امام صادق(ع) بنیانگذار جریان شبکه وکالت در کنار مرجعیت سازی

ظهیری گفت: امام صادق(ع) بنیانگذار جریان شبکه وکالت در کنار مرجعیت سازی و پرورش شاگردان برای انتقال پیام ها به مردم بود.

معصومه ظهیری در گفتگو باخبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بیست و پنجم ماه شوال مصادف با روز شهادت شیخ الائمه ششمین اختر تابناک آسمان ولایت و بنیانگذار مذهب جعفری، امام صادق(ع) است اظهار داشت: امام صادق(ع) بنیانگذار جنبش نرم افزاری نهضت علمی و ادامه دهنده راه پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) که جهاد علمی و فرهنگی را آغاز کرده بودند می‌باشد.
دبیر ستاد راهبری زن و خانواده عنوان کرد: از جهت علمی حضرتشان تحول آفرین و تغییر در وضعیت جامعه را ایجاد کردند؛ در واقع دوره امام صادق(ع) و پدرشان امام باقر(ع) عصر طلایی دوران امامت و سریر جریان برگشتن خلافت به امامت و اصل اساسی ولایت مداری را شامل می‌شود.
وی بیان کرد: این عصر علمی با جهاد و فداکاری و استفاده از فرصت‌هایی که در جابه‌جایی حکومت بنی امیه به بنی العباس و حسن فرصت استفاده از وقت و فرصت را مغتنم شمردن ایجاد شد.
ظهیری خاطرنشان کرد:خلفای زمان بنی امیه و اوایل بنی العباس که اوج جریان‌های بعد از رحلت جانسوز پیامبر(ص)، آن فتوحات و کشورگشایی سبب شده بود که سلاطین و خلفا خود را به مساله ثروت اندوزی و پهنه جغرافیایی را افزودن مشغول کنند و در نتیجه آمیختگی فرهنگی و علمی که از مسیر کشورهای دیگر و فلسفه یونان و امثال آن وارد اعتقادات مسلمانان شده و نیاز به یک پالایش و تصفیه و برای کجراهه هایی که ایجاد گردیده برگشت به آبشخور زلال وحی مورد نیاز بود.
وی گفت:امام صادق(ع) در چنین شرایطی تصمیم گرفتند به اینکه شاگردانی را بپرورانند که علاوه بر اینکه گستره فعالیت‌های علمی خودشان را از جهت گسیل شاگردان و اعزامشان به مناطق مختلف و پاسخگویی به نیازهای جامعه آن روز و از این جهت تشخیص اصالت ها و باورها و ارزش ها و اعتقادات دینی داشته باشند حضرت نهضت و جریان مساله مکتب مرجعیت و محل رجوع قرار گرفتن علما را بنیان گذاشتند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این راستا شاگردانی چون زرارة بن اعین و هشام بن حکم و حماد بن عیسی و حماد بن عثمان و و چهارصد کرسی علمی که حضرت سردمداران و مسئولین آن را تعیین کردند در کنار ۴ هزار پرورش شاگرد این جریان بزرگ جهاد علمی برای سرزمین‌های اسلامی و مردم، خیر و برکات زیادی داشت.
وی بیان کرد:در این مسیر مساله بازگشت به آبشخور زلال وحی و بهره گرفتن از جایگاه امامت و رجوع به امام و مساله دوم افکار التقاطی و شبهاتی که در جامعه فراوانی زیادی داشت، حضرت در یک جریان پرورش افکار و عقاید و رشد علمی که ایجاد کردند مردم را به تفکر و عقل گرایی و دانش گرایی ارجاع دادند و خرافه زدایی و پرهیز از افکار التقاطی و گیر نکردن و نماندن در شبهات بلکه قدرت پاسخگویی و دریافت جواب برای سوالات از ویژگی های عصر امام صادق و شاگردانشان بود.
ظهیری عنوان کرد: ایجاد جریان علمی و فرهنگی از جمله تلاشهای امام صادق(ع) است، همچنین ایشان این باور را در بین مردم ایجاد کردند که توجه به جریان امامت که جاده صراط مستقیم و زمینه هدایت را برای مردم فراهم می کند اهمیت زیادی دارد.
وی تصریح کرد: در این خصوص داستان‌های زیادی وجود دارد که مردم وقتی از شهرهای مختلف می‌آمدند به خصوص اواخر عمر امام صادق(ع) که حکومت نسبت به حضرت به دلیل جریان سازی و شبکه سازی انجام گرفته حساس شده بود و خانه حضرت را در محاصره قرار دادن و مکرر حکومت قصد به شهادت رساندن حضرت را داشتند.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در آن دوران مردم به راههای مختلف می‌خواستند به امام دسترسی داشته باشند و ایشان را ملاقات کنند و حتی جریان نیابت و شاگردان نیز مردم را شاید دل آرام نمی‌کرد و می خواستند مستقیم از امام سوالات خود را بپرسند و پاسخ‌ها را دریافت کنندپس یکی از ویژگی‌های دیگر دوران امام صادق(ع) کار عمیق فرهنگ سازی از مسیر شبکه سازی و ایجاد شبکه وکالت بود.
وی اظهار داشت: امام صادق(ع) بنیانگذار جریان شبکه وکالت در کنار مرجعیت سازی و پرورش شاگردان برای انتقال پیام ها به مردم بود؛ شبکه وکالت کار تشکلی علمی و فرهنگی را در میان مردم انجام می داد و شاید مهم ترین عاملی که حکومت را حساس کرد تا مسیر حذف امام را جز برنامه های خودش قرار دهد و در انتها منصور دوانیقی،امام را به شهادت رساند همین مساله بود.
ظهیری گفت: حکومت وقت می دانست که با این شبکه دیگر نمی توانستند به وسیله شبهه ایجاد کردن و زور و تزویر و زر در مردم نفوذ کنند، چرا که قلب‌های مطمئنی توسط امام تربیت شده بود که استوار و سروقامت بودند و دست از یاری دین خدا و پیام‌های وحی الهی برنمی‌داشتند.
وی بیان کرد: بنابراین این تشکل سازی و ایجاد شبکه و گسیل گروههای فرهنگی و تبلیغی و علمی به اقصی نقاط باعث شده بود که ما مرهون و مدیون امام صادق(ع) باشیم از این رو شیعه جعفری نامیده می‌شود چون این مساله بازگشت و مقابله با تهجر و مقابله با نفوذ افکار کشورهای فتح شده و دیگر کشورها و شبهه زدایی و پالایش افکار و روشن گری در جامعه از جمله رسالت امام صادق(ع) بود.
این کارشناس مذهبی عنوان کرد: از آن به بعد است که مردم  قدرت تشخیص سره از ناسره و تشخیص کج راهه‌ها و مسیر صراط مستقیم که اولین راه بعد از پیامبر(ص) توسط امام علی بنیان گذاشتند را یافتند که توسط امام صادق(ع)احیاگری شد، به این دلیل ما این مسیر شناخت را که شیعة علیّ هم الفائزون بوده را مدیون امام صادق(ع) هستیم. 

کد خبر 1761750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha