شبستان خراسان جنوبی گزارش می دهد؛

«سراب» در سراب

سرانه فرهنگی و مذهبی در برخی نقاط شهر بیرجند ضعیف است
«سراب» در سراب

«سراب» چند سالی می شود که جزیی از شهر بیرجند است اما با ورود به این محله حاشیه شهر، حال و هوای روستا را برای انسان تداعی می کند چرا که از بسیاری امکانات، زیرساخت های شهری، سرانه فرهنگی و مذهبی محروم است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ فاطمه رحیم زاده- «سراب» چند سالی می شود که جزیی از شهر بیرجند است اما با ورود به این محله حاشیه شهر، حال و هوای روستا را برای انسان تداعی می کند چرا که از بسیاری امکانات و زیرساخت های شهری بی بهره است. گویا ساکنان محله بارها از کمبودها و نداشته های محله سراب گفته اند ولی گویا گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات این محله نیست و به اذعان ساکنان این محله به لحاظ برخی امکانات، تجهیزات، زیرساخت ها و... جزو محله های حاشیه شهر محسوب می شود.

به گفته اهالی این منطقه، تفاوت امکانات و تجهیزات، از ابتدای خیابان سپیده تا انتهای آن که به محله سراب شناخته می شود با وجود فاصله چند صد متری و فاصله ای که بلوار پیامبر اعظم (ص) بین این دو منطقه ایجاد کرده است، از زمین تا آسمان است و بنا به اذعان اهالی سراب، برج‌های مسکونی ادارات مختلف، مهمترین عامل برخورداری و آماده بودن زیرساخت ها و امکانات شهری در قسمت ابتدایی خیابان سپیده است و این تفاوت و استثناها مردم سراب را رنج می دهد.

مشکلات محله سراب و پیگیری های صورت گرفته اهالی و هیأت امنای مسجد علی ابن ابی طالب(ع) سراب باعث شده مسئولان مربوطه یکی دو باری مهمان این منطقه فراموش شده باشند و درخصوص مشکلات مطرح شده قول هایی بدهند که به اذعان امام جماعت مسجد علی ابن ابیطالب(ع) وعده‌هایی که تاکنون محقق نشده است.

وی در بین فرماندار بیرجند، تنی چند از مسئولان و مردم این محله، گریزی به دنیای متفاوت ابتدا و انتهای خیابان سپیده می زند و از مشکلات این محله به نبود فضای سبز، مکان ورزشی، مظلومیت بنای مسجد و نبود سرویس بهداشتی در خور شأن مردم و... اشاره می کند.

صحراگرد می افزاید: برخی از کوچه های انتهای سپیده آسفالت ندارند و برخی معابر هم از نعمت برق محروم هستند و با توجه به حاشیه نشینی، مردم این منطقه هیچ تفریح سالمی ندارند.

وی می گوید: با توجه به نبود فضای ورزشی در این منطقه پیگیری‌هایی با اداره ورزش و جوانان انجام و اعلام شده در صورت تأمین فضای مناسب، اداره ورزش و جوانان کار احداث و تجهیز سالن ورزشی را متقبل خواهد شد.

وی یادآور می شود: با وجود مکاتبات و پیگیری های صورت گرفته با شهرداری برای تأمین فضا و احداث فضای سبز در این منطقه، متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس هیأت امنای مسجد علی ابن ابی طالب(ع) سراب با بیان اینکه سراب جزو طرح محلات ۲۰۲۰ (طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار) بوده و محرومیت و کم برخورداری در آن مشهود است، می افزاید: قسمت زیادی از این منطقه خاکی بوده و مردم ولایی و با ایمان منطقه از مشکلات بیکاری، حاشیه نشینی، نبود فضای ورزشی، فضای سبز و معضل اعتیاد رنج می برند.

صحراگرد ضمن گلایه از شهرداری با بیان اینکه مطالبه گری حق مسلم مردم است، می گوید: متأسفانه تفاوت ها تا جایی مشهود است که درختان قسمت پایین کمربندی و ابتدای خیابان سپیده توسط شهرداری آبیاری شده و درختان بالای کمربندی(سراب) از این نعمت هم برخوردار نیست.

وی حضور شهید گمنام را یکی دیگر از مطالبات مردم این محله ذکر کرده و از مسئولان می خواهد با وجود پیگیری های انجام شده، برای حل مشکلات مردم بیش از پیش ورود کنند.

یکی از اعضای هیأت امنای مسجد علی بن ابی طالب(ع) هم با بیان اینکه در هر پست، مقام و جایگاه مسؤل هستیم و میزها امانت در اختیار مسؤلان قرار دارد، می گوید: در روز قیامت باید پاسخگوی تصدی و مسئولیت خود باشیم.

وی با اشاره به این مهم که تأمین زیرساخت ها در این منطقه به کندی پیش می رود، می افزاید: به علت نبود مکان ورزشی؛ کودکان و نوجوانان در کوچه و خیابان اقدام به بازی کرده که خود مشکلاتی به همراه دارد.

رئیس هیأت امنای مسجد علی ابن ابی طالب(ع) سراب گریزی به افراد مسن، کودکان و... می زند و تأکید می کند: نبود فضای ورزشی، نبود فضای سبز و پارک در این منطقه از مهمترین مشکلات است چرا که همه مردم منطقه امکان رفتن به دیگر بوستان و پارک‌های سطح شهر را ندارند.

وی خطاب به مسئولان با بیان اینکه امروز تکلیف بر شما تمام می شود، می گوید: آیا از مسئولان برای انجام وظایف، عدم تأمین کمترین زیرساخت شهری مانند فضای سبز، پارک، برق و... در روز قیامت سؤال نخواهد شد؟

مالکی- فرمانده حوزه مقامت ولی عصر(عج) هم با اشاره به مقایسه مهرشهر و سراب، نبود فضای ورزشی، فضای سبز، نبود امکانات اولیه و زیرساخت لازم در این منطقه، گریزی به مشکلات اجتماعی و فرهنگی منطقه زده و ابراز امیدواری می کند: علاوه بر حل مشکلات مطرح شده برای توانمندسازی مردم منطقه، شاهد راه اندازی بازارچه های محلی، شب بازار، اجرای طرح هر محله با محوریت مسجد یک واحد تولیدی در این منطقه باشیم.

ضعیف بودن سرانه فرهنگی و مذهبی

علی فاضلی فرد- فرماندار بیرجند هم ضمن گلایه از متولیان امر، می گوید: سرانه فرهنگی و مذهبی در برخی نقاط شهر ضعیف است و باید مسئولان مربوطه در این زمینه توضیحات خود را ارائه کنند چرا که منطقه سراب جزو این مناطق می باشد.

وی با بیان اینکه این مهم، در حال پیگیری است، به الحاق روستاهای رحیم آباد، اکبریه، دهلکوه، علی آباد، سراب و... در سنوات گذشته به شهر بیرجند اشاره می کند و می گوید: وجود روستاهای رحیم آباد و اکبریه در دل شهر مشکلاتی را به همراه دارد.

فاضلی فرد با اشاره به این مهم که ما خادم مردم هستیم و شأنی جز این نداریم، می گوید: حل برخی مشکلات مستلزم همکاری مردم و برخی هم نیاز به حضور مالکان و ورثه برخی اراضی سراب دارد و ما آمادگی حضور در جلسه ای با حضور مالکان و ورثه برای حل مشکلات منطقه هستیم.

وی تأکید می کند: برخی از اراضی این منطقه کاربری کشاورزی داشته که متأسفانه بدون دریافت مجوز به کاربری مسکونی تبدیل شده و برای خدمات رسانی، باید تعیین تکلیف شود.

فاضلی فرد گریزی به شعار سال می زند و می گوید: دولت در زمینه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای راه اندازی مشاغل خرد، کسب و کار، تولید ظرفیت لازم را دارد و به دنبال تحقق این راهبرد با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری هستیم.

وی ضمن دادن قول پیگیری برای تأمین زمین ورزشی و حمایت دولت در ساخت آن، تأکید می کند: علاوه بر آن هر آنچه مسئولان حاضر در جلسه قول دادند پیگیری و محقق خواهد شد.

وی در خصوص تأمین و اختصاص ارقام قول داده شده (۷۵۰ میلیون در دو مرحله حضور در مسجد) برای کارهای عمرانی مسجد در جلسات گذشته، می گوید: ۲۵۰ میلیون تومان با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مرحله نخست و ۵۰۰ میلیون تومان هم با هماهنگی استاندار در جلسه دوم حضور، قول تخصیص برای مسجد علی ابن ابیطالب(ع) داده شده است.

به گفته فاضلی پیگیری های لازم برای ارسال نامه از دفتر استاندار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده است و پس از آن رقم ۵۰۰ میلیون تومان توسط سازمان مدیریت به اداره اوقاف به عنوان متولی امر مساجد برای کمک به مسجد علی بن ابی طالب(ع) تخصیص خواهد یافت.

وی تأکید می کند: در مجموع ۷۵۰ میلیون تومان تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ برای کمک به مسجد علی بن ابی طالب (ع) سراب تخصیص خواهد یافت.

در ادامه غلامرضا یونسی- معاونت توسعه مدیریت و منابع شهرداری بیرجند هم در خصوص نبود فضای سبز می گوید: احداث فضای سبز امسال از برنامه‌های پیش رو شهرداری است و این مهم در محله سراب در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه درخصوص ورودی سراب از سمت حسین آباد هم شهرداری برنامه دارد، می افزاید: برای این مهم و دسترسی آسان (احداث جوی و جدول) بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته است.  

یونسی با اشاره به این مهم که برای احداث فضای سبز در حال اخذ پیمانکار هستیم، یادآور می شود: اعتبار مورد نیاز این پروژه در بودجه دیده شده و این مهم تا یک ماه آینده آغاز و امید است تا ۶ ماه آینده فضای سبز در سراب به بهره برداری برسد.

وی قول مشارکت در تأمین هزینه ها برای برگزاری جشن در یکی از مناسبت‌ها را داد که بنا به توصیه فرماندار مقرر شد شهرداری در هزینه های جشن عید غدیر این مسجد همکاری کند.

محمد رضا عبدی- مدیر توزیع برق بیرجند هم درخصوص عدم روشنایی معابر منطقه می گوید: روشنایی معابر مسکونی در برنامه کاری است و پس از بررسی و کارشناسی در دستور کار قرار می گیرد.

وی در خصوص اعلام زمان اجرا می افزاید: پس از بازدید میدانی و کارشناسی بازه اجرای این مهم به مردم منطقه اعلام می شود.

محمد کسایی- رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیرجند هم گریزی به سال جهش تولید با مشارکت مردم زد و می گوید: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تشکیل تعاونی برای گرایش‌های مختلف تولیدی، مسکن، صنعت و... آمادگی همکاری دارد.

وی می گوید: با تشکیل تعاونی و همراهی صندوق توسعه تعاون، تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می شود.

کسایی معاوفیت بیمه، مالیات و... را از دیگر محاسن تعاونی ها برشمرده و با بیان اینکه تعاونی‌ها، مردمی ترین نوع اقتصاد هستند، ابراز امیدواری می کند: در زمینه تحقق شعار سال، با راه اندازی تعاونی در گرایش های مختلف به جهش تولید برسیم.

وی با بیان اینکه در زمینه مشاغل خانگی ۶۵۰ رشته شغلی تعریف شده است، می افزاید: متقاضیان پس از ثبت نام در سامانه، مجوز دریافت تسهیلات را دریافت می کنند. سال گذشته بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در بخش مشاغل خانگی بیرجند، متقاضی دریافت تسهیلات با کارمزد ۴ درصد معرفی شده است.

در ادامه علی ولی پور- رئیس راه و شهرسازی بیرجند هم قول پیگیری اراضی دولتی در منطقه با کاربری ورزشی و معاون شهردار بیرجند هم در صورت تأمین زمین، قول تخصیص اعتبار برای احداث زمین چمن مصنوعی را داد.

کد خبر 1761287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha