به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مدیریت رسانه و روابط عمومی دادگستری کل استان خراسان جنوبی، محمدجعفر عبدالهی، رئیس کل دادگستری استان، در راستای برنامههای گرامیداشت هفته قوه قضاییه به همراه دادستان مرکز استان و جمعی از قضات محاکم و دادسراهای مرکز استان و شهرستانها و مدیرکل زندانهای استان خراسان جنوبی از زندان مرکزی بیرجند بازدید کرد.
در جریان این بازدید، ضمن بررسی وضعیت زندانیان و روند اجرای برنامههای اصلاحی و تربیتی، اندرزگاه جدید با ظرفیت ۱۵۰ نفر در زندان مرکزی بیرجند به بهرهبرداری رسید. فضایی که با هدف ارتقای نظم، تفکیک مناسب زندانیان و افزایش ضریب امنیتی ایجاد شده است.
عبداللهی با اشاره به آزادی ۷۲ زندانی در سطح استان، این اقدام را در راستای سیاستهای کاهش جمعیت کیفری و حمایت از بازگشت زندانیان به زندگی سالم اجتماعی عنوان کرد و افزود: این مهم با بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی و بررسی دقیق شرایط مددجویان محقق شده است.
وی با تأکید بر اینکه رویکرد دستگاه قضایی فراتر از نگهداری صرف زندانیان است، تصریح کرد: زندان باید به محیطی برای اصلاح، آموزش و بازسازی شخصیت افراد تبدیل شود و برنامهریزیها در استان نیز در همین مسیر دنبال میشود.
در ادامه این بازدید، میز خدمت با حضور مسئولان قضایی در زندان مرکزی بیرجند برگزار شد و زندانیان به صورت مستقیم مسائل، درخواستها و مشکلات خود را مطرح کردند.
رئیس کل دادگستری استان این اقدام را در راستای ارتباط بیواسطه با جامعه هدف و اتخاذ تصمیمات دقیقتر و عادلانهتر دانست.
قاسمی دادستان مرکز استان نیز بر ضرورت حفظ کرامت انسانی زندانیان تأکید کرد و افزود: فراهم کردن زمینه بازگشت شرافتمندانه افراد به جامعه، نیازمند همکاری همه دستگاهها و توجه به ابعاد مختلف زندگی زندانیان و خانوادههای آنان است.
رئیس کل دادگستری استان توسعه زیرساختهای استاندارد، تقویت برنامههای فرهنگی و مهارتی و استفاده حداکثری از ظرفیتهای قانونی برای کاهش حبس را از جمله اولویتهای دستگاه قضایی استان عنوان کرد و بر تداوم این اقدامات تأکید کرد.
نظر شما