زمان و نحوه برگزاری عید فطر ۲۰۲۴ در کشورهای اروپایی

روز عید سعید فطر در بسیاری از کشورهای اروپایی روز ۱۰ آوریل (چهارشنبه ۲۲ فروردین) اعلام شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: ماه رمضان سال ۲۰۲۴ میلادی در بسیاری از کشورهای جهان ۳۰ روز بود و به همین دلیل در بسیاری از کشورهای عربی و اروپایی روز ۱۰ آوریل به عنوان روز عید سعید فطر اعلام شده است.

عید فطر در کانادا

 به گزارش انجمن مسلمانان کانادا، همزمان با پایان ماه مبارک رمضان، مسلمانان سراسر کانادا در حال آماده شدن برای جشن عید فطر هستند که در ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ (چهارشنبه ۲۲ فروردین) برگزار می شود.

 این رویداد مهم برای نزدیک به ۲ میلیون مسلمان کشور دارای اهمیت عمیق فرهنگی و مذهبی است و لحظه ای از تأمل معنوی، پیوند اجتماعی و اقدامات خیریه را رقم می‌زند.

عید فطر  نه تنها به معنای پایان روزه است، بلکه زمان تجدید روحی، بخشش و شکرگزاری را نیز نشان می دهد. برای مسلمانان کانادایی، این جشنواره از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا به آنها اجازه می دهد تا با خانواده و دوستان گرد هم آیند و حس وحدت و شادی را در جامعه اقلیت خود تقویت کنند.

 جشن ها معمولاً با نماز عید ویژه که در مساجد یا در فضاهای بیرونی مانند پارک ها برگزار می شود، آغاز می شود، جایی که نمازگزاران در آخر سحر جمع می شوند تا نماز خود را بخوانند و دعای خیر کنند.

 پس از اقامه نماز، احوالپرسی های سنتی مانند در آغوش گرفتن، دست دادن و عبارت عربی «عید مبارک» بین اعضای جامعه رد و بدل می شود که روحیه رفاقت و حسن نیت را بیشتر می کند.

 فراتر از تبادلات و دعاهای شادی آور، عید فطر زمانی برای شفقت و نیکوکاری است. بسیاری از مسلمانان از این فرصت استفاده می‌کنند تا با اهدای کمک به اهداف خیریه یا داوطلب شدن برای طرح‌های خدمات اجتماعی، دست یاری به نیازمندان بدهند.

 این روحیه نوع دوستی نشان دهنده جوهره آموزه های اسلامی است و بر اهمیت همدلی و سخاوت با دیگران به ویژه در ایام جشن تاکید می کند.

 اگرچه عید فطر به عنوان یک تعطیلات عمومی در سراسر کشور در کانادا به رسمیت شناخته نمی شود، زیرا این کشور یک کشور با اکثریت مسلمان نیست، چندین شهر با جمعیت قابل توجه مسلمان، مانند تورنتو و ونکوور، شاهد جشن های پر جنب و جوشی هستند که توسط جوامع محلی سازماندهی شده اند.

زمان و نحوه برگزاری عید فطر 2024 در کشورهای اروپایی

عید فطر در آلمان

مسلمانان آلمان عید سعید فطر را در روز ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ (چهارشنبه ۲۲ فروردین) جشن می گیرند.

آمار نشان می‌دهد که حدود چهار میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند که پنج درصد از جمعیت آن را تشکیل می دهند.

تاریخ دقیق عید فطر توسط شورای فتوا در آلمان تایید شده است.

جشن های عید فطر در آلمان بسته به پیشینه فرهنگی افراد متفاوت است.

این کشور اروپایی با بعد چندفرهنگی که جشن عید فطر را نشان می دهد، متمایز است. مسلمانان از نقاط مختلف جهان از جمله ترکیه، پاکستان و مراکش گرد هم می آیند تا این جشن را جشن بگیرند.

با نزدیک شدن به تعطیلات اسلامی در آلمان، این کشور همچنان با اسلام هراسی گسترده دست و پنجه نرم می کند.

اسلام هراسی یک مشکل جدی در آلمان است و رسیدگی به آن مستلزم مشارکت فعال بخش‌های بزرگ‌تری از جامعه است که توسط کارشناسان برجسته ذکر شده است.

زمان و نحوه برگزاری عید فطر 2024 در کشورهای اروپایی

عید فطر در اسپانیا

مسلمانان اسپانیا روز ۱۰ آوریل (چهارشنبه ۲۲ فروردین) رسما عید فطر ۲۰۲۴ را جشن می گیرند.

عید فطر در اسپانیا نه تنها یک مراسم مذهبی بلکه جشنی از میراث فرهنگی و تنوع است.

 کمیسیون اسلامی اسپانیا در بیانیه ای اعلام کرد که هنوز قادر به رویت هلال ماه نیست، به این معنی که ۹ آوریل آخرین روز ماه مبارک رمضان و ۱۰ آوریل روز عید است.

 از آنجایی که تقویم اسلامی از چرخه قمری پیروی می کند، تاریخ رسمی عید فطر با رویت ماه جدید تعیین می شود.

مسلمانان در سراسر جهان مشتاقانه منتظر این اعلامیه هستند که پایان یک ماه روزه، دعا و رشد معنوی است.

جوامع مسلمان در اسپانیا آماده‌سازی برای تعطیلات عید فطر را آغاز کرده اند.این شامل تزئین خانه ها، دور هم جمع شدن خانواده ها برای تهیه غذاهای خاص و تبادل هدایا بین عزیزان است.

 در روز عید، مسلمانان صبح زود در مساجد یا مکان های مشخص شده برای اقامه نماز جمع می شوند تا نماز ویژه عید را که به عنوان نماز عید نامیده می شود، بخوانند.

در اسپانیا، تاثیر چند فرهنگی در تنوع جشن‌های عید منعکس می‌شود، زیرا مسلمانان اسپانیایی آداب و رسوم محلی را در جشن‌های خود ادغام می‌کنند.

 در شهرهایی مانند بارسلونا، مادرید و والنسیا با جمعیت قابل توجه مسلمانان، جشن های عید فراتر از محدوده خانه های شخصی و مساجد است.

مسلمانان اغلب برای سازماندهی رویدادهای عمومی گرد هم می آیند تا تنوع سنت های اسلامی را به نمایش بگذارند.

زمان و نحوه برگزاری عید فطر 2024 در کشورهای اروپایی

عید فطر در بلژیک

شورای فتوای مسلمانان در بلژیک اعلام کرد که روز ۱۰ آوریل (چهارشنبه ۲۲ فرودرین) روز عید سعید فطر خواهد بود.

اکثریت جامعه مسلمان بلژیک را افراد مراکشی و ترک تشکیل می دهند.

این اعلامیه در حالی منتشر می شود که انتظارات جامعه مسلمانان برای این جشن افزایش یافته است.

کمیسیون اسلامی اسپانیا نیز اعلام کرده است که چهارشنبه، ۱۰ آوریل، آغاز ماه شوال است.

در میان چشم انداز فرهنگی متنوع بلژیک، برگزاری عید فطر با سنت ها و آداب و رسوم مختلفی مشخص می شود.

خانواده‌ها در سرتاسر کشور در خانه‌ها و مساجد گرد هم می‌آیند تا نمازهای خاص را بخوانند و از رشد معنوی و برکاتی که در ماه رمضان تجربه شده ابراز قدردانی کنند.

خیابان‌های شهرهای بلژیک با صداهای جشن‌های شاد طنین‌انداز می‌شود، زیرا خانواده‌ها برای وعده‌های غذایی جشن، نمایش‌های فرهنگی و رویدادهای اجتماعی جمع می‌شوند.

علاوه بر این، عید فطر زمانی برای آشتی و بخشش، تقویت پیوندهای خویشاوندی و دوستی است.

عید فطر برای مسلمانان بلژیک هم لحظه تامل و تجدید است، جایی که افراد متعهد می شوند که روح شفقت و مهربانی را فراتر از محدودیت های ماه مبارک ادامه دهند.

در بیانیه منتشر شده از سوی کمیسیون اسلامی اسپانیا آمده است، در حالی که بلژیک برای استقبال از عید فطر آماده می شود، قلب‌ها پر از هیجان و شادی است.

کمیسیون اسلامی اسپانیا افزود: زمان آن فرا رسیده است که مسلمانان بلژیک گرد هم آیند  و نعمت وحدت، شفقت و صلح را جشن بگیرند.

زمان و نحوه برگزاری عید فطر 2024 در کشورهای اروپایی

عید فطر در بریتانیا

شورای مسلمانان بریتانیا هم روز ۱۰ آوریل (چهارشنبه ۲۲ فروردین) را روز عید سعید فطر اعلام کرد.

سرشماری بریتانیا در سال ۲۰۲۱ نشان داد که مسلمانان ساکن در انگلستان و ولز سه میلون و ۸۶۸ هزار و ۱۱ نفر هستند که تقریباً ۶.۵٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهند.

بر اساس گزارش مسجد شرق لندن و مرکز اسلامی لندن، بریتانیا رسما ۱۰ آوریل را به عنوان روز جشن عید اعلام کرده است.

در کشورهایی با اکثریت مسلمان، جشن‌های عید اغلب در سه روز متوالی طول می‌کشد، در حالی که مسلمانان در بریتانیا معمولا یک روز تعطیلی محل کار یا مدرسه برای برگزاری این مناسبت دارند.

مسلمانان این جشن را از طریق آداب و رسوم مختلف، از جمله نماز ویژه ای که در صبح روز عید برگزار می شود، گرامی می دارند.

به طور سنتی، جشن عید فطر شامل طیفی از مناسک و اعمالی است که عمیقا در سنت اسلامی ریشه دارد.خانواده‌ها گرد هم می‌آیند تا دعای شکرگزاری برگزار کنند و برای آینده برکت بگیرند.

این فضا با احساس شادی و هماهنگی جمعی آغشته شده است زیرا مردم به تبادل احوالپرسی می پردازند، وعده های غذایی را به اشتراک می گذارند و به عنوان ابراز همدردی و همبستگی به نیازمندان می دهند.

در حالی که مسلمانان در بریتانیا برای جشن عید فطر در ۱۰ آوریل آماده می شوند، این کار را در میانه یک جامعه چندفرهنگی پر جنب و جوش انجام می دهند که تلاش می کند تفاهم را در میان مردم با ادیان و پیشینه های مختلف تقویت کند.

زمان و نحوه برگزاری عید فطر 2024 در کشورهای اروپایی

 عید فطر در آمریکا

مسلمانان آمریکا روز ۱۰ آوریل (چهارشنبه ۲۲ فروردین) را به عنوان عید فطر جشن می گیرند.

مسلمانان ایالات متحده تلاش می کنند تا فضایی منحصر به فرد برای جشن گرفتن رویدادهای مذهبی که به عنوان تعطیلات رسمی در این کشور به رسمیت شناخته نمی شوند، ایجاد کنند.

شورای فقه آمریکای شمالی تایید کرد که ۱۰ آوریل مصادف با اولین روز شوال، دهمین ماه در تقویم اسلامی است.

عید فطر در ایالات متحده تعطیل رسمی نیست. با این حال، جامعه مسلمانان با ایجاد فضای مثبت و برگزاری جشن ها در جامعه خود، رمضان و عید را جشن می گیرند.

در طول جشنواره‌های بزرگ مذهبی اسلامی، مسلمانان آمریکایی انتظار پیام‌هایی از «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور دارند که طی سال‌ها قول داده است که تلاش‌ها را برای رسیدگی به چالش‌های جامعه مسلمان در ایالات متحده افزایش دهد.

اما گزارش اخیر شورای روابط اسلامی آمریکایی (CAIR) نسبت به افزایش نگران کننده حوادث ضد اسلامی در ایالات متحده نگران کننده است.

این شورا در گزارش سالانه خود گفت که در سال گذشته ۸۰۶۱ شکایت علیه اسلام هراسی دریافت کرد و تأکید کرد که این تعداد بالاترین رقم شکایاتی است که شورا در تاریخ ۳۰ ساله خود ثبت کرده است.

کد خبر 1758284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha