از لاهور تا لاهوت

بزرگداشتی برای «چمرانِ پاکستان»

بیست و نهمین سالگرد شهید دکتر محمد علی نقوی معروف به چمران پاکستان در تالارشهر مشهد برگزار شد.
بزرگداشتی برای «چمرانِ پاکستان»

معاون رئیس جمهور گفت: شهید نقوی نمونه‌ای از انسان‌هایی است که خداوند آن‌ها را برای بیداری امت‌ها برمی‌گزیند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، امیرحسین قاضی‌زاده، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شامگاه چهارشنبه (۲۶اردیبهشت) در مراسم «ازلاهور تا لاهوت» که به مناسبت بیست و نهمین سالگرد شهید دکتر محمد علی نقوی معروف به چمران پاکستان در تالارشهر مشهد برگزار شد، با بیان اینکه به مناسبت سمتی که دارم زیاد در مراسمات مربوط به شهدا توفیق حضور می‌یابم، اظهار کرد: به نظر من این حضور کار مرا سخت‌تر می‌کند و پاسخ‌گویی در آن عالم برای من سخت‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: این شهدایی که در دوران ما می‌زیستند، پایه‌های تمام‌عیار اخلاص و عمل در راه خدا هستند. جهاد فی‌سبیل‌الله و شاهدانی هستند که در قیامت ما را با آن‌ها می‌سنجند و زبان ما کوتاه است و هیچ بهانه‌ای به خاطر وجود این شهدا ما نخواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: شخصیتی مانند شهید نقوی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حتی قبل از آغاز نهضت، سال‌ها بیشتر از آن، در سال‌های ۱۹۷۹ میلادی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و از سال ۱۹۷۸ شررهای انقلاب آغاز شد، قبل از این تاریخ‌ها شهید نقوی در پاکستان می‌زیسته، اما با معارف امام ره آشنا بود و این معارف را در پاکستان ترویج می‌کرده است. آن هم امامی که در تبعید بود.

بزرگداشتی برای چمران پاکستان

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: در آن زمان کنار حضرت امام مراجع عالی‌قدر بزرگی در جهان تشیع بودند که نامشان برجسته‌تر از نام امام ره بود، هم در نجف و هم قم، در جاهای مختلف، جایی که عالم تشیع از آن متاثر بود. شاید به عبارتی امام سانسور هم می‌شد، چون مستکبرین عالم و حکومت مستبد وقت ایران که دست در دست حکومت وقت عراق داشت، نمی‌خواست پیام امام به جایی برسد.

قاضی‌زاده افزود: در چنین فضایی، جوانی که دانشجوی پزشکی است، صدای امام را می‌شنود و تشخیص می‌دهد که راه نجات عالم، مکتب امام روح‌الله است. این بصیرت را داشته است، آرمان خودش را هم جهانی می‌دانسته، خودش را منوط به شهر یا کشور نمی‌دانسته است. تفکر جهان‌شهری داشته است و مرز زبان برای او محدودیتی ایجاد نکرده است. آن زمان به مبارزه امام خمینی می‌پیوندد.

وی اضافه کرد: شهید نقوی جلوتر از دانشجویان ایرانی مقابل استبداد شاه به ظاهر اقدام می‌کنند. در سال‌های بعد از این حرکت، دانشجویان سایر کشورها در این زمینه راهپیمایی‌هایی برگزار کردند. شهید نقوی جلوتر از زمان خودش بود و عدم محدودیت در مکان، پیشتازی، مرجع بودن، آن هم در زمانی که در محدویت و اقلیت دینی و مذهبی هستید، گفتمان و زبانتان شنیده نشود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در جمعی از نمایندگان مجلس سال ۸۸ فرمودند: که باید اصول را شناخت و بر اصول پافشاری کرد. در ادامه عنوان کردند ممکنه امروز شما تنها باشید اما رویه‌ها را اصلاح خواهید کرد. نماد خواهید شد. مثال می‌زنند که «شهید مدرس یک روزی تنها بودند و تنها یک رای داشت و خودش به خودش رای داده بود».

معاون رئیس جمهور بیان کرد: حرکت مدرس در آن روز، نمادی برای امروز است. شهید نقوی و شهید بصیری که جریان‌ساز بودند، جریان دانشجویی مؤمن شیعی را سازماندهی و تشکل درست می‌کنند و به میدان می‌آورند و معارف الهی را توسعه می‌دهند.

بزرگداشتی برای چمران پاکستان

قاضی‌زاده با بیان اینکه فرزند شهید نقوی عنوان کردند پدرش زیاد اهل حرف زدن نبود و بیشتر اهل عمل بود، گفت: شهید نقوی اهل عمل خستگی‌ناپذیری بود. وی می‌توانست مثل هر پزشک دیگر زندگی خوبی داشته باشد، اما به همه این‌ها پشت پا می‌زند، چرا؟ چون بر اساس یک بیداری اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه خداوند بعضی شخصیت‌ها که البته باید آمادگی درونی داشته باشند، بیدار می‌کند، بیان کرد: این افراد می‌شوند نمونه و نماد. شهید عارف حسینی و شهید نقوی، شهید محمدباقر صدر، شهید موسی صدر و شهید ابومهدی مهندس از این چهره‌ها هستند. تمام عالم اطرافشان در خوابند که این‌ها بیدار می‌شوند.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: این بیداری که امروز می‌بینید به خاطر ظلم بیش از حد صهیونیسم جهانی در مورد مردم مظلوم غزه اتفاق می‌افتد. ببینید جمعی از دانشجویان آمریکایی به پا می‌خیزند و این اصل صدور انقلاب به همین معناست. اینکه این پیام فطری توحیدی را درک کنند و بر اساس آن عمل کنند، علی‌رغم اینکه امپراتوری عظیم رسانه مستکبرین جهان به دنبال ایجاد غفلت، گمراهی و خواب کردن جامعه باشند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: بیداری چیزی بود که امام می‌خواست به دنیا صادر کنند. بیداری برای اینکه ما فهم مستقل پیدا بکنیم، انسان از سیطره شیاطین خارج بشود. حضرت امام وقتی از صدور پیام انقلاب صحبت می‌کنند، می‌فرمایند این به معنای صدور ارزش‌هاست. اگر ما بتوانیم ارزش‌هایی مانند استقلال، عدم وابستگی، خودکفایی، خصلت‌های انسانی پاک، ایمان، شرف، افتخار و حمایت از مستضعفان را در یک جامعه ایجاد بکنیم، پیام انقلاب صادر شده است.

بزرگداشتی برای چمران پاکستان

قاضی‌زاده بیان کرد: قبل از انقلاب، شاه می‌خواست به پاکستان سفر کند که این موضوع رخ نداد. بعد از انقلاب، مقام معظم رهبری به پاکستان رفتند که با همت و تلاش‌های شهید نقوی در حالی که استکبار تلاش داشت این دیدار بدون استقبال باشد، چنان استقبالی از مقام معظم رهبری صورت گرفت که در دنیا بی‌نظیر بود و باعث شد رئیس جمهور آمریکا سفرش را به پاکستان لغو کنند و مقام معظم رهبری بعد از سه دهه خاطرات آن استقبال را تعریف کردند.

وی با اشاره به اینکه امسال بیست و نهمین سالگرد شهادت شهید نقوی است، گفت: باید از شهید نقوی درس بگیریم. مسیر زندگی این شهید باید چراغ راه باشد. بعضی‌ها به جز شهادت، مرگ دیگری شایسته آن‌ها نیست، مثل شهید نقوی که به چمران پاکستان هم مشهور است یا حاج قاسم سلیمانی. این‌ها حیف بوده به مرگ عادی بمیرند.

 انتهای پیام/

کد خبر 1763665

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha