به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان؛ قائد شهید امت همواره بر نقش مردم در انقلاب اسلامی تأکید داشتند و این نقش را در مناسبات گوناگون مورد توجه قرار میدادند.
در منظومه فکری رهبر شهید مردم در نظام جمهوری اسلامی نقش و جایگاه ویژهای دارند تا آنجا که همواره در انتخاباتهای گوناگون بر حضور حداکثری مردم تأکید داشتند زیرا این حضور را هم تعیینکننده و مهمتر، پشتوانه نظام میدانستند.
از جمله اینکه فرمودند«جمهوری اسلامی را نمیشود ساقط کرد؛ چون مدافع آن، سینههای سپرکرده مردم مؤمن است.»

اوج نگاه ایشان به نقش مردم را شاید بتوان مربوط به آخرین سخنرانیهای ایشان قبل از شهادت دانست.
آنجا که در ۱۲ بهمن ۱۴۰۴ فرمودند: «وقتی که مردم وارد میدان میشوند و تصمیم میگیرند، آتشها را خاموش میکنند، شعلهها را خاکستر میکنند. این اتّفاقی بود که این دفعه هم افتاد؛ بعد از این هم به توفیق الهی اگر چنانچه حادثهای برای کشور پیش بیاید، خدای متعال این مردم را مبعوث خواهد کرد برای مقابلهی با حوادث و کار را مردم تمام خواهند کرد.»

این مقدمه کوتاه اما قابل تأمل بهانهای برای پرداختن به نقش مردم از دیدگاه نهجالبلاغه در کلام رهبر شهید است زیرا امروز یکی از اصلیترین عناصر نقشآفرین در این برهه از انقلاب اسلامی مردم هستند؛ مردمی که ۱۲۰ شب در صحنه حاضر شدند و اعلام جانفدایی میکنند.
امام شهید انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور (۱۴۰۲/۱۰/۲۶) پیرامون نقش مردم در حکومت اسلامی به عباراتی از نهجالبلاغه اشاره کردند و فرمودند مردم در نگاه اسلام، در نگاه قرآن، با توجّه به مجموعهی احکام اسلامی، خیلی مورد توجّهاند.
در تحرّک جامعهی اسلامی، مجتمع اسلامی و حیات مجتمع اسلامی؛ نقش برجستهای دارند.
شما ملاحظه کنید در فرمایش امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در آن جملهی معروف که «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر ... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلی غارِبِها/ اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجّت با وجود یار و یاور... هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانهاش میانداختم.(نهجالبلاغه، خطبهی ۳)
هم نقش مردم مورد تذکّر قرار گرفته است، هم حقّ مردم. «نقش مردم» یعنی اگر مردم نیایند سراغ آن کسی که خود را صاحب حق میداند و میخواهد مسئولیّتی قبول کند، بر او واجب نیست دنبال آن حق برود: لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلیٰ غارِبِها؛ مردم نبودند، من وظیفهای نداشتم، تکلیفی نداشتم.
نقش مردم اینقدر مهم است؛ حتّی کسی مثل امیرالمؤمنین، علیّبنابیطالب، اگر مردم با او نباشند، دُوروبَرش نباشند، میگوید من تکلیفی ندارم.
نیاز نظام اسلامی به مردم
در خطبهی مربوط به صفّین، این عبارت امیرالمؤمنین عبارت خیلی مهمّی است؛ میفرماید که «وَ لَیسَ امرُؤٌ وَ اِن عَظُمَت فِی الحَقِّ مَنزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَت فِی الدّینِ فَضیلَتُهُ بِفَوقِ اَن یُعانَ عَلیٰ ما حَمَّلَهُ اللَهُ مِن حَقِّه»
هر مقداری [هم] که ارزش ذاتی و وجودی و علمی و دینی کسی بالا باشد، هیچ کس نیست که محتاج کمک مردم نباشد.
این «اَن یُعانَ عَلیٰ ما حَمَّلَهُ اللَهُ مِن حَقِّه» یعنی اگر بخواهد وظیفهی خودش را و مسئولیّت خودش را انجام بدهد، به کمک مردم احتیاج دارد.
آن «عَون»، از طرف مردم است؛ یعنی کلّ خطبه این را نشان میدهد؛ عبارت قبل از این عبارت و عبارت بعد از این عبارت، روشن میکند که مراد، اعانت مردم است؛ یعنی امیرالمؤمنین به اعانت مردم احتیاج دارد.

آنچه از این عبارات کوتاه اما سراسر عمیق رهبر شهید بر میآید این است که نظام اسلامی، همانند حکومت علوی، برای پیشبرد اهداف و وظایف خود، نیازمند اعانت و همراهی مردم است و این پیوند ناگسستنی، رمز پویایی و اقتدار جامعه اسلامی است.
این مهم به ویژه در ایامی که نظام جمهوری اسلامی در یک جنگ تمام عیار با جبهه جهانی کفر قرار دارد از اهمیت ویژهای برخوردار است.
لذا بر آحاد جامعه مسلمین است که خود را مخاطب فرمایشات و رهنمودها و مطالبات ولیّ امر مسلمین جهان حضرت آیتالله سیدمجتبی حسینی خامنهای بدانند تا نائب امام خود را اینگونه یاری و اعانت کنند.
نظر شما