امام صادق (ع) نقش موثری در ترسیم مکتب اهل بیت(ع) داشته‌اند

حجت الاسلام غفوری گفت: امام جعفر صادق (ع) نقش موثری در ترسیم مکتب اهل بیت(ع) داشته اند بطوریکه عمده روایات فقهی شیعه از امام صادق(ع) نقل شده است و همچنین ایشان پایه گذار علوم اخلاق، سبک زندگی، طب و احکام هستند.

حجت‌الاسلام‌ حبیب الله غفوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع)، گفت: امام جعفر صادق (ع) ۱۷ ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود و بیشترین مدت عمر را بین یازده امام اول شیعیان داشتند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه افزود: در ۳۱ سالگی به امامت رسید و فضای سیاسی آن زمان به دلیل اینکه سال‌های پایانی بنی امیه و ابتدای حکومت بنی عباس بود بسیار آشفته بود. بنی امیه که آزار و اذیت‌های بسیار زیادی برای امامان درست کرده بودند حالا خود ضعیف شده بودند و دیگر توانی برای اذیت امام جعفر صادق علیه‌السلام نداشتند. امام به خوبی از این وضعیت آگاه بوند و فرصت را غنیمت شمردند. ایشان نهضت بزرگی را شروع کردند که نتیجه این نهضتض بود.

وی خاطر نشان کرد: نهضت علمی امام صادق (علیه‌السلام) به‌قدری بزرگ است که ما شیعیان هرچه که در این قرن‌های متمادی بهره‌مند شده‌ایم، از کوشش‌های علمی آن امام همام است.

حجت السالام غفوری تصریح کرد:دوران امامت ایشان ۳۴ سال بوده که با اواخر حکومت امویان و اوایل حکومت عباسیان مصادف بوده‌ است. او با پنج تن از خلفای بنی امیه، هشام بن عبدالملک، ولید بن یزید بن عبدالملک، یزید بن ولید بن عبدالملک، ابراهیم بن ولید و مروان بن محمد ملقب به حمار و دو تن از خلفای بنی عباس ابوالعباس (عبدالله بن محمد) معروف به سفاح و ابوجعفر معروف به منصور دوانیقی معاصر بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به تعداد شاگردان امام جعفر صادق (ع)، اظهار کرد:امام جعفر صادق بیش از ۴۰۰۰ هزار شاگرد داشته‌ است که برخی از بزرگانشان همچون ابان بن تغلب، اسحاق بن عمارصیرفی کوفی، برید بن معاویه بن العجلی، ابوحمزه ثمالی، حریربن عبدالله سجستانی، زرارة بن اعی شیبانی، صفوان بن مهران جمال اسدی، عمران بن عبدالله سعد اشعری قمی، عیسی بن عبدالله سعد اشعری قمی، فیض بن مختارالکوفی، محمد بن علی بن نعمان کوفی معروف به مؤمن الطّاق، محمد بن مسلم بن ریاح، معاذ بن کثیر، هشام بن محمد بن السائب، مفضل بن عمر، جابر بن حیان، مالک بن انس بود 

وی با اشاره به امام و فقه اسلامی گفت: فقه شیعه امامیه که به فقه جعفری مشهور است منسوب به جعفر صادق (ع) است. زیرا قسمت عمده احکام فقه اسلامی بر طبق مذهب شیعه امامیه از آن حضرت است و آن اندازه که از آن حضرت نقل شده است از هیچ یک از (ائمه) اهل بیت علیهم السلام نقل نشده است و بنا بر قیاسی که بعضی از علمای بزرگ شیعه انجام داده‌اند، معتقدند که نهضت علمی امام صادق (علیه‌السلام) از جهت گستردگی، ماندگاری و اثرگذاری در هدایت بشریت، از نهضت حسینی (علیه‌السلام) چیزی کم ندارد.

کد خبر 1761755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha