فعالیت ۱۳۱ شعبه «همیاران صلح» در مساجد مشهد

رییس اداره توسعه حل اختلاف دادگستری خراسان رضوی گفت: شعبه‌های همیاران صلح در ١٣١ مسجد مشهد برای رفع مشکلات و اختلاف‌های ساکنان منطقه تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، هادی ولایتی، صبح امروز یکشنبه (۲۷ خرداد) در نشست خبری با حضور خبرنگاران در مشهد اظهار کرد:  شوراهای حل اختلاف از سال ۸۲ با رویکرد صلح و سازش، فرهنگ‌سازی، مشارکت مردمی، جلوگیری از ورود پرونده به دستگاه قضائی، حذف مسیرهای قضائی و کاهش مراجعه مردم به دستگاه قضا شروع به کار کرد، اما در این مسیر قرار نگرفت و عملاً یک مرجع قضائی شد.

وی در خصوص منشأ اولیه همیاران صلح عنوان کرد: حدود چهار سال پیش معاون فرهنگی قوه قضائیه طرحی را برای حل اختلافات قضایی با روش کدخدامنشانه پیشنهاد داد تا از این طریق سازش را فرهنگ‌سازی کند و به این ترتیب ستاد ملی صبر(مختصر شده سه واژه صلح، بخشش و رضایت) با موافقت رئیس قوه قضائیه تشکیل شد تا صلح و سازش با کمک ظرفیت مردمی فرهنگ‌سازی شود. مدتی بعد این ستاد ملی صبر به شورای حل اختلاف منتقل شد و بخشی از ستاد استانی صبر به همیاران صلح اختصاص یافت.

رییس اداره توسعه حل اختلاف دادگستری خراسان رضوی اضافه کرد: هر سازمان، نهاد، ارگان دولتی، غیردولتی یا مردمی از مجموعه خودشان افرادی را به ستاد استانی صبر معرفی می‌کنند و برایشان همیاران صلح صادر می‌شود.

 ولایتی افزود: یکی از برنامه های خوب مساجد در حوزه اجتماعی که با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان انجام شد، فعال شدن شعب «همیاران صلح» با هدف رفع مشکلات و اختلافات ساکنان محلات است.

وی با بیان اینکه اینکه تا کنون در ۱۳۱ مسجد مشهد این شعب فعال شده است افزود:  در ۶٠ روستای شهرستان مشهد و ۶٢ اتحادیه و اصناف این شهر نیز شعبه های همیاران صلح فعال است.

رییس اداره توسعه حل اختلاف دادگستری خراسان رضوی اضافه کرد: شعبه‌های همیاران صلح با حضور معتمدان محله به منظور کاهش ورودی پرونده ها به دادگاه ها و افزایش صلح و سازش تشکیل شده است.

وی گفت: در استان ٢ هزار و ٨٠٠ نفر به عنوان همیاران صلح فعال هستند و ۴٠ هزار پرونده در سال گذشته توسط این افراد رسیدگی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ولایتی افزود: با هدایت مردم به شعب همیاران صلح و شوراهای حل اختلاف، زمان دادرسی ها کوتاه می شود و با هزینه خیلی کمتر، پرونده ها به سرعت رسیدگی می شود.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف مراجع سازشی هستند و تا ٧٠ درصد مراجعات به سازش ختم می شود.

رییس اداره توسعه حل اختلاف دادگستری خراسان رضوی گفت: همیاران صلح به صورت رایگان فعالیت می کنند و نیروهای فعال در این بخش مردمی هستند و حقوقی دریافت نمی کنند

 ولایتی اضافه کرد: حقوق و دریافتی کارشناسان شوراهای حل اختلاف نیز بین ٧٠ تا ١٢٠ میلیون ریال است.

شورای حل اختلاف خراسان رضوی از آذر ماه ۱۳۸۱ با هدف مشارکت مردمی در حل و فصل دعاوی و ایجاد فرهنگ صلح و سازش آغاز به کار کرد.

پایان پیام/

کد خبر 1768351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha