سند ملی خانواده رونمایی می‌شود

خزعلی در آیین افتتاح دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران گفت: با توجه به اهمیت خانواده، سند ملی خانواده تدوین شده و همزمان با روز بین‌المللی خانواده رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم افتتاح شد.

در این مراسم انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، قاسم عموعابدینی، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، فاطمه یزدیان دانشیار دانشگاه تهران و رئیس مرکز مطالعات زنان و خانواده این دانشگاه و جمعی از اساتید حضور داشتند.

خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این مراسم گفت: با توجه به اهمیت خانواده، سند ملی خانواده تدوین شده و همزمان با روز بین‌المللی خانواده رونمایی خواهد شد. 

وی افزود: مسئله خانواده، مهم است؛ چرا که بسیاری از حرکات و برنامه‌های دشمن در راستای حذف خانواده و فاصله گرفتن از زندگی طبیعی و خانواده است. همچنین غرب تمایل زیادی داشته خانواده‌های هم جنس و انحرافی را در جهان رواج دهد و به همین دلیل باید در زمینه تحکیم خانواده به طور علمی و دقیق ورود کنیم.

خزعلی ادامه داد: راه‌اندازی دانشکده‌های خانواده در دانشگاه‌های کشور یکی از اقدامات مهم در این راستا است و امیدوارم از نظر علمی و اتقان در سطح بالایی قرار داشته باشند و با شناساندن خانواده فطری و طبیعی که اساس تربیت انسان‌ها است و زیربنای مستحکمی برای پرورش فرزندان محسوب می‌شود، در حیطه‌های علمی با قوت بیشتری مورد بحث و بررسی قرار گیرد و همچنین این امکان وجود داشته باشد تا اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌هایی به منظور پشتیبانی از خانواده و گسترش گفتمان خانواده تشکیل شوند و به این مسئله بپردازند.

عموعابدینی در این مراسم گفت: یکی از برنامه‌های مهم وزارت علوم موضوع راه‌اندازی دانشکده خانواده است که این دانشکده در دانشگاه‌های شهید بهشتی، الزهرا و تهران راه‌اندازی می‌شود. 

وی افزود: دانشگاه تهران دانشگاهی مادر است و در زمینه طرح تحولی و برنامه هفتم اقدامات خوبی انجام داده است و یکی از این برنامه‌های تحولی، پرداختن به اهمیت خانواده است و امروز با افتتاح این دانشکده، یکی از مبانی مهم را به جامعه جهانی هدیه می‌کنیم. در این دانشکده، در رابطه با موضوع خانواده ۱۵ رشته ایجاد شده است و امیدواریم گام‌های جدی در راستای تقویت بنیان‌های خانواده برداشته شود.

 سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران نیز این دانشکده را پایگاه علمی دانست و گفت: امیدوارم گام‌های جدی در زمینه خانواده برداشته شود. همه می‌دانیم که صیانت از خانواده تبدیل به دغدغه جهانی و عمومی شده است و می‌بینیم که در جای جای سیاست‌های ملی خانواده مورد توجه است و از سوی دیگر الزامات دنیا به سمتی می‌رود که در نقطه مقابل خانواده‌محوری قرار بگیرد. از این رو در بحث مدرنیته نهادهای رقیب در کنار خانواده شکل گرفتند و کارکردهای خانواده را تحت تاثیر قرار دادند و امروز شاهدیم همه کارکردهای بیرونی خانواده، حتی شیوه نگهداری از کودکان تغییر یافته و نهادهای خاصی برای این امر شکل گرفته است.

وی افزود: مجموعه این مسائل باعث شده است، با چالش‌های شکاف نسلی، سست شدن هویت‌های ملی و ... مواجه باشیم. در خانواده‌ها، رویکردی ایجاد شده است که مادر، مانند گذشته کانون خانواده نیست و این حس را دارد که باید از خانواده دور شود و شغلی داشته باشد، البته مسائل معیشتی هم مکمل آن شده تا والدین برخی از نقش‌های خود را رها کنند.

مقیمی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم همه کارکردهای حذف شده را برگردانیم اما می‌توانیم در عین اینکه توجه به تخصصی شدن داریم، بعد از انفکاک ایجاد شده، از طریق ساختاری، کارکردهای خانواده را ساماندهی کنیم و دانشکده خانواده در این راستا ایجاد شده است تا خانواده محور فعالیت‌های تحقیقی قرار گیرد.

در پایان این نشست احکامی از سوی رئیس دانشگاه تهران به فاطمه یزدیان به عنوان رئیس دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران و به انسیه خزعلی، به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده اعطا شد.

کد خبر 1761471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha