دکتر مجتهدی غرب را می‌شناخت اما غرب‌زده نبود

اسماعیلی، با اشاره به جایگاه رفیع مرحوم دکتر کریم مجتهدی در جامعه علمی-دانشگاهی گفت: مجتهدی عزیزِ ما زنده است، او تخصص در حوزه فلسفه غرب داشت، غرب را می‌شناخت اما غرب‌زده نبود.

به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت روز معلم، صبح امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت) ویژه‌برنامه بزرگداشت استاد مرحوم دکتر «کریم مجتهدی» را برگزار کرد.

در این ویژه برنامه‌ که با حضور «محمدعلی زلفی‌گل»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، از کتابخانه تخصصی فلسفه و غرب‌شناسی به همراه ۲۰ جلد کتاب انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز رونمایی شد.

«محمدمهدی اسماعیلی» در این همایش طی سخنانی با اشاره به دورانی که دانشجوی دکتر مجتهدی بود و در کلاس‌های درس او حضور می‌یافت، اظهار کرد: در سال‌هایی که دکتر مجتهدی از دانشگاه تهران بازنشسته شده بود در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی حضور جدی داشت و من این توفیق را داشتم که در سال ۱۳۸۱ که ورودی دکترای پژوهشگاه بودم دو نیمسال را نزد او گذراندم؛ برایم بسیار جالب بود که دکتر مجتهدی اجازه نمی داد که واژه «ترم» استفاده کنیم، همواره از کلمه نیمسال استفاده می کرد و با وجود دانش وسیعی که از غرب داشت و علاوه بر لاتین به چند زبان مدرن عربی نیز تسلط کامل داشت، اما حتی اجازه استفاده از واژه بیگانه را به ما نمی داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: من همواره به عنوان شاگرد افتخار می‌کردم که این سعادت نصیبم شد تا از نزدیک نزد دکتر مجتهدی شاگردی کنم؛ در این مجال خاطره ای از استاد تعریف می‌کنم، به یاد دارم یک روز دیدم استاد در اتاق‌اش در پژوهشگاه نشسته و سرحال است، نزد ایشان رفتم و از من سوال کردند که چه کار می کنی؟ پاسخ دادم که در دانشگاه تهران درس می‌دهم، ایشان تا از من شنیدند که تدریس دارم بیش از ۴۰ دقیقه در مورد اخلاق معلمی با من صحبت کردند.  

وی با بیان اینکه مجتهدی هرگز مقام معلمی خود را رها نکرد، تصریح کرد: مجتهدی معلم همیشگی بود و این مساله از صفات اصلی او محسوب شده و همواره در حال تعلیم و تعلم بود؛ او نقش مهمی در آشنایی ایرانیان و به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان با فلسفه غرب داشت؛ مجتهدی غرب را می شناخت اما هرگز شیفته غرب و غربزده نبود، او همواره نسبت به فرهنگ دغدغه داشت و می‌گفت ما می‌توانیم از طریق ملاصدرا و سهروردی و میرداماد آینده فرهنگی کشور را بسازیم، در واقع با وجودی که فلسفه غرب تخصص اصلی او بود اما به سنت فلسفی‌مان تعلق جدی داشت. 

اسماعیلی گفت: دکتر مجتهدی شیفتگی عمیق به دارایی‌ها و سنت اصیل ایرانی اسلامی داشت؛ مجتهدی عزیز ما زنده است تا آثار عمیق‌اش بین دانشجویان و اساتید تا سال‌های سال و قرن‌های بعد قابل استفاده باشد، او زنده خواهد بود او معلم واقعی و چهره ماندگار بود. 

کد خبر 1761016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha