بازگشایی رسمی مسجد «کورا» در «استانبول» ترکیه

مسجد «کورا» که بر اساس دستور رئیس جمهوری ترکیه از یک کلیسای قدیمی به مکانی برای عبادت مسلمانان تغییر کاربری داده است به طور رسمی درهای خود را به روی نمازگزاران باز کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «arabnews»، ترکیه روز گذشته (دوشنبه ۱۷ اردیبهشت) مسجدی را که از یک کلیسای ارتدکس باستانی در استانبول تغییر کاربری داده است به روی مسلمانان بازگشایی کرد.

بازگشایی این مسجد چهار سال پس از آن اتفاق افتاد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه دستور تغییر کاربری آن را صادر کرد.

مسجد «کورا» در ابتدا یک کلیسای بیزانسی بود، سپس مدتی به عنوان مسجد فعالیت کرد و در نهایت تبدیل به موزه شد.

اردوغاندر سال ۲۰۲۰ دستور داد این ساختمان دوباره به عبادتگاه مسلمانان تبدیل شود.

دستور او به دنبال یک حکم بحث برانگیز مشابه در مورد ایاصوفیه تحت حفاظت یونسکو صادر شد؛ کلیسای جامعی در استانبول که قبل از تبدیل شدن دوباره به مسجد به عنوان موزه فعالیت می‌کرد.

اردوغان روز دوشنبه طی مراسمی در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا اعلام کرد که مسجد کورا برای عبادت مسلمانانی که از راه‌های دور و نزدیک می‌آیند بازگشایی شده است.

یکی از تصاویر خبرگزاری فرانسه از مسجد تازه افتتاح شده کورا، یک نمازگزار را نشان می‌دهد که پرچم ترکیه را در مقابل جماعت تکان می‌دهد و نماز عصر خود را بر روی فرش قرمز اقامه می‌کند.

تصاویر همچنین نشان می‌دهد که دو موزاییک حکاکی شده  بر روی دیوارهای کلیسای باستانی در سمت راست و چپ نمازخانه با پرده پوشانده شده اند.

با این حال، بیشتر موزاییک ها و نقاشی های دیواری برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده باقی مانده اند.

اما وزارت امور خارجه یونان دوشنبه شب بازگشایی مسجد کورا را یک اقدام تحریک آمیز دانست و آن را محکوم کرد.

این وزارتخانه مدعی شد  که این اقدام هویت کلیسای سابق را تغییر می دهد و به این مکان میراث جهانی یونسکو که متعلق به همه است آسیب می رساند.

یونان پیش از این در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز با عصبانیت به تصمیم اردوغان برای تغییر کاربری ساختمان کورا واکنش نشان داده بود.

این کلیسا نیم قرن پس از فتح قسطنطنیه توسط ترکان عثمانی در سال ۱۴۵۳ به مسجد کورا تبدیل شد و سپس مسجد پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که ترکیه به دنبال ایجاد یک جمهوری سکولارتر از خاکستر امپراتوری عثمانی بود، به موزه کورا تبدیل شد.

کد خبر 1762085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha