آموزش جهان‌بینی توحیدی به کودک تفکر و تدبر را به همراه دارد

تارخ با اشاره به اینکه یکی از مهمترین گرفتاری های بشر نداشتن قوه فرقان است گفت: فرقان جز با خود کنترلی و تقوا محقق نخواهد شد. پس اگر قرار است کودک یک مدیر توانمند در تصمیم گیری و تصمیم سازی گردد باید از کودکی توانسته باشد بر حاکمیت لیبرالی نفسش حاکم گردد. تسلط بر نفس، به کودک اقتدار و چاره سازی می دهد.

خبرگزاری شبستان - البرز؛ اولین نکته ای که باید به کودک یاد داد جهت یابی معرفتی است وقتی به کودک جهان بینی توحیدی داده شد ، نوبت آموزش ورع و تقوا و تمرینِ تفکر است. وقتی این دو همگام با هم محقق شود و جلوی دلم می خوادهای نفسانی گرفته شود آنگاه خداوند قدرت تشخیص را به کودک هدیه می دهد قدرت تشخیص در انتخاب ها و تصمیم گیری ها که همان فرقان است.

در توضیح بیشتر می توان یکی از مهمترین گرفتاریهای بشر نداشتن قوه فرقان است و این جز با خود کنترلی و تقوا محقق نخواهد شد. پس اگر قرار است کودک یک مدیر توانمند در تصمیم گیری و تصمیم سازی گردد باید از کودکی توانسته باشد بر حاکمیت لیبرالی نفسش حاکم گردد. تسلط بر نفس، به کودک اقتدار و چاره سازی می دهد.آنچنان که در سوره انفال آیه ۲۹ آمده است: «  یَـٰٓأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُوٓاْ إِن تَتَّقُواْ ٱللَّهَ یَجۡعَل لَّکُمۡ فُرۡقَانٗا».

آموزش جهان‌بینی توحیدی به کودک تفکر و تدبر را به همراه دارد

این مطلب مقدمه ای از سخنان مسئول اندیشکده اصطناعت است. مینا تارخ در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص انگیزه و هدف اصلی از برپایی این اندیشه سرا گفت: صهیونیست ها در مدارس ابتدایی شون درس حکومت بر کل جهان را به کودکانشان می دهند و به کودکانشان القا میکنند که شما مدیران و حاکمان جهان هستید و ما بقیه مردم دنیا کارگران و برده های یهود هستند وقتی میگیم باید به کودکان درس تمدن سازی جهانی داد (چون شیعه تنها داعیه دار حکومت آخرالزمان با حاکمیت امام مهدی (عجل الله ) است. اهتمام داریم تا حکمت و استراتژی که بستر ساز فقه حکومتی است همگانی شود خیلی ها در همین کرج اعتراض می‌کند این نوع تفکر برای ما زود و دست نیافتنی است. وقتی می گویند این حرف ها زود است ، مصداق انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا محقق می شود پس دیگر نباید بگوییم اللهم عجل لولیک فرج، چرا که هنوز برای ما زود است.

مسئول اندیشه سرای کودک اندیشکده اصطناعت در خصوص یک نمونه از سرفصل های دوره اظهار کرد: یکی از سر فصل های دوره حکمت و استراتژی برای کودکان رویکرد تصمیم مدار می باشد که از قواعد عقلی و تجربه شده پیروی می کند ، و پس از جهت دادن به جهان بینی افراد، تصمیم سازی ، تصمیم گیری و حسن اجرای تصمیم به نحو احسن در حل مسائل و مشکلات به کار گرفته می شود. حکما و یا پیامبران هر قوم با استخراج حکمتِ وقایع گوناگون که در طول تاریخ اتفاق افتاده به عبارت ها و جملات قصار عقلی می‌رسند و با آن هدایتگر و پند آموز دیگران می شوند. و ضرب المثل های ایجاد شده باعث می شوند تا افراد در شرایط مشابه حکمت آن ضرب المثل را آویزه ی گوش و یا نصب عین و تابلویی مذّکر در مسیر زندگی خود قرار دهند. اغلب ضرب المثل ها پایه قرآنی ،عقلی و فطری دارند. یکی از قواعد و دکترینی که در آموزش رویکرد تصمیم مدار استفاده می شود قاعده لقمان ( ادب از که آموختی.. ) می باشد که از یک روش مهم قرآنی به عنوان جدال احسن پیروی می کند ، که در نتیجه تفکر انتقادی ، دیالکتیک و سیر جدالی را برای پرورش مدیران آینده و تمدن ساز آموزش می دهد.

این پژوشگر در خصوص مبنا و پایه آموزشی این اندیشه سرا توضیح داد: مبنا و مرجع دروس حکمت و استراتژی برای کودکان از منابع عظیم معرفتی قرآن، نهج البلاغه ،توحید مفصل و بزرگانی چون آیت الله قاضی ، آیت الله حائری شیرازی ، آیت الله جوادی آملی ، آیت الله حسن زاده ، صفایی حائری و... استخراج شده و در اندیشکده یقین تولید درس شده است.

وی در رابطه با روش تدریس خود اظهار کرد: روش تدریس به کودکان هم از به روز تمرین متد دنیا یعنی اجوتیمنت استفاده می شود و آموزش غیر مستقیم در قالب فیلم، انیمیشن ، کاردستی، شعر، قصه ، سرود و.... است. 

تارُخ در خصوص این نکته که از چه زمانی طرح خود را آغاز کرده است نیز بیان کرد: بعد از فتنه زن زندگی آزادی خیلی از کارهای فرهنگی که تا حالا انجام شده بود زیر سوال رفت و از همان جا دغدغه تربیت نسلی آگاه و تمدن ساز برای من ایجاد شد که با تسلط علمی استاد ذوالفقاری و جمعی از دوستان دغدغه مند و با توکل به خدا و مدد امام زمان علیه السلام کار و آغاز کردیم.

به گفته این پژوهشگر، پیامبر از پدر و مادر های متدین آخرالزمان متنفر است چرا که آنها در عین مذهبی بودن همان سیره مادی‌گرایان را برای سبک زندگی انتخاب کرده اند و کودکان را نسبت دنیا و آخرت شان حساس و عقبی نگر پرورش نمی دهند مهمترین هدف دوره حکمت و استراتژی برای کودکان و نوجوانان تقویت عقبی نگری و آخرت نگری در کودکان است. 

مسئول اندیشه سرای کودک اندیشکده اصطناعت در پایان خاطرنشان کرد: مفهوم تقوای عام (ادب) که در دوره حکمت و استراتژی قبل از تصمیم گیری ، تصمیم سازی و اجرای تصمیم به آن پرداخته می شود. این است که قبل از ارائه دین به کودک او باید خودآگاه، جبهه شناس و با ادب بار بیاید. چرا؟ چون انسان بعد از رعایت تقوای عام (ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین) و تامل و تفکر قبل از عمل، به فرقان می رسد و هدایت می شود آنگاه قوه تشخیص کودک باز می گردد در نتیجه می تواند هم تصمیم درست بسازد و هم بهترین تصمیم را بگیرد. « ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا». 

کد خبر 1760878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha