مرمت مسجد جامع تاریخی دوره سلجوقیان در سیواس ترکیه

مسدولان ترکیه قصد دارند به زودی پروژه بازسازی و مرمت مسجد جامع تاریخی در ایالت سیواس ترکیه را آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از turkiyenewspaper، سیواس ترکیه از نخستین زیستگاه‌های بشری و مهد تمدن بوده است و امروزه از غنی ترین مناطق از نظر تنوع آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری است.

برهمین اساس، مسئولان ترکیه بازسازی و مرمت مسجد جامع تاریخی متعلق به دوران سلجوقیان در ایالت سیواس در مرکز این کشور را که شبیه برج پیزا ایل است، به زودی آغاز می کنند.

این مسجد که تاریخ آن به قرن دوازدهم برمی گردد، در سال ۱۱۹۷ میلادی توسط قطب ملکشاه، فرزند ارسلان دوم بنا شده است.  مناره این مسجد با شیب ۱۱۷ سانتی متری یکی از ویژگی‌های معماری متمایز این مسجد است که توجه بازدیدکنندگان را جلب می کند.

مرمت مسجد جامع تاریخی دوره سلجوقیان در سیواس ترکیه

اقدامات برای مرمت این مسجد توسط مدیریت منطقه ای سیواس ادامه دارد. در نتیجه بررسی‌های اخیر انجام شده توسط کارشناسان، عملیات پروژه مرمت برای جلوگیری از ریزش مناره، آغاز می شود. این اقدام با استفاده از روش نوآورانه برای تقویت و مقاوم سازی مناره صورت می گیرد.

پروژه مقاوم سازی، با هشت میله فولادی به طول ۴۰ متر داخل مناره مسجد به سمت زمین اجرا می شود. در ادامه کار، کارهای مختلف مرمتی و بازسازی و حفاظتی روی بنای اصلی مسجد انجام خواهد شد.

این پروژه به طور خاص برای مناره و مسجد انجام می‌شود، هدف این پروژه مرمت بخش‌های آسیب دیده ساختمان و حذف بارهای اضافی از آن و بازسازی قسمت های داخلی مسجد است. امکانات دیگر این مسجد از جمله حیاط و سرویس بهداشتی نیز بهبود خواهد یافت.

مرمت مسجد جامع تاریخی دوره سلجوقیان در سیواس ترکیه

این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد آناتولی با سقف مسطح و با پلان مستطیل شکل است.این مسجد سه ورودی به صحن آن دارد. این مسجد دارای نمازخانه ای به ابعاد ۳۱ در ۵۱ متر، با حیاط بزرگ مربع شکل است. برای دسترسی به حیاط می‌توان توسط درهای داخل مرکز دیوار شمالی و درب دیواره‌های شرقی و غربی مجاور به سالن نماز وارد شد.

مناره این مسجد جامع در یک مکان استراتژیک قرار دارد. پروژه مرمت و بازسازی این مسجد با توافق و بررسی کارشناسان ترکیه ای و ایتالیایی صورت گرفته است.

برخی محققان معتقدند که این مسجد دردوره دانشمندیان ساخته شده است.

مرمت مسجد جامع تاریخی دوره سلجوقیان در سیواس ترکیه

کد خبر 1762492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha