام جامعه به عرصه عفاف و حجاب ورود پیدا کرده است، یادآور شد: در این جریان مهم باید همه از نیروی انتظامی پشتیبانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در دهه کرامت باید حق حریم‌داری اعتاب مقدسه رعایت شود، بیان کرد: باید مراقب انصاف، ساخت و سازها، عفاف و حجاب و ... در جوار کریمه اهل بیت(ع) باشیم.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه در دهه کرامت باید معرفت مردم به اهل بیت(ع) افزایش پیدا کند، گفت: این موضوع رمز زیارت مطلوب و بهای رسیدن به بهشت است.

مردمی‌سازی، اولویت نخست جشن‌های دهه کرامت است

بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین کمال خداداده هم در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، گفت: خوشبختانه در استان قم موضوع دهه کرامت با قوت درحال پیگیری است و بعضا اتفاقاتی که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) رقم می‌خورد در سطح ملی و جریان آفرین است.

وی با اشاره به اینکه تلاش داریم در دهه کرامت یک جریان بزرگ ملی را راه‌اندازی کنیم، افزود: چنین جریان‌هایی ذائقه فرهنگی و معرفتی انسان را تامین می‌کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه موقعیت‌های تبلیغی محدود است، عنوان کرد: باید تلاش کنیم در این فرصت‌ها مردم با اعتاب مقدسه ارتباط برقرار کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال مردمی‌سازی جشن‌ها در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: حجم برنامه‌های فرهنگی و هنری که امسال برنامه‌ریزی شده است با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

خداداده با بیان اینکه دشمن گذرگاه‌های فرهنگی جامعه ما را هدف قرار داده است، تصریح کرد: یکی از نقاطی که مورد حمله دشمن قرار دارد، تمدن خانواده در جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) عشق به برادر و خانواده تجلی پیدا می‌کند، یادآور شد: ترویج این مسائل و مباحث در چنین شرایطی بسیار اثرگذار خواهد بود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه رابطه عاشقانه دو برادر را باید در جامعه به تصویر بکشیم، گفت: باید رابطه فرزندان موسی بن جعفر(ع) را در جامعه به عنوان الگو معرفی کنیم.

مشارکت مردمی، محور جشن‌های دهه کرامت

وی با اشاره به اینکه دهه کرامت بهترین فرصت برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) است، افزود: کانون‌های فرهنگی و مساجد به عنوان دستیاران فرهنگی تمام تلاش و توان خود را برای احیای امر خانواده به کار خواهد گرفت.

خداداده در پایان تاکید کرد: طمع دشمن به خانواده و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران با تلاش مجاهدانه نقش بر آب خواهد شد.

برنامه‌ریزی ۳۵۰ مراسم محوری ویژه دهه کرامت در کشور

بنابراین گزارش، در این ادامه این نشست خسرو جردی گفت: محور اصلی برنامه‌های دهه کرامت موضوع نشاط اجتماعی، زیست عفیفانه و بسط خدمت کریمانه است.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۰ برنامه محوری در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: ازجمله ویژه‌ترین برنامه‌ها می‌توان به برگزاری دومین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) اشاره کرد.

نماینده آستان قدس رضوی با بیان اینکه تلاش داریم کیفیت و محتوای فرهنگی جشن‌ها را تقویت کنیم، عنوان کرد: در استان‌های مختلف کشور برنامه‌هایی با محوریت خدمات اجتماعی خواهیم داشت.

در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین عرفاتی معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خاطرنشان کرد: به مناسبت دهه کرامت بزرگترین اجتماع دختران و جشن تکلیف دختران را در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در تهران حدود ۵ هزار نفر خادمیاران رضوی را خواهیم داشت، تصریح کرد: همچنین تجمع خادمیاران رضوی در مصلای امام علی(ع) آستان مقدسه خواهیم داشت.

معاون فرهنگی آستان قدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: برنامه شاخص ما نیز برنامه ویژه دختران و مادران است که همراه یکدیگر وارد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) می‌شوند که ان‌شاءالله بتوانیم پیوند خانواده ناب را اجرا کنیم.

مشارکت مردمی، محور جشن‌های دهه کرامت

سید مرتضی سقائیان‌نژاد هم در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه(س) درحال برگزاری است گفت: اگر قم و مشهد دارای کرامت هستند، به دلیل وجود بارگاه ملکوتی آستان مقدس حضرت معصومه(س) و آستان قدس رضوی(ع) است.

شهردار قم ادامه داد: بیش از ۶۵ موضوع برنامه‌های مختلفی را در ستاد شهرداری قم خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه بیش از چندین هزار میلیارد پروژه در ایام دهه کرامت در قم افتتاح خواهد شد، مطرح کرد: همچنین باهدف گرامی‌داشت دهه کرامت برنامه نشست شوراهای اسلامی شهرهای کشور به میزبانی قم برگزار خواهد شد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین مهدی حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی را با محوریت همکاری و هم‌افزایی با آستان مقدس حضرت معصومه(س) درنظر گرفته‌ایم.

درکنار اقدامات فرهنگی در بحث اسکان زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) همکاری خواهیم داشت، مطرح کرد: سال گذشته نیز مسجد مقدس جمکران در بحث اسکان اقدامات مطلوبی انجام داد.

دبیرخانه دائمی تکریم دختران و بانوان در آستان فاطمی راه‌اندازی می‌شود

در نشست ستاد ملی دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، هم حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف گفت: جشن‌های دهه کرامت را روز پنج‌شنبه 20 اردیبهشت با آئین خطبه‌خوانی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از گذشته مراسم آغاز و پایان دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، مطرح کرد: بنا بر تدابیر اندیشیده شده، حرم مطهر حضرت معصومه(س) به دبیرخانه دائمی تکریم دختران و بانوان تبدیل شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در تمام روزهای دهه کرامت برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در این برنامه‌ها تلاش شده است از ظرفیت اصحاب رسانه و رسانه ملی نیز استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است که دهه کرامت امسال پررونق‌تر و باشکوه‌تر از سنوات گذشته برگزار شده و مورد رضایت خداوند قرار بگیرد.

برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها

حجت الاسلام والمسلمین کمال خداداده هم در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: در دهه کرامت برای برگزاری جشن‌ها خادمان دو آستان مقدس رضوی و حضرت معصومه(س) در تمام شهرها حضور پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه کنگره‌ها و همایش بزرگی در سراسر کشور پیش بینی شده است، گفت: جشنواره بنیاد امام رضا(ع) در موضوعات مختلف هنری و نمایشی درحال برگزاری است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه برای پیشبرد این برنامه‌ها نیازمند حمایت مردم هستیم، عنوان کرد: ستاد کانون‌های مساجد نیز تمام تلاش خود را بکار گرفته است تا مساجد، تکایا و حسینیه‌ها نیز متولی برگزاری ویژه برنامه‌ها باشند.

وی با اشاره به اینکه مسجد مقدس جمکران یک محل جریان‌ساز و اثرگذار است، خاطرنشان کرد: حضور مردم در مسجد مقدس جمکران به مناسبت‌های مختلف نشان از عشق و ارادت مردم به حضرت حجت(عج) است.

خداداده با بیان اینکه امروز جریان فرهنگی و تبلیغی در کشور تعطیل نیست، مطرح کرد: اینکه امروز شاهد حضور خیل عظیم جوانان و دانش آموزان در اعتکاف هستیم نشان از تاثیر جریانات فرهنگی دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها، سازمان‌های تبلیغات و ... نهادهای مردمی هستند و دولتی محسوب نمی‌شوند، عنوان کرد: حاکمیت قطعا تاثیرگذار است و نمی‌شود که حاکمیت از امور فرهنگی کناره‌گیری کند.

رئیس ستاد ملی دهه کرامت با بیان اینکه اگر حاکمیت در مواردی ورود نکند، جریان‌سازی شکل نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات فرهنگی می‌تواند موجب جریان‌سازی در کشور شود.

برنامه‌های دهه کرامت باید برای نسل جوان آورده داشته باشد

 حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر اجاق‌نژاد هم در نشست ستاد ملی دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: در مراسم نیمه شعبان تمام آستان‌های مقدس، نهادهای فرهنگی و امنیتی همکاری لازم را داشتند.

وی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت آماده ایفای نقش در یک حرکت عظیم فرهنگی هستیم، مطرح کرد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا میزبانی شایسته‌ای از زائران کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

مشارکت مردمی، محور جشن‌های دهه کرامت

تولیت مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: باید بررسی شود که در پایان برنامه‌های دهه کرامت با تمام هزینه‌های انجام شده چه دستاوردی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در هزینه‌کردها باید بسیار مراقب باشیم، عنوان کرد: باید تمام تمرکز خود را بکار بگیریم که برای یک کار ثواب، فعل حرام را مرتکب نشویم.

حجت الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد با اشاره به اینکه آورده دهه کرامت مخصوصا باید برای نسل جدید باشد، خاطرنشان کرد: تنها با برگزاری جلسات و نشست‌ها نمی‌توانیم فرهنگ را درست کنیم چراکه فرهنگ یک موضوع بسیار عمیق است.

وی با بیان اینکه امور فرهنگی را باید به دست افرادی بدهیم که ذاتا فرهنگی هستند، تصریح کرد: باید نظرات این افراد فرهنگی را تجمیع کرده و در دهه کرامت به دنبال تحقق آن باشیم.

تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه فرهنگ باید مردمی باشد، یادآور شد: دولت تنها وظیفه زمینه‌سازی و راهبری را بر عهده دارد و انجام امور فرهنگی باید بر عهده مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه جشن‌های مردمی باید مردمی اداره شود، گفت: هر فرهنگی که دولتی شود، مردم آن منطقه در پذیرش آن فرهنگ مقاومت خواهند کرد

کد خبر 1761022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha