برنامه ریزی مبارزه با سن گندم برای 33 هزار هکتار استان سمنان انجام شد

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی، برنامه ریزی لازم برای مبارزه با سن تا سطح 23 هزار هکتار انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سمنان، سید مجید موسوی (28 اسفند) در جلسه ستاد سن گندم استان سمنان گفت : با توجه به شرایط آب و هوایی استان ، برنامه ریزی لازم برای عملیات مبارزه با سن غلات تا سطح 23 هزار هکتار از مزارع اندیشیده شده است .


وی با تاکید بر اهمیت کار ستاد های مبارزه با سن خصوصا در شهرستان ها افزود : مدیران شهرستان ها از همه ظرفیت و توان موجود برای انجام مبارزه مطلوب استفاده کنند تا با توجه به اهمیت گندم برای کشور در سال جاری از این حیث خسارتی به محصول و تولید کنندگان استان وارد نشود .


موسوی با اشاره به جدی گرفتن بحث اطلاع رسانی به بهره برداران در خصوص موضوعات مبارزه با سن ، فرایند برداشت و بعد از برداشت تاکید کرد : مراقبت های لازم حین و بعد از برداشت و قرار گرفتن گندم های تولیدی در چرخه خرید پیش بینی شده انجام شود تا در مسیر اصلی و در چرخه غذایی افراد جامعه قرار گیرد .


خدابخش عرب معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با توجه به اهمیت گندم برای کشور وحساسیت ویژه بخش کشاورزی گفت: عملیات های کنترلی در مرحله داشت گندم از جمله مبارزه با علف های هرز و در روزهای آتی با سن غلات با جدیت یپگری می شود و هشدارهای لازم نیز از طریق پیام ها ارائه خواهد شد .


مدیر حفظ نباتات سازمان افزایش سطوح زیر کشت، کشت دیر هنگام ، پراکنش و کوچکی قطعات کشت ، تغییرات آب و هوایی،عدم مبارزه به موضع با آفت سن و عدم برداشت به موقع را بعضا از عوامل افزایش آفت سن ذکر کرد.


حمید نادریان گفت : برآورد می شود در سال جاری با توجه به شرایط 23 هزار هکتار از مزارع غلات استان زیر پوشش مبارزه با سن قرار گیرد که برای مبارزه ادوات و سموم لازم تامین و تدارک شده است .


وی افزود : برای مبارزه با سن غلات بیش از 50 شبکه خصوصی و دولتی کار سرکشی ،بررسی ، نظارت و هشدارهای لازم برای مبارزه را انجام خواهند داد .


در این جلسه از سوی سایر اعضاء به مواردی از جمله تاثیر میزان بارندگی بر سطوح مبارزه ، بررسی وضعیت زمستان گذارانی سن غلات، استقرار شبکه های مراقبت ، اجرای برنامه های آموزشی ، تجهیز ناوگان مبارزه ، دقت لازم در زمان خرید محصول و ...اشاره شد.


یادآوری می شود : تمامی عملیات سال زراعی جاری مبارزه با سن غلات به صورت زمینی و با استفاده از 72 دستگاه سمپاش توربولاینر، 259 دستگاه سمپاش بوم دار ودیگر سمپاش ها انجام خواهد شد.
پایان پیام/
 

کد خبر 354141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha