سازمان خبرنگاران بدون مرز: اسرائیل بیش از ۱۰۰ خبرنگار فلسطینی را شهید کرده است

سازمان«خبرنگاران بدون مرز» با اشاره به فشار سیاسی بر رسانه‌ها و شرایط نامناسب این حرفه، گزارش داد: رژیم صهیونیستی بیش از ۱۰۰ خبرنگار فلسطینی را به شهادت رسانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از القدس العربی، فشارهای سیاسی درحالی بر مطبوعات جهان در حال افزایش است که نیمی از جمعیت جهان نگران انتخابات در سال جاری هستند، به طوری که سازمان گزارشگران بدون مرز امروز( جمعه ۱۴ اردیبهشت) در طبقه بندی نسبت به آزادی مطبوعات برای سال ۲۰۲۴ هشدار داد.

براساس این گزارش، نروژ همچنان در صدر رده بندی بیست و دوم آزادی مطبوعات باقی مانده است، در حالی که اریتره با ۱۸۰ جایگاه آخر را به خود اختصاص داد و جایگزین کره شمالی که در دو سال گذشته در این رتبه بود، قرار گرفت.

 این گزارش به طور کلی نشان داد که شرایط برای حرفه روزنامه نگاری در سه چهارم کشورهای جهان بد و نامناسب است.

این سازمان غیردولتی به طور خاص «فقدان آشکار اراده سیاسی از سوی جامعه بین‌المللی برای اجرای اصول مربوط به حمایت از خبرنگاران» را محکوم کرد.

این سازمان اعلام کرد: ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۱۰۰ خبرنگار فلسطینی را شهید کرده است، باتوجه به اینکه دستکم ۲۲ نفر از آنها در حین انجام کار جان خود را از دست دادند.

در همین حال، این گزارش نشان می دهد که سال ۲۰۲۴ حمایت کمتری از روزنامه‌نگاران توسط دولت‌ها شده است، حتی برخی نقش فعالی در انتشار اطلاعات نادرست و دروغ دارند.

 این سازمان اعلام کرد: حمایت و احترام به استقلال رسانه ها بسیار نگران کننده است. در حالی که سال ۲۰۲۴ میلادی بزرگ‌ترین سال انتخابات در تاریخ در سراسر جهان است.

ساکنان تقریبا نیمی از جمعیت جهان نگران حقوق انتخاباتی از هند تا ایالات متحده از جمله انتخابات اروپا هستند، این در حالی است که  شار اعمال شده توسط دولت‌ها یا دیگر بازیگران سیاسی بر حرفه روزنامه‌نگاری و اصحاب رسانه افزایش یافته است.

کد خبر 1761608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha