بررسی شخصیت و شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی در حیدرآباد

نشست شخصیت و شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی با حضور علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در محل خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد پاکستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این نشست، دو کلیپ به زبان‌های انگلیسی و اردو درباره فردوسی و شاهنامه او برای مهمانان پخش شد.

شبیر کوکر از شاعران حیدرآباد، شعری را که درباره فردوسی در یکی از کتاب‌هایش منتشر کرده بود برای حضار قرائت کرد و رضا پارسا، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد به بیان اهمیت شعر فردوسی و نقش آن در زنده نگهداشتن زبان فارسی نکاتی پرداخت.

وی تأکید کرد که این مسئله باعث شده تا سالروز بزرگداشت فردوسی در تقویم ایران، روز پاسداشت زبان فارسی نیز نامگذاری شود.

ظهور و بروز حکمت در شاهنامه از دیگر نکاتی بود که مسئول خانه فرهنگ ایران در حیدرآباد به آن اشاره کرد و گفت: به همین دلیل فردوسی فراتر از یک شاعر، یک حکیم فرزانه است.

جامی چاندیو، استاد و پژوهشگر برجسته ایالت سند نیز در سخنان خود، به تراژدی نبرد رستم و سهراب اشاره کرد و به پرسش‌های مهمانان درباره فردوسی پاسخ داد.

وحید چاندیو، استادیار دانشگاه سند گفت: درباره کتاب معروف «شاهنامه» که در مورد زندگی فردوسی و زبان، فرهنگ و تاریخ ایران نوشته شده، متفکرانه سخن گفتید.

ظهیر میرانی، سردبیر روزنامه درتی کراچی، زاهد اتو نوهاری (برنامه ریز فرهنگستان زبان سندی)، منیر حسین چاندیو (رمان نویس)، فهیم نورانی و علی نواز سومرو (دانشجوی ادبیات سندی) نیز از دیگر سخنرانان بودند.

بررسی شخصیت و شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی در حیدرآباد

کد خبر 1763408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha