انس با قرآن کریم از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در زندان‌های استان سمنان است

کهربایی با اشاره به نقش برنامه‌های قرآنی در فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان گفت: انس با قرآن کریم، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در زندان‌های استان سمنان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، امید کهربایی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و نقش برنامه‌های قرآنی در فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان زندان‌های استان سمنان گفت: خوشبختانه شاهد آثار و برکات ارزشمند این فعالیت‌ها در تغییر نگرش، ارتقای معنویت و بازگشت شرافتمندانه مددجویان به جامعه هستیم.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان با بیان اینکه حفظ قرآن کریم، نهج‌البلاغه، ادعیه، برنامه‌های هنری، فرهنگی و ورزشی به‌صورت مستمر در زندان‌ها برگزار می‌شود  افزود: زندانیان استان در مسابقات مختلف موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری شده‌اند.

وی با بیان اینکه نمونه‌های موفقی از تحول زندانیان در سایه برنامه‌های فرهنگی وجود دارد، گفت: برخی زندانیان پس از حفظ قرآن کریم موفق به کسب رتبه‌های ملی شده‌اند و پس از آزادی نیز زندگی جدیدی را آغاز کرده‌اند.

کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان سمنان

کهربایی از کاهش جمعیت کیفری زندان‌های استان سمنان خبر دادوگفت: فعالیت مؤثر شوراهای حل اختلاف، استفاده از احکام جایگزین حبس، بهره‌گیری از ارفاقات قانونی و افزایش عفو زندانیان از مهم‌ترین عوامل این کاهش بوده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان با بیان اینکه  در سال جاری میزان بهره‌مندی زندانیان استان از عفو نسبت به سال‌های گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته و در حوزه ارفاقات قانونی نیز رشد ۱۲ درصدی ثبت شده است افزود:شوراهای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها نقش مؤثری در کاهش جمعیت کیفری داشته‌اند و تنها در یک سال گذشته زمینه آزادی بیش از ۱۰ محکوم به قصاص را فراهم کرده‌اند

وی در ادامه اعطای ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به خانواده زندانیان نیز خبردادوافزود: در روزهای جنگ تحمیلی اخیر، زندانیان همراهی قابل توجهی با شرایط کشور داشتند و خود آنان بر صرفه‌جویی در مصرف مواد غذایی، نان، آب و انرژی تأکید می‌کردند و نسبت به جلوگیری از اسراف حساس بودند.

کهربایی با قدردانی از تلاش کارکنان زندان‌ها، دستگاه قضایی، انجمن‌های حمایت از زندانیان و خیران استان سمنان بیان کرد: در این مدت هیچ‌یک از خدمات زندان‌ها تعطیل نشد و مراجع قضایی نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، شرایط بهره‌مندی زندانیان واجد شرایط از مرخصی و سایر ارفاقات قانونی را فراهم کردند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان با اشاره به حمایت از خانواده زندانیان بیان کرد: انجمن‌های حمایت از زندانیان در این ایام خدمات خود را افزایش دادند و تلاش شد خانواده زندانیان شرایط خاص کشور را کمتر احساس کنند.

مشارکت گسترده خیران، بازاریان و کسبه استان در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد

وی از مشارکت گسترده خیران، بازاریان و کسبه استان در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد خبر داد و افزود: کمک‌های مردمی در سال گذشته افزایش یافت و خیران حتی در شرایط دشوار اقتصادی نیز از حمایت خانواده زندانیان و آزادی زندانیان نیازمند دریغ نکردند.

کهربایی به حمایت از خانواده زندانیان نیازمند اشاره و اضافه کرد: به ازای هر عضو خانواده زندانین ۷۰۰ هزار تومان از سوی انجمن حمایت از زندانیان پرداخت می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان ادامه داد: علاوه بر این سبدهای کالایی حمایتی نیز به خانواده‌های نیازمند این بخش نیز اختصاص می‌یابد که در همین راستا در اسفندماه سبدهای کالایی تهیه و به ۵۰۰ خانواده زندانی نیازمند داده شد.

وی در خصوص سهم زندانی از درآمد بخش اشتغال تصریح کرد: تفاوتی بین درآمد یک شاغل معمولی و زندانی وجود ندارد، تقریبا همه درآمد ناشی از اشتغال به خود زندانی و خانواده وی پرداخت می‌شود تنها حدود پنج درصد از آن به اداره کل زندان‌ها داده می‌شود که آن نیز برای هزینه‌های همین بخش هزینه می‌شود.

کهربایی با بیان اینکه توسعه اشتغال مهم‌ترین محور اصلاح و تربیت زندانیان است، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۶۲ درصد زندانیان واجد شرایط در کارگاه‌های داخل زندان، مراکز اشتغال مجاور زندان و واحدهای تولیدی خارج از زندان مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۴۰ میلیارد تومان دستمزد به زندانیان شاغل پرداخت شد و طبق بررسی‌ها حدود ۹۵ درصد این مبالغ برای تأمین معیشت خانواده‌های آنان هزینه شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان گفت: اشتغال زندانیان علاوه بر تأمین نیازهای اقتصادی خانواده‌ها، موجب افزایش امنیت زندان، کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از انتقال تجربیات مجرمانه میان زندانیان می‌شود.

سال گذشته حدود ۴۵ درصد زندانیان از مرخصی بهره‌مند شدند

کهربایی با اشاره به اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط افزود: سال گذشته حدود ۴۵ درصد زندانیان از مرخصی بهره‌مند شدند که این اقدام علاوه بر تقویت روحیه زندانیان و خانواده‌های آنان، به کاهش تراکم جمعیت زندان‌ها نیز کمک کرد.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان با اشاره به آمار زندانیان مالی گفت: تنها بخشی که با افزایش مواجه بوده، پرونده‌های مالی است؛ به‌گونه‌ای که تعداد محکومان مالی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته و آمار زندانیان مهریه نیز رشد ۳۶ درصدی داشته است.

وی با اشاره به نقش حمایتی مسئولان در این بخش ادامه داد: با اهتمام و همراهی مراجع قضایی و همچنین با تلاش شورای حل اختلاف، اخذ رضایت‌های زیادی در استان صورت گرفته که همین منجر به تقلیل زندان و یا آزادی زندانیان در زندان‌های استان شده است، البته توجه بیش از پیش به احکام جایگزین حبس نیز نقش مهمی در توفیقات استان در این بخش داشته است.

به گفته کهربایی بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی و همراهی و تعامل سازنده با دستگاه قضایی، نقش ویژه‌ای در کاهش جمعیت کیفری و تسهیل بازگشت زندانیان واجد شرایط به جامعه داشته است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان از شورای حل اختلاف اداره کل زندان‌های استان به عنوان یکی از بخش‌های فعال نام برد و اظهار کرد: تنها در سال گذشته ۱۰ نفر با تلاش این شورا از قصاص و چوبه دار نجات یافتند که جای تقدیر دارد.

وی همچنین از کاهش پنج درصدی ورودی به زندان‌های این استان در سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: در همین بازه زمانی آمار آزادی‌های مشروط و استفاده از ارفاقات پایان حبس در زندان‌های استان نیز با افزایش ۱۲ درصدی روبرو بوده است.

بیش از ۹۲ درصد فرایندهای دادرسی زندانیان به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود

کهربایی از توسعه خدمات الکترونیکی خ به‌عنوان یکی از یادگارهای باقیمانده از دوران کرونا نام برد و اظهار کرد: امروزه بیش از ۹۲ درصد دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی و بدون اعزام زندانی به دادگاه و مراجع قضایی انجام می‌شود که این مهم جدای از کاهش تراکم مراجعات در دفتر قضات، به کاهش قابل توجه هزینه‌ها در زندان‌ها کمک کرده است، ضمن اینکه سطح دسترسی زندانیان به مسئولان قضایی را نیز تسهیل کرده است.

مدیرکل زندان‌های استان از امکان ملاقات‌های الکترونیکی برای زندانیان غیربومی خبر داد و افزود: خانواده‌ها با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی شهر خود می‌توانند از ظرفیت ملاقات‌های الکترونیکی بهره بگیرند.

وی همچنین با اشاره به ارزیابی‌های کشوری اظهار کرد: اداره کل زندان‌های استان سمنان در آخرین ارزیابی‌های انجام‌شده موفق به کسب رتبه چهارم کشور شده است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان مدیرکل زندان‌های استان سمنان درباره خدمات درمانی زندان‌ها نیز گفت: تمامی زندانیان از زمان ورود تا هنگام آزادی به‌صورت رایگان از خدمات پزشکی، پرستاری، روان‌شناسی، دندانپزشکی و درمانی بهره‌مند می‌شوند و در صورت نیاز به خدمات تخصصی، به مراکز درمانی طرف قرارداد اعزام خواهند شد.

کهربایی خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌های زندان‌ها، بهبود وضعیت خوابگاهی، گسترش اشتغال، ارتقای خدمات فرهنگی و حمایت از خانواده زندانیان از مهم‌ترین برنامه‌های در حال اجرای اداره کل زندان‌های استان سمنان است.

کد خبر 1890354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha