عبدالملک الحوثی: هرگونه حضور نظامی اسرائیل در «سومالی‌ لند» را هدف نظامی می‌دانیم

رهبر جنبش انصارالله یمن با هشدار نسبت به تلاش‌های اسرائیل برای گسترش نفوذ در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب، اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن هرگونه استقرار یا حضور نظامی اسرائیل در «سومالی ‌لند» را هدف قرار خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، سید عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن، در سخنانی به مناسبت سالروز شهادت امام حسین (ع)، از نزدیک بودن تحولات مربوط به «سومالی لند» و افزایش روابط این منطقه با رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد و آن را تهدیدی برای امنیت منطقه دانست.

وی تأکید کرد که انصارالله با دقت تحولات مربوط به این منطقه را دنبال می‌کند و نسبت به هرگونه تلاش برای گسترش نفوذ اسرائیل در خلیج عدن و تنگه باب‌المندب حساس است.

الحوثی از کشورهای مشرف به دریای سرخ خواست در برابر فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در این منطقه موضعی مشترک اتخاذ کنند و افزود: یمن در برابر این تحرکات بی‌تفاوت نخواهد ماند.

رهبر انصارالله همچنین اعلام کرد که نیروهای مسلح یمن در صورت استقرار یا ایجاد هرگونه پایگاه و مرکز وابسته به اسرائیل در «سومالی لند»، آن را هدف قرار خواهند داد.

وی از کشورهای منطقه خواست از دولت و ملت سومالی در برابر آنچه «نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور» توصیف کرد، حمایت کنند.

الحوثی در بخش دیگری از سخنان خود بر پایبندی ملت یمن به مسیر «مقاومت و مبارزه با سلطه‌گری» تأکید کرد و گفت مسئله فلسطین همچنان در صدر اولویت‌های ملت یمن قرار دارد.

وی همچنین از وجود هماهنگی مستمر میان متحدان محور مقاومت برای مواجهه با هرگونه تحولات آینده خبر داد و تصریح کرد که یمن در صورت وقوع هرگونه تشدید تنش یا اقدام نظامی جدید، به مسئولیت‌های خود عمل خواهد کرد.

رهبر انصارالله بار دیگر مخالفت خود را با «محاصره و تجاوز آمریکا و عربستان علیه یمن»، اعلام کرد و گفت ملت یمن برای دستیابی به آزادی، استقلال و زندگی شرافتمندانه به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

تبریک به ایران

الحوثی در بخشی از سخنانش نیز پیروزی اخیر جمهوری اسلامی ایران را «پیروزی بزرگی برای امت اسلامی و محور مقاومت» توصیف کرد و آن را دستاوردی مهم در برابر دشمنان منطقه دانست.

افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره روابط اسرائیل و سومالی لند

اظهارات رهبر انصارالله در شرایطی مطرح می‌شود که طی ماه‌های اخیر بحث‌ها درباره گسترش روابط میان اسرائیل و سومالی لند افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، اسرائیل در دسامبر ۲۰۲۵ نخستین طرفی بود که سومالی لند را به‌عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخت؛ اقدامی که با مخالفت شدید سومالی لند روبه‌رو شد و دولت موگادیشو آن را نقض حاکمیت ملی خود دانست.

همچنین عبدالرحمن محمد عبدالله، رئیس سومالی لند در جریان سفر اخیر خود به سرزمین‌های اشغالی، احتمال ایجاد یک پایگاه نظامی اسرائیلی در سومالی لند را رد نکرد. وی علاوه بر دیدار با مقام‌های اسرائیلی، از برنامه افتتاح دفتر نمایندگی و سفارت این منطقه در قدس نیز خبر داد؛ موضوعی که واکنش‌های گسترده‌ای در منطقه به دنبال داشته است.

کد خبر 1890669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha