حال و هوای حسینیه اعظم زنجان در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)

در آستانه شب شهادت امام جعفر صادق(ع) جمع کثیری از عزاداران در حسینیه اعظم زنجان گردهم آمدند تا ضمن بهره مندی از بیانات استاد انصاریان، عزاداری کرده و در سوگ شهادت این امام معصوم بگریند.

به گزارش خبرگزاری شبستان زنجان، بیست و پنجم شوال مصادف با روز شهادت ششمین امام شیعیان، امام جعفر صادق (ع) است. در طول حیات این بزرگوار نه تنها خدمات علمی بسیاری به جامعه شد بلکه وقایع و اتفاق های گوناگونی نیز به وقوع پیوست.


از سال ۱۱۴ تا ۱۴۰ هجری فرصتی برای آن حضرت فراهم شد تا مکتب جعفری را به تکامل برساند. در این مدت، چهار هزار دانشمند تربیت کرد و علوم و فنون بسیاری را که جامعه آن روز تشنه آن بود، به جامعه اسلامی ارزانی داشت.

حال و هوای حسینیه اعظم زنجان در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)


در این دوره، شیعیان و طرفداران امام با نوعی پیوستگی فکری و عملی، تشکیلاتی را به وجود آورده بودند و امام نیز با خلفا مبارزه مخفی می کرد و نوعی جنگ سرد در میان بود.


گر نبودی مکتب و مذهب دگر چیزی نداشت             اعتبار و عزت شیعه ز قال الصادق(ع) است


در راستای آشنایی عموم مردم بالاخص جوانان با مکتب جعفری، حسینیه اعظم زنجان در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) از روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه از استاد حسین انصاریان به مدت پنج شب برای بیان این مکتب ارزشمند دعوت به عمل آورد.


در این شب‌ها خیل کثیری از عزارادان در حسینیه اعظم زنجان گردهم آمدند تا ضمن بهره مندی از بیانات این استاد فرهیخته، عزاداری کرده و در سوگ شهادت این امام معصوم بگریند.

حال و هوای حسینیه اعظم زنجان در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)


حسینیه اعظم زنجان که همواره پذیرای ارادتمندان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است، این بار میزبان عزاداران ششمین اختر تابناک امامت و ولایت در آستانه سالروز شهادت ایشان است تا بستری فراهم سازد تا گوش جانمان با بخشی از این مکتب آشنا شود.


پیر و جوان در حالی که لباس سیاه به تن دارند پای روایات و سخنانی شنیدنی استاد حسین انصاریان در مکتب تربیتی این امام همام نشسته و با گوش جان خود را مهیای شنیدن احادیث و روایات کرده اند. در این میان حضور نوجوانان در جمع عزاداران، نشان از اشتیاق دهه هشتادی ها برای یادگیری مکتب امام جعفر صادق(ع) است.


عزاداری در سوگ امام صادق(ع) تا شب شهادت ایشان ادامه دارد؛ پس از مراسم عزاداری، پذیرایی از عزاداران با احسان چای در محوطه حسینیه اعظم زنجان صفای دیگری به این محافل معنوی بخشیده است.

حال و هوای حسینیه اعظم زنجان در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)


استاد حسین انصاریان به عنوان سخنران این شب‌ها در بخشی از سخنرانی خود در جمع مردم عزادار زنجان ویژگی‌های نظام آموزشی و تربیتی امام صادق (ع) را برای حاضران تشریح کرده و می گوید: امام صادق می فرماید: «جـملگی دانـش مـردمان را در چهار چیز یافتیم: ۱- پروردگارت را بشناسی ۲- بدانـی کـه تـو را چـگونه آفـریده اسـت ۳- بدانی از تو چه می خواهد ۴- بدانی چه چیزی تو را از دینت خارج می کند.» بنابراین هر انسانی باید بـه عنوان یکی از آحاد این نظام گسترده حقایق عالم را کشف کند و دانش خود را برای اقامه عدل و قسط به کارگیرد که نتیجه آن جامعه ای هماهنگ است که بر اساس دستورات الهی استعدادهای درونی انـسان در آن شـکوفا می شود.


وی با تاکید بر اینکه نظام آموزشی مکتب امام جعفر صادق(ع) بر محوریت شناخت و معرفت الهی شکل گرفته است، ادامه می دهد: امام صادق (ع) برنامه متعادل و متناسب و ارزشمند در زندگی را ترسیم می کنند و ارزش را در نوع زندگی می دانند که برنامه خاصی را دنبال کند.

 
این استاد فرهیخته ادامه می دهد: در آموزه های تربیتی امام صادق (ع) رفتار خوب تنها میزان سنجش شایستگی نظام ارزشی نیست بلکه انگیزه های افراد از انجام رفتارهای خوب نیز اهمیت بسیاری دارد. در نگرش تربیتی امام صادق (ع) اطاعت کر و کور از دستورات دینی چندان ممدوح نیست. انسانها باید بتوانند بیندیشند و عقل خویش را برای تبیین آموزه های دینی بکار ببرد. در مکتب اهل بیت علیهم السلام عقل جایگاه خاصی دارد و تربیتی را شایسته می دانند که پابپای عقل پیش رود و از تقلید کورکورانه بپرهیزد. به همین جهت امام صادق (ع) با انواع دیدگاهها به بحث می نشستند و مجال طرح شبهات را می دادند تا به شیعیان خود بیاموزند که آموزه های دینی باید عقل بنیاد نیز باشد.

حال و هوای حسینیه اعظم زنجان در آستانه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)


به گفته استاد انصاریان، یکی از ویژگی های سیره تربیتی امام صادق (ع) آن است که برطرف کردن شبهات از جانب مخالفان – حتی اگر به اصلاح مخالف امیدی نباشد- نشان می دهد که امام راه مقابله با اندیشه و شبهات باطل را تعقل کردن و نشان دادن کژی آن اندیشه ها و ایجاد زمینه برای طرح اندیشه صحیح می دانند.

پایان سخن اینکه نظام آموزشی امام صادق (ع) تبلور یک دانشگاه فراقومیتی، فرامذهبی و جهان شمول است که همه افراد از هر نوع جریان فکری و از هر منطقه جغرافیایی با هـر نـژاد و زبانی می توانستند در آن فعالیت علمی نمایند؛ تخصص گرایی شاخصه دیگر دانشگاه امام صادق (ع) است. از این رو حوزه درسی آن حضرت، در گرایش های مختلف علوم، پذیرای دانشجویان بوده و به تربیت متخصصان اهـتمام داشـت. پژوهش محوری ویژگی دیگر این نظام است. از این رو رسالت مهم دانشجویان، تحقیق و پژوهش و نو آوری است. شیوه های آموزشی آن حضرت، از تنوع شایسته ای برخوردار بوده است. کـارگاه هـای آموزشی کوتاه مدت، تربیت گـام بـه گام، آموزش در خلال مناظرات و ارشاد و نصایح از جمله آن روش هاست.

کد خبر 1761660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha