از نوای «یا سجاد(ع)» در مساجد تا اجتماع باشکوه مردم در خیابان جمهوری یاسوج

همزمان با شب دوازدهم محرم و شب شهادت امام سجاد(ع)، آیین‌های عزاداری در مناطق مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور گسترده مردم در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، شب دوازدهم محرم و همزمان با شب شهادت حضرت امام سجاد(ع)، فضای استان کهگیلویه و بویراحمد رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و از نخستین ساعات شب، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و بقاع متبرکه در شهرها و روستاهای مختلف استان از یاسوج، دهدشت، گچساران، لیکک، چرام، لنده، باشت، سی‌سخت، مارگون، دیشموک، قلعه‌رئیسی، پاتاوه و دیگر مناطق، میزبان عاشقان اهل‌بیت(ع) بودند و مردم با برگزاری مراسم سوگواری، قرائت زیارت عاشورا، مرثیه‌سرایی، سینه‌زنی و سخنرانی‌های مذهبی، یاد و خاطره امام سجاد(ع) و پیام‌آوران نهضت عاشورا را گرامی داشتند و بر ادامه راه سیدالشهدا(ع) تأکید کردند.

سخنرانان در این آیین‌ها با تبیین ابعاد شخصیتی امام چهارم شیعیان، نقش بی‌بدیل آن حضرت در زنده نگه داشتن پیام عاشورا را مورد توجه قرار دادند و در بسیاری از مجالس نیز بر ضرورت بصیرت، حفظ وحدت، دفاع از ارزش‌های اسلامی و مقابله با جنگ روایت‌ها تأکید شد و مداحان اهل‌بیت(ع) با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی، حال و هوای خاصی به محافل عزاداری بخشیدند.

با پایان یافتن مراسم مساجد و حسینیه‌ها، موج گسترده‌ای از مردم راهی اجتماعات شبانه که همچون شب‌های گذشته در نقاط مختلف استان و به‌ویژه در خیابان مقدس جمهوری اسلامی شهر یاسوج با شکوه ویژه‌ای برگزار شد، شدند.

از نوای «یا سجاد(ع)» در مساجد تا اجتماع باشکوه مردم در خیابان جمهوری یاسوج

خانواده‌ها، جوانان، نوجوانان، بانوان و اقشار مختلف مردم با در دست داشتن پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران، پرچم‌های مزین به نام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و تصاویر مقام معظم رهبری، در این اجتماع حضور یافتند و با سردادن شعارهای حماسی و انقلابی، بار دیگر بر وفاداری خود به آرمان‌های انقلاب اسلامی، خون شهدا و ولایت فقیه تأکید کردند.

خیابان مقدس جمهوری اسلامی یاسوج در شب دوازدهم محرم نیز صحنه حضور پرشور مردمی بود که پس از عزاداری در مساجد، با حضور در این اجتماع، پیوند میان فرهنگ عاشورا، انقلاب اسلامی و ولایت را به نمایش گذاشتند.

فضای این خیابان آکنده از نوای «لبیک یا حسین(ع)»، «لبیک یا خامنه‌ای» و ذکر مصیبت امام سجاد(ع) بود و مردم با حضور آرام، منظم و پرشور خود، جلوه‌ای از همبستگی و انسجام اجتماعی را به تصویر کشیدند.

از نوای «یا سجاد(ع)» در مساجد تا اجتماع باشکوه مردم در خیابان جمهوری یاسوج

در حاشیه این اجتماعات، موکب های مردمی نیز با مشارکت هیئت‌های مذهبی، خیرین و گروه‌های جهادی به ارائه خدمات فرهنگی و پذیرایی از عزاداران پرداختند و توزیع چای، شربت، آب معدنی، آش، نذری و دیگر اقلام پذیرایی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پاسخگویی به مسائل شرعی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و خدمات‌رسانی داوطلبانه، بخشی از جلوه‌های مردمی این شب بود که با استقبال گسترده عزاداران همراه شد.

حضور نسل‌های مختلف در کنار یکدیگر، از کودکان و نوجوانان تا سالمندان، جلوه‌ای از انتقال فرهنگ عاشورا از نسلی به نسل دیگر را به نمایش گذاشت و بسیاری از خانواده‌ها با فرزندان خود در این مراسم شرکت کرده بودند تا در کنار عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و حضرت امام سجاد(ع)، فرهنگ ولایت‌مداری، ایثار، مقاومت و دفاع از ارزش‌های اسلامی را نیز به نسل آینده منتقل کنند.

کد خبر 1890788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha