سفری یک روزه به ملجا عاشقان؛ امامزاده سیدحسین(ع) زرگ

آستان مقدس امامزاده سیدحسین بن موسی بن جعفر علیه السلام در روستای زرگ شهرستان طبس قرار دارد که در این روزهای بهاری و معنوی ماه مبارک رمضان میزبان و ملجا خوبی برای عاشقان اهل بیت علیهم السلام است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ زینب روحانی مقدم- وجود بقاع متبرکه و امامزادگان در ایران اسلامی از برکات و نعمت های خداوند متعال است که سبب شده تا ملجا و محلی برای درماندگان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام باشند.

خراسان جنوبی یکی از استان های شرقی و کویری ایران معروف به سرزمین خاوران است که از وجود امامزادگان بی نصیب نمانده است و حدود یکصد بقعه متبرکه در این استان کویری وجود دارد که محرم رازی برای مردم خونگرم و مومن این استان هستند.

سفری یک روزه به ملجا عاشقان؛ امامزاده سیدحسین(ع) زرگ

*نسیم بهاری وجود با برکت امازاده سیدحسین(ع) در روستای زرگ

نسب بیشتر امامزادگان که در این استان و حتی ایران اسلامی وجود دارد به وجود با برکت امام موسی کاظم علیه السلام برمی گردد و یکی از فرزندان امام کاظم علیه السلام به نام سیدحسین(ع) در روستایی به نام زرگ در شهرستان طبس قرار دارد که ملجا عاشقان شده است.

آستان امامزاده آقا سیدحسین(ع) در ۴۶ کیلومتری شرق شهر طبس، در بخش دیهوک دهستان کریت در روستای زِرگ و در چهار کیلومتری شرق روستای اصفهک واقع شده است و از بانی و زمان احداث اولین ساختمان این زیارتگاه اطلاعات درستی در دست نیست اما قدیمی‌ترین مدرکی که در محل دیده شده توق عَلَمی است که تاریخ ۱۲۷۹ هجری قمری بر روی آن حک شده است.

ساختمان قدیمی آن اتاقی گِلی و خشتی بوده که بلندی گنبد آن نسبت به سایر بناها شاخص‌تر است، این بنا توسط مردم احداث شد و بعدها با کمک خیرین ساختمان خشتی تخریب و ساختمان آجری مربع شکل با دو ایوان و با ارتفاع بلند و سقف گنبدی احداث شد.

پس از زلزله مهیب ۱۳۵۷ ساختمان زیارتگاه بکلی تخریب شد و بعدها در سال ۱۳۶۲ هجری شمسی با کمک مردم و اداره اوقاف شهرستان طبس و آستان قدس رضوی ساختمان فعلی زیارتگاه احداث شد. ساختمان فعلی بقعه به شکل مربع و دارای دو رواق در سمت شرق و غرب که از آن‌ها به عنوان نمازخانه استفاده می‌شود و دارای پنج در ورودی است؛ اما درِ اصلی در سمت جنوب باز می‌شود.

سفری یک روزه به ملجا عاشقان؛ امامزاده سیدحسین(ع) زرگ

امامزاده سید حسین ‌ابن موسی ‌الکاظم(ع) بر اساس اسناد موجود، فرزند بزرگوار امام کاظم(ع) و برادر امام رضا(ع) است که در دوران نامهربانی‌ها و بی‌ مهری‌های حکومت عباسی از مدینه به سمت مشهد در حال عزیمت بود که پس از شهادت امام رضا(ع)، مورد هجوم سربازان حکومت قرار گرفته و در دامنه کوه‌های شتری در روستای زَرگ طبس به شهادت رسید.

هم نام بودن این امامزاده با امامزاده شهر طبس یعنی وجود دو فرزند هم نام از امام کاظم (علیه السلام) آن هم در یک مکان عجیب به نظر می رسد البته باید آگاه بود که در آن زمان هم نام بودن چند فرزند از یک نفر رواج داشته است. بنابراین احتمال دارد ایشان از احفاد امام کاظم (علیه السلام) باشد.

یکی از مدارک قدیمی این زیارتگاه پارچه نوشته ای می باشد که آقای علی بن میرزا آخوند ملا عبدالرحیم در تاریخ ۱۳۱۸ هجری قمری مطابق با ۱۲۷۹ هجری شمسی اشعاری را در رابطه با این امامزاده سروده و آن را به طرز زیبایی تزیین نموده است.

در کتاب فرهنگ جغرافیایی ارتش جلد ۴۶ (منطقه بشرویه) در بیان روستای زَرگ به دفن امامزاده حسین (علیه السلام) در این روستا اشاره ای شده است. در کتاب ۴۳۳۶ امامزاده آقای محمد مهدی بحرالعلوم به دفن امامزاده حسین (علیه السلام) در روستای زرگ و اینکه نسب شریفش به امام کاظم (علیه السلام) می رسد اشاره شده است و آقای محمود امینی در کتاب جغرافیای تاریخی شهرستان طبس به امامزاده سید حسین (علیه السلام) در ۵۵ کیلومتری جنوب شرق طبس اشاره دارد؛ لیکن هیچ کدام از این منابع نتوانسته امامزاده سیدحسین (علیه السلام) را معرفی نماید.

سفری یک روزه به ملجا عاشقان؛ امامزاده سیدحسین(ع) زرگ

بقعه و مزار این امامزاده لازم ‌التعظیم در روستای زیبای زَرگ بنا نهاده شد که متأسفانه زمین ‌لرزه ویران‌گر سال ۱۳۵۷ طبس، هم بقعه متبرکه را ویران کرد و هم زیبایی و سرسبزی را به دلیل خشک شدن چشمه ‌های آب از روستای زرگ برد، به‌ طوری که مردم روستا مجبور به مهاجرت از روستا شدند.

روستای زرگ که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر طبس و در فاصله سه کیلومتری روستای اصفهک و در میان رشته‌ کوه‌های شتری واقع شده، در حال حاضر همه ‌روزه به ‌ویژه در ایام تعطیل، پذیرای سیل مشتاقان و زائران دل ‌شیفته امامزاده لازم ‌التعظیم، آقا سید حسین(ع) است.

*تدارک برنامه های مختلف در آستان مقدس امامزاده سیدحسین(ع)

سیدعبدالرحیم رحیمی-مدیر مرکز افق و هیات امنای بقعه شریف امامزاده سید حسین بن موسی بن جعفر علیه السلام روستای زرگ طبس- در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: قدمت امامزاده واجب التعظیم حضرت حسین بن موسی بن جعفر علیه السلام روستای زرگ طبس به قدمت سفر تاریخی امام رئوف و مهربان ها حضرت رضا علیه السلام از مدینه به مرو و طوس بر می گردد.

وی ادامه داد: در آن زمان سادات بنی الفاطمه سلام الله علیهما از جور و ستم دشمنان مدینه را ترک و به ایران به ویژه خراسان مهاجرت کردند اما با شهادت مظلومانه امام رضا علیه السلام، این امامزادگان تحت تعقیب قرار گرفتند و هر جا پیدایشان می کردند به شهادت می رسانیدند.

رحیمی به برنامه های امامزاده سیدحسین(ع) زرگ طی ماه رمضان اشاره کرد و گفت: به مناسبت ماه رمضان و ایام نوروز خدمات شبانه روزی اسکان به زائران این بقعه متبرکه ارائه می شود و برپایی خیمه ی معرفت و میز پاسخ به سوالات شرعی و اعتقادی و ایستگاه وقف نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر هیئت امنای بقعه متبرکه امامزاده سیدحسین(ع) زرگ طبس افزود: طی روزهای ماه مبارک رمضان این آستان مقدس میزبان برگزاری محافل جزء خوانی قرآن کریم است و مراسم احیای لیالی قدر در این آستان مقدس اجرا خواهد شد.

*لزوم تامین اعتبار مورد نیاز جهت احداث شبستان

وی به مشکلات این آستان مقدس اشاره کرد و گفت: از جمله مهم ترین مشکلات می توان به عدم آنتن دهی تلفن همراه و عدم دسترسی شبکه های تلویزیونی در این منطقه اشاره کرد.

رحیمی در ادامه عنوان کرد: این آستان مقدس نیاز شدید مالی برای احداث شبستان جواد الائمه علیه السلام دارد که امیدواریم مورد توجه مسئولان قرار گیرد و تامین امکانات ورزشی برای جذب بیشتر نوجوانان و جوانانان از دیگر نیازهای این آستان مقدس است.

مدیر هیئت امنای بقعه متبرکه امامزاده سیدحسین(ع) زرگ طبس در پایان گفت: این آستان مقدس موقوفه زیاد داشته است ولی تنها چشمه آب روستا باقی مانده که در اثر زلزله ی ویرانگر سال ۱۳۵۷ کاملا خشکیده شد و سبب مهاجرت اهالی روستا شده و زرگ عملا خالی از سکنه شده است و موقوفات هم کلا متلاشی و منهدم و ویران شده است.

کد خبر 1756396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha