مسجد «محمود غزنوی»، قدیمی ترین مسجد  در «دره سوات» پاکستان

فعالان میراث فرهنگی و مورخان از تلاش‌ها برای حفظ چندین مسجد تاریخی در «سوات» پاکستان قدردانی کرده‌ و بر اهمیت مسجد «محمود غزنوی» در این منطقه به‌عنوان قدیمی ترین مسجد در شمال این کشور تاکید کردند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل:  فعالان میراث فرهنگی و مورخان از تلاش‌ها برای حفظ چندین مسجد تاریخی در «سوات» پاکستان قدردانی کرده‌ و بر اهمیت مسجد «محمود غزنوی» در این منطقه به‌عنوان دومین مسجد قدیمی این کشور تاکید کردند.

آنها گفتند که این منطقه دارای تعداد زیادی مکان و بناهای تاریخی مربوط به دوران هندو، بودایی، یونانی و اوایل دوره مسلمانان است.

مسجد محمود غزنوی قدیمی‌ترین مسجد در شمال پاکستان و دومین مسجد قدیمی در این کشور است.

 عثمان اولاسیار، فعال فرهنگی ساکن سوات در این باره گفت: با شناخت ارزش تاریخی این مسجد نیاز فوری به حفاظت از آن را احساس کردیم.وی از ابتکار عمل برای حفاظت از مسجد قدردانی کرد.

امجد علی، یک فعال فرهنگی در سوات، گفت که حفاظت از گذشته به معنای حفاظت از هویت است و مکان‌های تاریخی از جمله قدیمی‌ترین مسجد در منطقه، هویت مسلمانان اولیه اینجا بوده است.

وی افزود: حفظ میراث فرهنگی سوات فقط حفاظت از ساختمان ها نیست. این در مورد محافظت از هویت، داستان ها و ریشه های ما برای نسل های آینده است.

فعالان فرهنگی گفتند که سوات دارای تاریخ غنی باستان شناسی و میراث است و صدها مکان هنوز در مناطق مختلف آن وجود دارد.

«علی شاه»، مدافع حفاظت از میراث محلی نیز گفت: میراث ما گواهی است بر شکوه غنی تاریخ و تمدن‌های ما که در اینجا شکوفا شده‌اند؛ ما با حفظ آنها گذشته خود را ارج می نهیم و راه را برای آینده ای روشن تر هموار می کنیم.

دکتر عبدالصمد، مدیر باستان شناسی و موزه در خیبر پختونخوا، اهمیت مسجد سلطان محمود غزنوی در دره سوات را برجسته کرد و گفت که این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد در شمال پاکستان است که قدمت آن به سال ۱۰۴۴ پس از میلاد باز می گردد.

او گفت که تلاش‌های جاری حفاظت و نگهداری توسط اداره باستان‌شناسی و موزه‌ها و با حمایت بانک جهانی از طریق پروژه توسعه یکپارچه گردشگری خیبر پختونخوا انجام شد.

«مسجد محمود غزنوی در اودیگرام یک بنای ارجمند در خیبر پختونخوا است که ریشه آن به سال ۱۰۴۴ پس از میلاد می رسد. به عنوان یک جواهر باستان شناسی در دره سوات، ارزش تاریخی و منظره بسیار زیادی دارد. دولت استانی متعهد به ترویج گردشگری مذهبی در خیبر پختونخوا و اجرای پروژه های حفاظتی مختلف در سراسر استان است.

او گفت که این تلاش ها نه تنها بر مکان های میراث بودایی، هندو و سیک متمرکز بود، بلکه چهار مسجد تاریخی، پیشمال، مسجد کلام، مسجد اودیگرام و مسجد محبت خان در پیشاور را نیز تحت پوشش قرار داد.

باستان شناسان گفتند که مسجد محمود غزنوی در «اودیگرام» سوات، پایتخت سلطنتی هندوها ساخته شد. این مسجد که قدمت آن به سال‌های ۱۰۴۸ تا ۴۹ پس از میلاد برمی‌گردد، دارای طراحی باشکوهی از معماری قدیمی مسلمانان است.

آنها گفتند که برجسته ترین جنبه های مسجد آثار دیوارهای ۳۰ فوتی، قبرستان، اتاق های مشترک، اتاق های دانشجویی و آسیاب آبی است.

منطقه مسکونی در غرب مسجد قبلاً متروکه شده بود و در اواخر قرن دوازدهم به عنوان قبرستان مورد استفاده قرار می گرفت. این مسجد حدود سه کیلومتر از شهر اودیگرام در جاده اصلی سوات فاصله دارد و در دوره غزنویان با سنگ ساخته شده است.

این مسجد یک نقطه عطف اساسی در گنجینه باستان شناسی سوات است. در سال ۱۹۸۴، کتیبه ای به زبان عربی حکاکی شده بر روی یک بلوک از سنگ مرمر به طور اتفاقی در دامنه شمالی تپه که بر فراز مسجد قرار دارد، پیدا شد.

نام این مسجد به نام سلطان محمود غزنوی است که اعتقاد بر این است که در قرن یازدهم اسلام را به سوات آورده است.

 مورخان می گویند این مسجد دلیلی بر ظهور اسلام در سوات است و یک مکان تاریخی و باستانی مهم در این کشور است.

کد خبر 1759941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha