حرکت به سمت دانش بنیان ها امری ضروری است

مدیر کارخانه نوآوری درخشان با اشاره به حضور شرکت های دانش بنیان در این کارخانه گفت: در طرح توسعه ای زنجیره استغال این کارخانه به ۲۵۰ نفر می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد، جمال کدخدا پور مدیر کارخانه نوآوری درخشان  امروز در جمع اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اهمیت توجه به دانش بنیان شدن جامعه گفت: تغییر ریل در حوزه اقتصاد حدود یک دهه صورت گرفته است که شاهد جهش تولید دانش بنیان را داریم.

وی افزود: کاهش قدرت خرید و مشکلات در حوزه اقتصاد از جمله مشکلات امروز است که راهکار رهایی از آن تولید است.

کدخداپور بیان کرد: در صنایعی که با نرخ ارز جابه جا می شود و تولید آنها وابسته به ارز و خارج است متاسفانه کالا با نرخ ارز آزاد در جامعه ارائه می شود.

مدیر کارخانه نوآوری درخشان ادامه داد: در بسیاری از صنایع کار ما مونتاژ است اما در سال های اخیر در کشور ما حرکتی شروع شده که به سمت افزایش تولید دانش بنیان رفته ایم که همان تغییر ریل است.

کدخداپور بیان کرد: اگرچه شرکت های دانش بنیان در جمعه گسترش پیدا کرده اما نسبت آن هنوز پایین است.

وی گفت: این سبک امروز تولید، بهره وری و استفاده از منابع قابلیت ادامه حیات ندارد زیرا اثرات تورمی و استفاده از ارز و یارانه را دارد ولی در مقابل، این تغییر ریل می تواند ما را از وارد کنندگی به تولید کنندگی سوق دهد.

مدیر کارخانه نوآوری درخشان یزد بیان کرد: ما در کارخانه نوآوری درخشان بهبود فضای کسب و کارهای نوپا و نوآور آنه را دنبال می کنیم.

وی افزود: الان حوزه دانش بینان و نو آوری این هدف را دنبال می کند و با کمک به کسب و کارهای نوپا، زیرساخت استاندارد برای آنها فراهم می کند.

کدخداپور بیان کرد: زیرساخت اصلی دیگر ما اینترنت با کیفیت، امنیت، پارکینگ و سالن های مختلف است که ما سعی کرده ایم در راستای تامین این زیرساخت ها برای شرکت های دانش بنیان گام برداریم.

وی گفت: ما باید به رسمی شدن آنها کمک کنیم و حتی به هر میز در داخل کارخانه یک کد پستی اختصاص داده می شود.

مدیر کارخانه نوآوری درخشان ادامه داد: کمک به ایجاد شبکه ارتباطی کسب و کارهای نوپا و نوآورانه، ارتباط با رویدادها، ارائه خدمات برای کمک به مناطق محروم از جمله اقدامات دیگر ما بود.

وی از دیگر اقدامات این کارخانه نوآوری را کمک به دیده شدن فعالان این حوزه در قالب برگزاری رویدادها مانند برگزاری نمایشگاه آبادایران که سال گذشته با حضور ۷۰ شرکت خلاق و فناور و استقبال بیش از سه هزار نفر طی مدت سه روز برگزار شد و نیز کمک به وصل شدن این کسب و کارها به شبکه خدمات جهت رشد بیشتر آنها مانند ارائه مشاوره‌ در موضوعات مختلف را نام برد.

کدخداپور در ادامه یاداور شد: فضای کارخانه نوآوری درخشان یزد با توجه به این که در فضای یک کارخانه نساجی سنتی با قدمتی مربوط به ۱۰۰ سال پیش راه اندازی شده، با محدودیت‌هایی مواجه است ولی هم‌اکنون ۱۰ شرکت دانش بنیان، خلاق و فناور در فضاهای اختصاصی و ۷۰ نفر نیز در فضای اشتراکی این مجموعه فعالیت دارند.

وی با بیان این که علی‌رغم مشکلاتی که این مجموعه از ابتدای فعالیت از مردادماه ۱۴۰۱ داشته است ولی با حجم خوبی از اشتغال فارغ التحصیلان در این مجموعه مواجه هستیم، افزود: هرچند اکنون جمعاً فعالیت ۱۵۰ نفر در کنار میزبانی از رویدادها در این مجموعه را شاهدیم ولی تلاش داریم این طرفیت را با بهره برداری از طرح توسعه‌ای که تا پایان تیر ماه آماده بهره برداری خواهد شد به ۲۵۰ نفر افزایش دهیم.

این مسئول با اشاره به نقش دانش‌بنیان‌ها در رفع بحران‌هایی مانند کرونا یا با توجه به فرارسیدن فصل گرما موضوع اورهال نگه داشتن نیروگاه‌های برق در شرایط تحریم، گفت: قطعاً رسانه‌ها باید ضریبی از اخبار خود را به دانش بنیان‎ها اختصاص دهند و ضمن اطلاع‌رسانی رویدادهای این حوزه، دستاوردها و مشکلات دانش‌بنیان‌ها و فناوران را بیش از پیش انعکاس دهند.

وی به پاره‌ای از مشکلات و کمبودهای این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: با وجود تلاشهای صورت گرفته توسط پارک علم و فناوری استان بعد از گذشت دو سال هنوز سیستم سرمایشی و گرمایشی این مجموعه فرهم نشده که دور از روال مورد تاکید در رابطه با حمایت از نخبگان و دانش بنیانهاست و امیدواریم قبل از شروع فصل گرم تابستان در استان و برای رفاه بیشتر نخبگان مستقر در این کارخانه، هر چه زودتر اندک اقدامات تکمیلی برای راه اندازی سیستم سرمایشی آن مورد اهتمام قرار گیرد.

کد خبر 1763208

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha