شناخت، محبت و عمل به مکتب عاشورا سه رکن بهره‌مندی از نهضت حسینی است

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم گفت: بهره‌مندی حقیقی از مکتب عاشورا تنها به حضور در مجالس عزاداری محدود نمی‌شود، بلکه شناخت عمیق فلسفه قیام امام حسین(ع) و عمل به آموزه‌های این نهضت، لازمه تربیت انسان حسینی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید نورالدین صمدانی در ویژه‌ برنامه «رهروان زینبی» که در آستان مقدس امامزاده شاه سید علی علیه السلام برگزار شد، ضمن خیرمقدم به بانوان حاضر در این مراسم، خانواده‌های معظم شهدا و مادران و همسران شهیدان را از سرمایه‌های ارزشمند جامعه اسلامی دانست و از برگزارکنندگان این برنامه قدردانی کرد.

وی با بیان اینکه می‌توان از سه منظر به واقعه عاشورا نگریست، اظهار کرد: نخستین نگاه، نگاه تبرک‌جویانه است؛ حضوری که با شرکت در مجالس عزاداری، اشک بر مصائب سیدالشهدا(ع) و بهره‌مندی از برکات معنوی این مجالس همراه است و آثار ارزشمندی برای انسان به دنبال دارد.

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان قم افزود: در کنار این نگاه، شناخت علمی نهضت عاشورا نیز اهمیت فراوانی دارد؛ اینکه بدانیم فلسفه قیام امام حسین(ع) چه بود، چرا آن حضرت با یزید بیعت نکرد و چه اهدافی را در این حرکت بزرگ دنبال می‌کرد. این شناخت، زمینه پاسخگویی به شبهات و انتقال صحیح فرهنگ عاشورا به نسل جوان را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واقعه کربلا دانشگاهی بزرگ برای تربیت انسان‌هاست، خاطرنشان کرد: عاشورا نمایشگاه عظیم فضایل اخلاقی و در مقابل، صحنه آشکار رذایل اخلاقی است و به همین دلیل اندیشمندان و پژوهشگران بسیاری از ادیان مختلف درباره این نهضت مطالعه و آثار متعددی تألیف کرده‌اند.

صمدانی مهم‌ترین مرحله بهره‌گیری از عاشورا را «نگاه عملی» دانست و تصریح کرد: اگر رفتار، گفتار و سبک زندگی ما رنگ و بوی حسینی و زینبی پیدا کند، می‌توان گفت درس عاشورا را آموخته‌ایم. تربیت نسل جوان بر اساس الگوهای اهل‌بیت(ع) و عمل به معارف این مکتب، مهم‌ترین ثمره شناخت نهضت سیدالشهدا(ع) است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همه شیعیان در کنار بهره‌مندی معنوی از مجالس عزاداری و شناخت علمی قیام عاشورا، در عمل نیز پیرو مکتب امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) باشند.

کد خبر 1890972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha