مکتب تشیع همان اسلام راستین و حقیقی است

حجت الاسلام میثم تارم گفت: همه ما اعتقاد داریم که مکتب شیعه و تشیع همان اسلام راستین است همان طور که امام راحل فرمودند؛ بنیانگذار اسلام راستین و حقیقی کسی جزء پیامبر اکرم (ص) نیست و البته از ائمه هم روایتی مبنی بر این که امام صادق بنیانگذار مکتب تشیع باشد، وجود ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، شامگاه امشب (۱۵ اردیبهشت ماه) همزمان با شام شهادت امام جعفر صادق (ع) مجلس عزاداری به میزبانی ستاد نیروی انتظامی در مسجد جامع شهر جیرفت برگزار شد.
حجت الاسلام میثم تارم در این مراسم، گفت: این که گفته می شود امام صادق (ع) موسس و بنیان گذار مکتب شیعه و دوازده امامی است، این سخن نادرستی است.
امام جمعه جیرفت بیان کرد: همه ما اعتقاد داریم که مکتب شیعه و تشیع همان اسلام راستین است همان طور که امام راحل فرمودند؛ بنیانگذار اسلام راستین و حقیقی کسی جزء پیامبر اکرم (ص) نیست و البته از ائمه هم روایتی مبنی بر این که امام صادق بنیانگذار مکتب تشیع باشد، وجود ندارد.
وی ابراز کرد: از آنجایی که بخش عظیمی از معارف فقه، کلامی و تفسیری از امام صادق (ع) به ما رسیده است یعنی ۷۵ درصد روایات ائمه اطهار (ع) را وجود آن حضرت برای ما بیان فرموده اند.
حجت الاسلام تارم با طرح این سوال که چرا به شیعه جعفری گفته می شود، اظهار کرد: به دلیل خفقانی که در دوران امامت دیگر امامان معصوم (ع) وجود داشته شیعیان غالبا تقیه می کردند و جزء امامان کسی از شیعه بودن آنها باخبر نبوده است اما در زمان حکومت امیرالمومنین علی (ع)، مردم جرات می کردند که آشکارا بگویند شیعه علوی هستند.
امام جمعه جیرفت اضافه کرد: در دوران امام صادق (ع) انتقال قدرت از بنی امیه به بنی عباس صورت گرفت و تغییر حکومت همراه هرج و مرج بوده و حکام و ستمگران مشغول سرنگونی یکدیگر و تلاش برای بقا بودند و امام صادق (ع) و شیعیان را فراموش کردند و در این دوران آن حضرت آزادی پیدا کردند و کلاس درس تشکیل دادند.
وی عنوان کرد: در دوران  آن حضرت مذاهب چهارگانه اهل سنت پدیدار شدند، مالک و ابوحنیفه از اهل سنت در درس امام صادق (ع) شرکت می کردند امام شافعی و حنبل مستقیم درس آن حضرت درک نکردند.  
حجت الاسلام تارم ادامه داد: هر کدام از این چهار مذهب پیروانی داشتند و در این موقع لازم بود تا شیعیان و پیروان خاندان عصمت و طهارت (ع) نیز شناخته شوند تا مردم فکر نکنند مذهبی غیر از این چهار مذهب وجود ندارد و دین اسلام منشعب از این مذاهب است.
امام جمعه جیرفت خاطرنشان کرد: امام جعفر صادق (ع) برای تمایز شیعیان از سایر مذاهب اسلامی، به پیروانش شیعه جعفری لقب دادند.
وی بیان کرد: آن حضرت به شیعیان نسبت به برادران اهل سنت و دیگر مذاهب اسلامی سفارش می کند که در تشیع جنازه آنها شرکت کنید به عبادات بیماران شان بروید و اگر سایر فرق اسلامی حقوقی بر گردن شما دارند، بپردازید.
حجت الاسلام تارم ابراز کرد: شیعه جعفری کسی است که در دین متقی، خدا محور، راستگو، امانت‌دار و با مردم خوش اخلاق و خوش رفتار باشد یعنی الگوی یک انسان تراز شایسته اسلامی و قرآنی باشد، اینچنین فردی تربیت یافته مکتب امام جعفر صادق (ع) است.
امام جمعه جیرفت خاطرنشان کرد: آن حضرت از ما توقع دارند که نماز بخوانیم، نماز را اول وقت به جماعت و در مسجد اقامه کنیم.
 

کد خبر 1761785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha