بررسی لزوم تأسیس دانشکده‌های حکمرانی بر پایه انگاره‌های دینی با رویکرد تمدنی

حجت الاسلام عبداللهی هدف از تالیف کتاب نور ایمان و عقل در حکمرانی را تلاشی هدفمند در ارائه الگوهای متنوع برای تأسیس و توسعه دانشکده‌های حکمرانی در ایران دانست.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد اسماعیل عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به تألیف و انتشار کتاب «نور ایمان و عقل در حکمرانی؛ طرح ریزی استراتژیک به منظور تأسیس و توسعه دانشکده‌های حکمرانی بر پایه انگاره‌های دینی» گفت: این کتاب تلاشی هدفمند در ارائه الگوهای متنوع برای تأسیس و توسعه دانشکده‌های حکمرانی در ایران است که توسط بنده منتشر شده است.

این پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این پژوهش بر پایه اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و با رویکرد تمدنی و نگرش سیستمی به پردازش مدل‌های مختلف تأسیس و الگوهای متنوع ارتقاء نرم‌افزاری دانشکده‌های حکمرانی پرداخته است و در نهایت بر اساس زیست بوم انقلاب اسلامی ایران به مدل بهینه و برگزیده ای رسیده است که به سیاستمداران، حکمرانان و دانشمندان جهان اسلام پیشنهاد شده است.

حجت ‌الاسلام والمسلمین عبداللهی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه توسعه هفتم مکلف شده است که بستر های مدارس حکمرانی در ایران را تدوین کند و آیین اجرایی و مواد قانونی لازم را برای شکل گیری دانشکده ها و مدارس حکمرانی در ایران مصوب کند.

وی خاطر نشان کرد: کتاب نور ایمان و عقل در حکمرانی، نگاهی پیش دستانه به مبانی دانشی است که حرکت کلان کشور به سمت آکادمی های حکمرانی را جهت می دهد، با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی بر اساس آرمان ها و عقلانیت دینی تاسیس شده و تعالی پیدا می کند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین عبداللهی گفت: لازم است در تمامی برنامه های کلان مدت به ویژه برنامه هایی که مسیر و هندسه علم را در کشور را پی ریزی می کند این شکل اقدامات بر اساس عقلانیت دینی حاکم بر نظام طراحی شود.

وی خاطرنشان کرد: کتاب نور ایمان و عقل در حکمرانی پایه دانشی است که به صورت منطقی و با برهان های لازم و کافی رویکردهای حاکم بر مدارس حکمرانی را نشان دهد و همچنین در پی آن است که جهت حرکت علم دانش حکمرانی را نیز معرفی کند.

مولف کتاب نور ایمان و عقل در حکمرانی ادامه داد: در این کتاب تلاش شده است دو رویکرد عقلانیت دینی و تجربه بشری یعنی تجربه دانش موجود حکمرانی در جهان با هم در آمیخته و باز مهندسی شود و بر این اساس یک منشور دانش حکمرانی پیشنهاد شده است که در این منشور هم مبانی پایه مشخص شده است و هم عناصری که می تواند کمک کند که دانش حکمرانی به صورت دین پایه و عقل محور و بر اساس ملاحظه دانش موجود حکمرانی در دنیا مسیر خود را در کشور ما به صورت آکادمیک طی کند.

وی خاطر نشان کرد: بدین منظور چند مدل برای تاسیس دانشکده های حکمرانی در آینده ایران در کتاب نور ایمان و عقل در حکمرانی پیشنهاد شده است. بهترین مدل برای تاسیس دانشکده های حکمرانی استفاده از استراتژدی تلفیقی می باشد یعنی تلفیقی از علوم پایه، تجربی و علوم انسانی. این استراتژی با راهبرد خوشه های چند تخصصی پی گرفته شده است و یک نمونه در حوزه حکمرانی آموزش عالی در پایان کتاب بیان شده که بیش از ۱۰۰رشته و گرایش مرتبط با حکمرانی آموزش عالی برای آن پیشنهاد شده است.

کتاب نور ایمان و عقل در حکمرانی؛ تألیف دکتر محمد اسماعیل عبداللهی توسط نشر مطالعات حِکمی منتشر شده است؛ علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این اثر ارزشمند می توانند به  به پایگاه اینترنتی https://hekmie.ir/shop/ مراجعه نمایند.

بررسی لزوم تأسیس دانشکده‌های حکمرانی بر پایه انگاره‌های دینی با رویکرد تمدنی

کد خبر 1761162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha