دانشگاه ‌ها در دوره پساجنگ باید نقش ‌آفرین باشند

سرمست با اشاره به جنایات دشمن آمریکایی صهیونیستی علیه مراکز علمی کشورمان گفت: دانشگاه ‌ها در دوران جنگ خوش درخشیدند و در دوره پساجنگ نیز باید نقش ‌آفرین باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، بهرام سرمست در جلسه شورای هماهنگی دانشگاه ‌های آذربایجان شرقی، با اشاره به ضرورت بازتعریف نقش دانشگاه ‌ها در توسعه استان، اظهار کرد: متأسفانه میان صنعت و دانشگاه شکاف قابل توجهی وجود دارد و بسیاری از پایان‌ نامه‌ ها و یافته ‌های علمی دانشگاهی به شکل کاربردی در بخش صنعت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، میان دانشگاه و جامعه نیز فاصله‌ای محسوس وجود دارد و یکی از مهم ‌ترین چالش ‌ها، شکاف میان مراکز تصمیم ‌گیری و مراکز علمی و آکادمیک است که باید برای رفع آن برنامه ‌ریزی شود.

وی با بیان این‌که مدیران اجرایی برای اتخاذ تصمیم ‌های دقیق و اثربخش نیازمند پشتوانه ‌های علمی و پژوهشی هستند، گفت: مسئولان ارشد اجرایی باید از بازوان فکری و پژوهشی قوی برخوردار باشند و ریشه این ظرفیت ‌های فکری نیز باید در دانشگاه ‌ها شکل بگیرد تا فرآیند تصمیم ‌سازی بر پایه دانش و پژوهش استوار شود.

سرمست با تأکید بر ضرورت مأموریت ‌گرایی دانشگاه ‌ها خاطرنشان کرد: در حوزه آمایش علمی، نقشه جامع و مشخصی که بتواند مأموریت هر دانشگاه را به ‌طور دقیق تعیین کند، وجود ندارد و لازم است تخصصی شدن مأموریت ‌های دانشگاه ‌ها در کنار همگرایی و تعامل میان مراکز آموزش عالی مورد توجه جدی قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: ارتباطات مؤثری که برخی دانشگاه ‌ها با صنعت و سایر بخش ‌های جامعه برقرار کرده‌اند، باید تقویت و به الگویی برای سایر مراکز علمی تبدیل شود.

وی با اشاره به رویکرد مدیریت استان نسبت به دانشگاه ‌ها گفت: همواره تأکید کرده‌ام که دانشگاه یک نهاد علمی است و باید متناسب با شأن و جایگاه علمی آن با این مجموعه ‌ها برخورد شود. جایگاه دانشگاه در مدیریت استان جایگاهی ویژه و اثرگذار است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به شرایط کشور پس از جنگ اخیر، اظهار کرد: باید برای دوران پساجنگ آمادگی لازم را داشته باشیم، از دانشگاه ‌ها بازخورد بگیریم و به سمت حضوری شدن فعالیت ‌های آموزشی حرکت کنیم تا زمینه ارتقای کیفیت آموزش و تعاملات علمی بیش از پیش فراهم شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت ‌های قانون جهش تولید دانش‌ بنیان گفت: تلاش مدیریت استان بر این بوده است که از ظرفیت ‌های این قانون بیشترین استفاده را داشته باشد و ارتباط میان دانشگاه، صنعت و مدیریت اجرایی استان را تقویت کند.

سرمست با قدردانی از نقش دانشگاه ‌ها در شرایط جنگی افزود: دانشگاه ‌ها در دوران جنگ عملکرد قابل قبولی داشتند و خوش درخشیدند و انتظار می‌رود در شرایط کنونی نیز نقش خود را در آگاهی ‌بخشی و تبیین مسائل کشور ایفا کنند.

وی تصریح کرد: دانشجویان قشری مطالبه ‌گر، پرسشگر و اثرگذار هستند و انتظار می‌رود دستاوردهای دولت و واقعیت ‌های موجود کشور به ‌درستی برای این قشر تبیین شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به مسئولیت مدیران دانشگاهی گفت: هنر رؤسای دانشگاه ‌ها این است که با وجود همه چالش ‌ها و حواشی، رسالت مدیریتی و علمی خود را با جدیت دنبال کنند و زمینه نقش ‌آفرینی مؤثر دانشگاه ‌ها را فراهم آورند.

کد خبر 1890060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha