آشنایی با فرهنگ پهلوانی ملت ایران برای گردشگران خارجی جذاب است

خبرگزاری شبستان: یک پژوهشگر اعلام کرد: برای گردشگرانی که اسطوره هایشان از فیلم های هالیوودی تجاوز نکرده آشنایی با فرهنگ پهلوانی مردم ایران جذاب است.

میثم نوائیان، پژوهشگر آیینی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، ورزش‌های زورخانه‌ای را ورزشی با ریشه باستانی دانست و گفت: حرکات زورخانه ای پیوندی عمیق با کارکرد ابزارآلات رزمی دوران قدیم دارد.


وی خاطرنشان کرد: علاقه مندی فطری ایرانیان به پهلوانی و نیرومندی و پیروی از آیین جوانمردی، فداکاری، نوع‏دوستی، راستی و امانت موجب دوام یکی از آثار درخشان باستانی ایران یعنی زورخانه و ورزش باستانی شده است.


این پژوهشگر با بیان اینکه زورخانه کار علاوه بر پرورش جسم به روح نیز توجه داشته است، اظهار کرد: در زورخانه را از این رو کوتاه می‌گیرند که ورزشکاران و کسانی که برای تماشا به آنجا می‌روند به احترام ورزش، ورزشکاران و آن مکان خم شوند.


وی با اشاره به برخی از آداب زورخانه، گفت: ورزشکار زورخانه ای به دستور مربی خود باید همواره طاهر، سحرخیز، پاک نظر، خوش خلق و فروتن باشد، مرتکب حرام نگردد و از رذائل پرهیز داشته باشد.


نوائیان یادآور شد: ورزش باید بعد از نماز صبح شروع و بعد از صبحانه خاتمه یابد، ورزش شبانه، سابقاً در شب‌های قدر و ماه رمضان، بدون ضرب و آواز، محدود بود.


وی اضافه کرد: مرشد زورخانه موظف است به تناسب اهمیت و مقام ورزشکاران به آنها خوش‏آمد بگوید و با زنگ زدن، همه را از ورود پهلوانان و لزوم احترام به او با خبر کند.


این پژوهشگر تاکید کرد: هر پهلوانی که می‌خواهد وارد گود شود، خاک گود را به رسم زمین ادب بوسیدن، می‌بوسد.


وی با بیان اینکه ورزش با لباس در زورخانه ممنوع است و ورزشکار فقط باید با شلوار مخصوص وارد گود شود و لنگی بر روی آن ببندد، گفت: از شرایط مهم ورود به جرگه جوانمردان و ورزشکاران، بلوغ است.


نوائیان اظهار کرد: خوردن، آشامیدن، سیگار کشیدن، صحبت و خنده بیجا، در گود زورخانه ممنوع است.


وی به نقش زورخانه و ورزش‌های زورخانه در جذب گردشگر و توسعه گردشگی فرهنگی اشاره و اعلام کرد: باید به جنبه‌های فرهنگی ایران که در رفتار و گفتار مردم این سرزمین تجلی یافته بیشتر پرداخته شود.


این پژوهشگر تصریح کرد: بسیاری از گردشگران خارجی علاقه مند به آشنایی به آداب و رسوم و ارزش‌های فرهنگی و آیینی مردم ایران هستند.


نوائیان اعلام کرد: برای گردشگرانی که اسطوره‌هایشان از فیلم‌های هالیوودی تجاوز نکرده آشنایی با فرهنگ پهلوانی مردم ایران جذاب است.


پایان پیام/

کد خبر 354028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha