سعدی، استاد ادبیات تعلیمی است

شاعر و مدرس ارومیه‌ای با بیان اینکه سعدی استاد ادبیات تعلیمی است، گفت: سعدی، کتاب گلستان را پس از کتاب بوستان و در 50 سالگی در هشت باب نوشته است و حاصل تجربیات و جهان گردی‌های وی در قالب حکایت‌های مختلف است و در واقع بوستان شامل ایده‌آل ها و آرمان های سعدی و گلستان حاصل تجربیات او از دنیای واقعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، حمید واحدی، در اولین نشست از سلسله نشست‌های «از گلستان تا بوستان: خوانش آثار سعدی در بوستان کتاب» توضیحاتی پیرامون زندگی و دوران سعدی ارائه داد و گفت: سعدی متولد سال ۶۰۶ ه.ق. در کودکی پدرش را از دست داد و در دوره نوجوانی و ۱۵ سالگی به بغداد رفت و ۲۵  سال در بغداد تحصیل کرد و سپس به شهرها و کشورهای مختلف سفر کرد. 

وی با تأکید بر اینکه سعدی استاد ادبیات تعلیمی است، گفت: سعدی، کتاب گلستان را پس از کتاب بوستان و در ۵۰ سالگی در هشت باب نوشته است و حاصل تجربیات و جهان گردی‌های وی در قالب حکایت‌های مختلف است و در واقع بوستان شامل ایده‌آل ها و آرمان های سعدی و گلستان حاصل تجربیات او از دنیای واقعی است. 

وی به ویژگی‌های سبک سعدی پرداخت و گفت: سعدی در نگارش آثار، شیوه سهل و ممتنع داشته و آثارش  برای همگان  قابل فهم و ساده است و از اینرو می توان گفت آثار سعدی، بی نیاز از شرح است؛ عشق به انسان و طبیعت، وطن دوستی و جمال پرستی، در آثارش متجلی است. 

وی هم چنین، ضمن معرفی نمونه هایی از شروح نگاشته بر آثار سعدی، به مقایسه آثار سعدی با شاعران دوران پرداخت. 

پرسش و پاسخ و قرائت حکایات و آثار سعدی، بخش پایانی این نشست بود. این نشست‌ها روزهای سه شنبه ساعت۱۰:۰۰ در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ارومیه واقع در بلوار ارشاد با محوریت‌های زندگی و زمانه سعدی، جایگاه سعدی در میان شاعران، بلاغت سعدی، سعدی استاد غزل، آثار سعدی، تأثیر سعدی در ادب فارسی، ویژه عموم از ابتدای تابستان برگزار شده و شماره تماس  ۰۴۴۳۳۴۸۷۴۳۳ جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر در دسترس می‌باشد.

کد خبر 1890371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha