مسجد و خاطره‌سازی برای کودکان

چهارمین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان، ضمن بررسی جایگاه خانواده در جذب فرزندان به مسجد، به نقش بی‌بدیل مادر و فعالیت او در حوزه قرآن و مسجد اشاره و تاکید کرد این مساله می‌تواند فرزندان را به عرصه‌های مختلف دین جذب کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: برنامه اذان‌گاهی «شبستان» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ایام ماه مبارک رمضان هر روز ساعت ۱۷:۳۰ با اجرای «محسن قره‌شیخلو» از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

مسجد و خاطره‌سازی برای کودکان

این برنامه که قرار است به مدت ۳۰ شب مهمان خانه‌ روزه‌داران شود، تلاش می‌کند با نگاهی متفاوت به مساله مسجد و فعالیت‌های مسجدی بپردازد.

در ادامه مروری داریم بر آنچه که در چهارمین شب از این برنامه رمضانی ارایه شد:

در ابتدای برنامه حجت الاسلام «محمد محمدی» با اشاره به حال و هوای مساجد قدیمی و معماری آنها گفت: در مساجد قدیمی درخت‌های توت داخل حیاط می‌کاشتند، فرزندان در حیاط مسجد می‌نشستند و توت می‌خوردند و والدین به مجلس وعظ می رفتند، واقعیت آن است که ما هم اگر شرایط‌ش را داشتیم در مسجد صنیع‌الدیوان درخت می‌کاشتیم اما میسر نبود و به فضای سنتی و وجود حوض و گلدان اکتفا کردیم که البته این ظاهر و سبک سنتی در جذب افراد بی تاثیر نیست.

امام جماعت مسجد صنیع‌الدیوان در بخش دیگری از مباحث خود در مورد اهمیت نوع ارائه معارف دین به کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: بسیار مهم است که با ادبیات خاصی این معارف را به نسل جوان منتقل کنیم، در حال حاضر این رویکرد در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور در حال انجام است.

ادامه چهارمین قسمت از برنامه اذان‌گاهی شبستان، اختصاص به پخش گزارشی از کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق (ع) لارستان داشت.

«حسن آذری‌پور» با اشاره به اینکه ۵۰۰ نونهال، نوجوان، جوان و بزرگسال در کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق (ع) عضویت دارند، گفت: این کانون از جمله کانون‌های باسابقه لارستان محسوب می‌شود که در زمینه‌های مختلف فعالیت دارد و تاکنون افتخارات متعدد کشوری را به ثبت رسانده است.

مسجد و خاطره‌سازی برای کودکان

مدیر کانون فرهنگی هنری امام جعفرصادق(ع) لارستان ادامه داد: یکی از مهمترین تخصص‌های این کانون، گروه هنری «مصباح الهدی» است که در رشته سرود با حضور ۲۰ مربی متعهد و مجرب در دو بخش خواهران و برادران فعالیت دارد، این گروه تاکنون موفق به کسب مقام‌های مختلف در سطح کشوری شده است که از جمله‌ آنها می‌توان به کسب مقام در جشنواره سرود فجر، جشنواره ترنم الهی، اشاره داشت؛ همچنین گروه سرود مصباح الهدی در حرم مطهر امام رضا(ع) و رویدادهایی نظیر پیاده‌روی اربعین نیز اجرا داشته است.

مسجد و خاطره‌سازی برای کودکان

مسجد و خاطره‌سازی برای کودکان

مسجد و خاطره‌سازی برای کودکان

وی همچنین با اشاره به فعالیت های رسانه‌ای خانه طراحان «شهید فانی» کانون فرهنگی هنری امام جعفر صادق (ع) افزود: فعالیت‌های این بخش توسط نوجوانان در قالب مستند، کلیپ، نماهنگ و موشن‌گرافیک است.‌

مسجد و خاطره‌سازی برای کودکان

در ادامه برنامه اذان‌گاهی شبستان میزبان «مهدی فاضلی»، مدیر موسسه ریحانه‌النبی(ص) شد که در مسجد صنیع الدیوان حضور یافته بود؛ وی تاکنون موفق به کسب رتبه اول در شش جشنواره کشوری در حوزه نماز و قرآن برای کودکان شده است.

وی در ابتدا و در پاسخ به پرسشی در مورد زمینه فعالیت‌ها و تحصیلات خود، اظهار کرد: من مهندسی مخابرات، تکنولوژی آموزشی، روانشناسی خوانده‌ام؛ همچنین ۳۰ عنوان تالیف در حوزه کتب آموزشی دارم؛ از علایق و کارهای دیگرم ایرانگردی است که به شکل مستمر ادامه دارد و اگر هر هفته را یک دوره در نظر بگیریم، من حدود ۱۸ سال است که ایرانگردی می کنم.

فاضلی در ادامه در مورد نحوه و روش آموزش قرآن و نماز به کودکان گفت: من از سال ها قبل حدودا سال ۱۳۸۰ بود که در سطح مسجد فعالیت‌های قرآنی داشتم و طرح های مختلفی را راه‌اندازی کردم که از جمله آنها می‌توان به طرح تلاوت نور، تفسیر همراه، مدهامتان، سلام مسجد، شکوفه‌های بهشت، هر مادر ایرانی یک مربی قرآنی اشاره کرد.

مسجدی که در کودک خاطره ایجاد نکند، ضعیف است

این فعال مسجدی افزود: اگر مسجد ما احساس و خاطره خوب در کودکان ایجاد نکند، آن مسجد ضعیف است؛ پس من تلاش کردم که قرآن را با روش بازی به کودکان درس بدهم، در تکنولوژی آموزشی می‌گویند باید کودک را با زبان خودش آموزش دهیم، برای مثال در راستای تحقق این رویکرد برای آموزش سوره عصر این شعر را با بچه‌ها می خوانیم: فرشته نازنین ماست، امروز سوره عصر داریم، مهمون تازه داریم، فرشته سوره‌ای از چی میگه؟ میگه هرچیزی در جای خودش، هر کاری در وقت خودش، یک وقت واسه کار و تلاش، یک وقت واسه درس و کتاب، تا دور نریزیم روزای مفیدو، آینده سفیدو.

فاضلی گفت: در مورد آموزش از طریق بازی نیز مهم احساس خوب و خاطره خوش است که در ذهن بچه باید باقی بماند، بازی یک دقیقه ای که در نهایت حس دوست داشتن را در بچه ها ایجاد می کند. از سوی دیگر وقتی مادران هم این روش ها را یاد بگیرند یک تکنیک برای آموزش محقق می شود.

وی در مورد استمرار این رویکرد و تاثیر آن بر کودکان، گفت: مسجد و خانه محیط یادگیری است و می توانیم در این دو عرصه قرآن را به بچه ها آموزش دهیم، در این عرصه چند «میم» را کم داریم؛ نخست محتوای خوب می‌خواهیم که در این زمینه ضعیف هستیم، دوم مربی خوب و آموزش‌دیده قرآن می خواهیم، از سوی دیگر باید مدیریت و برنامه ریزی قوی داشته باشیم، باید روش‌ها و دعوت‌های خود را تغییر دهیم، اگر دعوت خوب داشته باشیم بچه ها می‌آیند؛ تاثیر اینکه مادر مربی قرآن باشد بسیار است، ما در مسجدمان حدود دو هزار مادر را به عنوان مربی آموزش دادیم.

این فعال مسجدی در مورد تاثیر و تغییر کودکان با قرار گرفتن در این محیط و جو قرآنی اظهار کرد: در پاسخ به این پرسش داستانی را تعریف می کنم، در گذشته مدرسه انگلیسی‌ها در خیابان حافظ، رو به روی پاساژ علاء‌الدین قرار داشت که به نام «مریم ارامنه» شناخته می شد، این مدرسه ۲۵۰ کودک را می گرفت، گویا روزی از مدیر سوال کردند که چرا در هر پایه از اول تا دوم و سوم و باقی پایه‌ها ۵۰ هرکدام ۵۰ نفر دانش‌آموز را نمی گیرید؟ پاسخ داده بودند که همین ۲۵۰ دانش آموز در کلاس اول کار را تمام می کند و نتیجه می‌دهد. این مساله حکایت از اهمیت و تاثیر آموزش به کودکان داشت.

وی در ادامه به طرح «شهر من شهر نماز» اشاره کرد و گفت: این طرح در شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان طرح برتر ملی شناخته شد؛ در این طرح کودکان به نماز دعوت می شوند، این طرح بعد از هزار دوره اجرا در این سطح معرفی شد.

در ادامه گزارشی از کانون فرهنگی هنری «شهدای شورکی» مسجد فاطمه الزهرا (س) شهرستان تنگستان از استان بوشهر ارائه شد؛ کانونی که سال ۱۳۸۷ در این مسجد تاسیس شده و کتابخانه‌ای برای استفاده روزانه مراجعین خواهر و برادر دارد؛ این کانون ۱۵۰ نفر عضو فعال دارد که از آن میان ۵۰ نفر عضو فعال کتابخانه هستند.

اما بخش پایانی برنامه اذان‌گاهی شبستان به مسجد صنیع الدیوان و سفره افطار آن اختصاص داشت که حجت‌الاسلام محمدی، امام جماعت این مسجد با اشاره به تدارک افطار برای روزه‌داران این مسجد به سبک اسلامی، گفت: تلاش می کنیم که آموزه هایی را که در مورد خوراک و غذا بیان شده، رعایت کنیم، برای مثال بین سبزی‌ها، شاهی را سر سفره نمی آوریم چراکه روایت داریم استفاده از این سبزی هنگام شب عوارض مختلف از جمله خون دماغ شدن را به همراه دارد.

امام جماعت مسجد صنیع الدیوان در ادامه به شکر تهیه شده از نیشکر اشاره کرد و گفت: ما در مسجد از این شکر استفاده می کنیم که از شمال و جنوب کشور قابل تهیه است، نیشکر هفت تپه و اهواز، همچنین بابلسر معروف است، استفاده از این گیاه بسیار مفید است و به فرموده امام کاظم (ع) هیچ ضرری ندارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به اهمیت نوع برخورد با فرزندان به منظور جذب به فعالیت های دینی و مسجد، گفت: باید با فرزندانمان دوست باشیم، گاهی رفاقت ها به معلم و گاهی به یک بزرگتر باز می گردد، به هرحال فرزند در خانواده با یک نفر دوست می شود مهم آن است که بر او تاثیر بگذاریم.

کد خبر 1755068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha