۵۰۰ هنرمند نَمدمال در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند

محمدی گفت: این استان حدود ۵۰۰ هنرمند نمدمال دارد که در سامانه این اداره‌کل ثبت شده‌اند و در سال‌های اخیر با نوآوری که در تولید نمد متناسب با کاربری‌های جدید انجام شده اقبال شهرکرد برای کسب عنوان شهر جهانی را افزایش داده است.

مهراب محمدی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان چهارمحال و بختیاری گفت: فرایند تبدیل شدن شهرکرد به شهر جهانی نمد چند مرحله دارد و باید اقدامات زیادی انجام شود تا بتوان این عنوان جهانی را به نام خود ثبت کنیم که این مراحل در حال پیگیری و اجرا است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: نخستین گام برای کسب این عنوان فعال کردن دبیرخانه دائمی نمد در شهرکرد بود که به همت شهرداری شهرکرد انجام شد و اکنون این دبیرخانه سیستم اداری مخصوص به خود دارد و امور مربوط به هنرصنعت نمد را پیگیری می‌کند.

وی افزود: ایجاد مسیر گردشگری خیابان ملت از دیگر اقداماتی که به تازگی مصوب شده و قرار است در این مسیر که در بافت تاریخی شهر از میدان دوازده محرم تا میدان فردوسی است کارگاه‌های نمد مالی تحت عنوان "هر خانه یک کارگاه نمدمالی" ایجاد شود.

به گفته معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، ایجاد گالری تخصصی نمد، احداث موزه تخصصی نمد و انجام طرح‌های پژوهشی و علمی پیرامون هنرصنعت نمد مالی از دیگر اقداماتی که در شهرکرد در دست پیگیری است.

محمدی قدیمی‌ترین نمد در دسترس استان را مربوط به ۳۰۰ سال پیش اعلام کرد و گفت: مستندات تاریخی و پژوهش‌هایی که محققان در این خصوص انجام می‌دهند می‌تواند گام موثری برای کسب عنوان شهر جهانی نمد باشد.

وی یادآور شد: پس از اینکه این برنامه‌ها و الزمات به طور کامل انجام گرفت بازرسان یونسکو از شهرکرد بازدید خواهند کرد و در صورت تایید آن‌ها می‌توان شهرکرد را به عنوان شهر جهانی نمد ثبت کرد.

کد خبر 1762438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha