افترا و تهمت نمایندگان در زمان نطق قابل پیگرد قانونی است

سخنگوی قوه قضاییه درمورد اختیار دادستان نسبت به اعلام جرم درمورد نطق نماینده مجلس گفت:اگر نماینده ای درراستای وظایف نمایندگی اظهارنظر کندقابل تعقیب نیست اما اگرنسبت به کسی افترا وتهمت بزندقابل پیگرد قانونی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی شبستان، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم ارایه لیست مقروضین در مورد معوقات بانکی آیا براساس 606 قانون مجازات اسلامی دلیلی بر کتمان کردن جرم هست یا خیر گفت: قائل به کتمان کردن نیستم بعد از نامه قوه قضاییه بانک مرکزی یک سی دی محتوی تعدادی از اسامی را ارسال کرد که این سی دی در حال بررسی و آنالیز است و اینکه با لیست قبلی همپوشانی دارد یا نه هنوز نمی ندانم.

وی افزود: نظر من این است که مسئولان در حد اطلاعات خود صحبت می کنند اما اگر مشخص شود که بانکها این معوقات را کتمان می کنند این موضوع جرم است در حال حاضر نیز برخی از کارکنان بانکی در حال تحمل کیفر هستند و برخی نیز در مرحله صدور حکم هستند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد اخلال گران بازار سکه و ارز اظهار کرد: کسانی که دراین شرایط در بازار سکه و ارز و حتی ارزاق عمومی احتکار کنند و یا در آن اختلال ایجاد کنند دادگستری با آنها برخورد می کند سیستم قضایی و نیروی انتظامی مصر به برخورد با اخلال گران هستند و این برخورد با این افراد و یا حتی افرادی با عناوین دیگر برخورد می کند.

وی در مورد اینکه آیا حکمی در مورد اخلال گران صادر شده است یا خیر گفت: هنوز حکمی در مورد افراد اخلال گر صادر نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به نظر بانک مرکزی بخشی از این افراد به اخلال در نظام اقتصادی کشور محکوم هستند و این موضوع در مورد آنها صدق می کند.

حجت الاسلام اژه ای در مورد اینکه آیا دادستان اختیار دارد نسبت به نطق نماینده ای اعلام جرم کند تصریح کرد: در قانون آمده است که اگر نماینده ای در راستای انجام وظایف نمایندگی اظهارنظر کند نمی توان به او متعرض شد اما اگر در اثنای صحبت مرتکب جرم شود و یا در زمان نطق به کسی توهین کند حتماً طرف مقابل می تواند این موضوع را پی گیری کند در حقیقت اگر در زمان نطق در مجلس نماینده ای مرتکب جرم می شود قابل پی گیری است و اگر چنانچه در راستای وظیفه نمایندگی اظهارنظر کند قابل تعقیب نیست اما اگر نسبت به کسی افتراء و تهمت بزند قابل پیگرد قانونی است.

پایان پیام/
 

کد خبر 212261

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha