شوراها برای تولید و رونق اقتصادی برنامه‌ریزی کنند

عباس‌زاده با بیان اینکه شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی برنامه‌ریزی کنند گفت: در استان خراسان جنوبی در مقایسه با سایر کشور کمترین تخلفات، سوء استفاده و نابسامانی را در وضعیت شوراها داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده امروز یکشنبه (۹ اردیبهشت) در همایش استانی شوراهای اسلامی استان با گرامیداشت سالروز تاسیس نهاد شوراهای اسلامی، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم ظرفیت شوراها برای مدیریت اجرایی کشور بی‌بدیل است و تاسیس شوراهای اسلامی در ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ توسط امام خمینی (ره) شکل گرفت.

وی با اشاره به ضرورت نگاه شورایی در حاکمیت دینی و مدیریت جامعه و تفاوت آن با نظام دموکراسی غرب، افزود: مسئله شورا دو بار در قرآن به عنوان یک فعالیت تحسین‌برانگیز در جامعه مومنین آمده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ساخت حاکمیت دینی و اسلامی بر پایه‌ مردم‌سالاری دینی از مبانی و اصول حاکمیت ما است، گفت: اکنون ۴۰ سال از تشکیل شوراها در انقلاب اسلامی می‌گذرد و تجربه‌های زیادی در این خصوص داریم.

*توجه به شوراها یکی از بخش‌های مردمی‌سازی دولت است

عباس‌زاده با اشاره به اینکه شوراها می‌توانند در اولویت نظام برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و اجرایی قرار بگیرند، ادامه داد: دولت سیزدهم مردمی‌سازی دولت را در اولویت خود قرار داده و الزامات آن را پذیرفته است.

وی بیان کرد: دولتی که یکی از برنامه‌های کلان دولت و گفتمان غالب در کشور و جامعه را مردمی‌سازی اعلام می‌کند حتماً به الزامات این بحث توجه دارد و می‌دانیم که یکی از بخش‌های مردمی‌سازی توجه به شوراها است.

به گفته معاون استاندار، شوراها معتمدین مردم و نمایندگان آنان هستند و اولین، ابتدایی‌ترین و موثرترین بخش‌ سطح درگیری و ارتباط مردم با دولت و جامعه هستند.

عباس‌زاده در ادامه گفت: ظرفیت دولت مردمی برای تقویت امور شورایی و غالب کردن گفتمان مردمی‌سازی در جامعه، اکنون ظرفیت ویژه است که باید از آن استفاده کنیم چون گاهی خود دولت‌ها ممکن است مانع در امر تحقق آرمان‌هایی شورایی در کشور شوند.

به گفته وی؛ تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» که جزو برنامه‌های کلان برای رفع مسائل عمده کشور است این جهت را به ما نشان می‌دهد که اکنون مسئله اقتصادی حائز اهمیت است اما حل همین معضل جامعه هم با مشارکت مردم قرار است انجام شود.

*شعار سال ظرفیتی برای توجه دادن به امر شورایی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه شعار سال هم ظرفیت دیگری برای توجه دادن به امر شورایی است، تصریح کرد: اگر قرار است بسیج مشارکت مردم و ظرفیت آنان پای کار همه برنامه‌های کلان کشور به ویژه بحث جهش تولید بیاید، اینجا هم شوراها نماد مردمی بودن و مشارکت مردم هستند.

عباس‌زاده در ادامه به خدمات ارزنده و قابل توجه زیرساختی نظام اسلامی در سطح روستاها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۹۰۴ روستا در خراسان جنوبی دارای شورای اسلامی هستند که متاسفانه با وجود فراهم بودن زیرساخت‌ها اما مردم از روستاها مهاجرت کردند.

*شوراها محل درگیری و تقابل نشود

وی متذکر شد: برای مهاجرت معکوس جمعیت به روستاها و ماندگاری آنان هم باید دولت برنامه داشته باشد و هم شوراهای اسلامی به عنوان نخبگان و معتمدین مردم باید روستاها را به مرکز تولید و رونق اقتصادی تبدیل کنند که متاسفانه اکنون این رویکرد در شوراها نیست.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از شوراهای اسلامی روستاها خواست تا برای تولید و رونق اقتصادی برنامه‌ریزی کنند و گفت: مردم باید شوراها را به عنوان کانون همیاری و همفکری و تعامل و اثربخشی و تعالی ببینند و باید این مهم حفظ شود و شوراها محل درگیری و تقابل نشود و ملاک هم در این زمینه قانون است.

عباس‌زاده در ادامه پاسداری از حرمت جایگاه شوراها را از رسالت‌های خود اعضای شوراها دانست و افزود: در قانون حد و حریم برای شورا و دخالت در امور اجرایی و جاری روستاها و شهرها لحاظ شده است اما متاسفانه این تقابل و درگیری‌ها در شوراها حتی در برخی روستای کم جمعیت تبدیل به معضل شده است.

وی همچنین به اقدامات خوب در حوزه شوراها و تعامل بین دهیاری‌ها و شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: در استان خراسان جنوبی در مقایسه با سایر کشور کمترین تخلفات، سوء استفاده و نابسامانی را در وضعیت شوراها داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از شوراهای اسلامی روستاها و شهرها برای پیگیری‌ دلسوزانه امور مردم قدردانی کرد و گفت: اتفاقات بسیار خوبی در بخش سرمایه‌گذاری در شوراهای اسلامی روستاها و شهرها در حال تحقق است که این می‌تواند برای تأمین درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و تأمین نازهای اساسی مردم در این مناطق مفید باشد و رویکرد دولت نیز همین است.

اختصاص ۶۱ دستگاه ماشین‌آلات شهری به شهرداری‌های استان

عباس‌زاده خاطرنشان کرد: اقدامات سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌ها نسبت به دوران گذشته خیلی متفاوت شده و اکنون حدود ۶۰ درصد بودجه‌های شهرداری که مصوب می‌کنیم با مجوز دولت در قانون بودجه تأمین می‌شود که رقم قابل توجهی است.

به گفته وی؛ در طی دو سال اخیر ۶۱ دستگاه ماشین‌آلات شهری به شهرداری‌های استان خراسان جنوبی تخصیص یافته است که اگر همین روند ادامه یابد در پایان دولت سیزدهم از نظر نسبی شهرداری‌های استان در حوزه ماشین‌آلات به خودکفایی می‌رسند.

کد خبر 1760824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha