به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العهد، شیخ نعیم قاسم، دبیرکل حزبالله لبنان در مراسم عزاداری عاشورای حسینی، با اشاره به تحولات سالهای اخیر، تأکید کرد که حزبالله به توافق طائف و قانون اساسی لبنان پایبند است و تجربه این جنبش یکی از مهمترین نمونههای تعامل ملی و همکاری با دیگر گروهها در لبنان به شمار میرود.
وی با انتقاد از برخی جریانهای سیاسی لبنان اظهار داشت: برخی کسانی که امروز مدعی ملیگرایی هستند، در گذشته برای حذف دیگران دست به کشتار و جنایت زدهاند.
شیخ نعیم قاسم با اشاره به سیاستهای رژیم صهیونیستی گفت: رژیم صهیونیستی به هیچکس احترام نمیگذارد و در صورت توان، هیچ طرفی را باقی نخواهد گذاشت. با این حال، ما دستکم توان گفتوگو و رسیدن به تفاهم با دیگران را داریم.
دبیرکل حزبالله نقش مقاومت میدانی را عامل اصلی دستاوردهای اخیر دانست و افزود: اگر مقاومت در میدان حضور نداشت و اگر مجاهدت رزمندگان، شهدا، مجروحان، اسرا و خانوادههای پشتیبان مقاومت نبود، امکان شکستن این پروژه وجود نداشت.
وی تصریح کرد: پروژهای بزرگ با هدف پایان دادن به حزبالله از نظر نظامی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و انسانی در جریان بود و این طرح در چارچوب پروژه «اسرائیل بزرگ» دنبال میشد، اما اکنون میتوان گفت که این پروژه شکست خورده است.
شیخ قاسم همچنین با اشاره به تحولات دو تا سه سال گذشته تأکید کرد: همه تلاشهای رژیم صهیونیستی برای حذف حزبالله و متحدانش به نتیجه نرسیده و دشمن نتوانسته به اهداف خود دست یابد.
دبیرکل حزبالله با بیان اینکه «تنها تضمین برای آزادسازی سرزمین، مقاومت است»، گفت: این مقاومت در کنار ارتش و مردم لبنان، ستون اصلی مقابله با اشغالگری به شمار میرود. رژیم صهیونیستی حتی با گذشت زمان نیز قادر به تحقق اهداف خود در میدان نخواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به توافق ۲۷ نوامبر اشاره کرد و گفت: به ما گفته شد که آمریکا ضامن اجرای توافق است، اما بعداً مشخص شد واشنگتن از تعهدات خود شانه خالی کرده و عملاً ضامن واقعی این توافق نبوده است.
شیخ نعیم قاسم افزود: ما ۱۵ ماه صبر کردیم، اما این صبر به معنای عقبنشینی نبود، بلکه بخشی از آمادگی و برنامهریزی میدانی مقاومت به شمار میرفت. زمانی که شرایط مناسب را تشخیص دادیم، در دوم مارس تصمیم به ورود به نبرد گرفتیم.
وی تأکید کرد: برای ما هیچ ضامنی جز قدرت خودمان وجود ندارد و این قدرت بر پایه ایمان، اراده و توانمندی مقاومت شکل گرفته است.
دبیرکل حزبالله همچنین از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد و گفت: ایران در کنار مقاومت ایستاد و حمایتهای آن موجب افزایش توان و قدرت مقاومت شد.
وی با اشاره به وضعیت جنوب لبنان اظهار داشت: رژیم صهیونیستی هیچ گزینهای جز عقبنشینی کامل از اراضی لبنان ندارد و این عقبنشینی باید در چارچوب جدول زمانی مشخص انجام شود.
شیخ قاسم خواستار توقف کامل تجاوزات زمینی، دریایی و هوایی رژیم صهیونیستی، آزادی اسرا، بازگشت ساکنان مناطق مرزی به خانههای خود و آغاز روند بازسازی مناطق آسیبدیده شد.
وی در پایان خطاب به مسئولان لبنانی گفت: از ظرفیت و قدرت مقاومت بهره بگیرید؛ ما آماده همکاری حداکثری با دولت و ارتش لبنان هستیم. در چارچوب امنیت متقابل، همکاری با ارتش ادامه دارد و اسرائیل هیچ حقی برای دخالت در مسائل داخلی لبنان و توافقات میان لبنانیها ندارد.
نظر شما